Her er resten av medaljevinnerne i norsk bilsport denne sesongen

Med unntak av e-sport og norgescup i rally er samtlige norske mesterskap gjennomført. Sjekk hvem som har kjørt inn til edelt metall for 2022.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Med 59 ulike klasser og mesterskap fordelt på 13 ulike disipliner er så å si alt innenfor norsk bilsport oppe og avgjort. For ordens skyld kan en bemerke at e-sportseriene innenfor rallycross og racing, samt to norgescupklasser i rally, fortsatt har en aktiv sesong gående.

BILSPORT: Med 59 ulike klasser og mesterskap fordelt på 13 ulike disipliner er så å si alt innenfor norsk bilsport oppe og avgjort. For ordens skyld kan en bemerke at e-sportseriene innenfor rallycross og racing, samt to norgescupklasser i rally, fortsatt har en aktiv sesong gående.

Utover dette kunngjør Norges Bilsportforbund at de øvrige 56 klassene i 12 grener og disipliner er klare for å bli hugget i stein, med en siste appellfrist innen mandag 17. oktober klokken 15:00.

Parc Fermé har fulgt flere av norgesmesterskapene tett, mens andre mesterskap har fått ufortjent lite dekning og omtale grunnet vår mangel på optimal kapasitet. Men det er på det rene at alle medaljører fortjener sin heder og ære for sin satsing og innsats med sitt bidrag til norsk bilsport.

Når eventuelle appeller er behandlet og resultatlistene er endelige, så vil samtlige medaljører bli invitert til Norges Bilsportforbunds tradisjonsrike premiegalla som finner sted på Hellerudsletta lørdag 26. november. I tillegg til medaljer vil også en rekke hederspriser og annen oppmerksomhet bli viet til norske bilsportutøvere og norsk bilsport forøvrig.

I våre spalter er allerede norgesmesterskapene i rally, rallycross, racing, bakkeløp og crosskart allerede godt dokumentert og omtalt. I tillegg har vi oversikten over hvordan NM i gokart endte her. Men det er også syv andre grener hvor NM og norgescup nå er avgjort, enten over én enkelt løpshelg eller over en hel sesong.

It´s all or nothing! drivers giving it all! Great atmosphere here at Motorcenter Norway! Norwegian Drift Championship Round 3

Posted by NDC Norwegian Drift Championship on Saturday, October 8, 2022

Drifting: Spenning til siste runde

Den største klassen som nok har fått minst oppfølging i år er muligens Drifting-NM, hvor det var helt åpent om gullmedaljen da alt ble avgjort på Motorcenter Norway i Sokndal så sent som sist helg. I Pro-klassen stod det mellom Sondre Erga og Olav Haugen Hasdal, mens en rekke andre førere hadde sjans på det siste edle metallet.

Det skilte kun tre poeng før finalehelgen, og dermed var det enkelt og greit bestemann av disse to som ville ta hjem gullet. Ingen av dem endte opp med å vinne, men med en femteplass snek Erga seg inn rett foran Hasdal på sjetteplassen der de begge ble slått ut i kvartfinalen. Og med det gikk gullmedaljen ikke lange veien fra Sokndal til Egersund, mens Hasdal måtte nøye seg med selv. I den intense bronsekampen var det til slutt Mathias Nordengen som stakk av med medaljen med sin finaleplass, der han forøvrig tapte for Ole Peter Vatn.

I Pro2-klassen var veien til gull i utgangpunkt vidåpent for Tobias Thormodsen fra Sandefjord. Men gulldrømmen skulle gå i tusen knas allerede i Topp 32. En ødelagt gasswaier spolerte mesterskapssjansene, og i stedet kunne Kristoffer Tisland fra Lillesand juble for gull da han også sikret finaleseieren. Marius Bekkevold fra Fredrikstad endte opp med bronse.

Jan Petter Haugland er definitivt som en autoslalåm-ekspert å regne, og tok hjem gullet i sin elektriske Peugeot e-208.

Autoslalåm: Elektriske gull

Den rimeligste formen for bilsport sanksjonert av Norges Bilsportforbund er utvilsomt autoslalåm, hvor man stiller opp ordinære personbiler med ulike egenskaper. Driftskostnadene er også minimale i denne formen for bilsport.

Og det skulle bli elbilenes år i de to ulike klassene da NM ble kjørt på Årabrot utenfor Haugesund. For standardbilene var det Jan Petter Haugland fra Aurskog-Høland som stakk av med gullmedaljen i sin Peugeot e-208, og dette var slettes ikke hans første NM-tittel. Etter fulgte Håvard og Svein Ludvigsen i en identisk Audi A1 på sølv og bronseplass.

I klassen for modifiserte standardbiler var det den lokale føreren Stian Aarskaug i en Tesla Model 3 som stakk av med gullmedaljen. I en Porsche GT3 måtte John B Roligheten ta til takke med sølv mens Kim Kartevold i en Mazda MX-5 sikret bronsemedaljen.

Biltrial: Vant samtlige tellende løp

I biltrial er det også to klasser, Modified og Pro-Modified, og deltakelsen er størst både på Sørlandet og i Trønderlag. I førstnevnte klasse er det Suzuki som gjelder, og Risør-mannen Joakim Saltnes dominerte fullstendig med seier syv av åtte løp. Men det dårligste løpet strykes, og dermed bokføres han med seier i samtlige tellende løp. Jevnere ble det i medaljekampen forøvrig, der Brynjar Eriksen stakk av med sølvmedaljen - seks fattige poeng foran Brian Aslaksen og Halvor Sundsli som havnet poenglikt. Men Aslaksen hadde flere andreplasser og ble med det tilkjent bronsemedaljen.

I Pro-Modified er det trønderne som herjer, og Jeep-fører Morten Slåen kunne juble over gullmedalje etter tre seire, to andreplasser og to tredjeplasser som tellende løp, men seiersmarginen var ikke mer enn seks poeng ned til Andreas Rognes, også han fra Trønderlag i en Jeep. Telemarkingen Ken Thomas Topel sikret bronsen.

Dragracing: Tett blant juniorene

Blant dragracerne er det også stor deltakelse. I de tre ulike NM-klassene er det til sammen 59 utøvere som har deltatt, mens det ble kjørt en egen norgescup for såkalt «Heads Up», altså samtidig start, hvor det stilte opp 34 deltakere alene. Samtlige konkurranser er kjørt under samme terminliste med tre løp på Gardermoen, samt ett løp på Fyresdal flyplass.

I «toppklassen» som er estimert tid på 6-8,99 sekunder, så ble det gull til Bjørn Romøren-Hultberg fra Sandefjord, som sikret den gjeveste medaljen med 37 poengs forsprang på Halvor Kaldråstøyl. Janne R. Klungland endte på bronseplassen, 13 poeng bak Kaldråstøyl.

For klassen fra ni sekunder og oppover var det Kristoffer A. Nordin som dro det lengste strået, foran Per Eilertsen og Svein Bye med relativt klar margin seg i mellom. I juniorklassen, som hadde minst deltakelse med bare ti biler, var det Johannes Bårdevik som vant knepent, med kun tre poeng på Linus Leander Grauphaugen. Victor Barnstad tok bronsen.

Og i tillegg til disse tre norgesmesterskapene så var det som nevnt en egen norgescup for «Heads Up». Her var det Thomas Hauge som dro det lengste strået i sin Ford Mustang. Andreas Ruud fulgte på i sin Chevrolet Malibu med 15 poeng opp til gullvinneren, mens Mats Arntzen Wanvik i sin Suncoast Dragster måtte ta til takke med bronsemedaljen.

Formula Offroad: Storeslem i begge klasser

Ett av de mest spektakulære grenene vi har i norsk bilsport er utvilsomt Formula Offroad, og NM ble kjørt over fire runder fordelt på to løpshelger. Det kjøres i klassene Modified og Unlimited, og det var henholdsvis 8 og 12 deltakere, totalt 20, som stilte opp i årets NM.

I Modified-klassen startet det med dansk seier til Kenneth Dollewerdt, før Tom Egil Bårnes stakk av med de tre påfølgende seierne, og således tok NM-gull. Eirik Haugholtendte opp med kun én pallplass, en andreplass i finaleløpet, og med det ble han nummer tre sammenlagt.

I den største klassen Unlimited handlet det også om én fører. Joakim Knudsen var i en klasse for seg og sikret samtlige fire seire og naturlig nok en overlegen gullmedalje. Mer spennende skulle det bli om de to neste trinnene på pallen. Ronny Eriksen og Øivind Svendsen kjempet for det meste om andre- og tredjeplassene, men Svendsens 6. plass i sesongstarten ødela for sølvmulighetene, som Eriksen i stedet tok med sine to andreplasser og to tredjeplasser.

Marcus Myrseth stakk av med gullet i Bandit-klassen i årets NM i Shortcar. Her fra NM-runden på Finnskogbanen i sommer.

Shortcar: Varierende deltakelse - soleklare mestere

Den erkenorske klassen Shortcar er den eneste i sitt slag hvor det konkurreres både i racingformat og rallycross-format, og disiplinen er delt inn i to klasser; Bandit og Extreme.

Deltakelsen har dog vært noe variert og begrenset, med syv deltakere på det meste under første løp på Vålerbanen og Rudskogen, og kun åtte som har tatt poeng i løpet av sesongen. Men det var Marcus Myrseth som stakk av med gullmedaljen etter blant annet fem seire på syv tellende løp. Mer spennende ble det i den øvrige medaljekampen, hvor Lukas Tømmerdal tok sølvet med syv poengs margin på Steffen Westbye.

I Extreme-klassen har deltakelsen vært enda tynnere, men finalerunden på Vålerbanen hadde størst deltakelse med ni førere. Det var til slutt kun to av førerne som prioriterte det meste av sesongen hvor Stian Frydenlund stakk av med mesterskapstittelen med 35 poengs forsprang på Hallvard Sandtorv. Christian Haugom kjørte kun løpshelgen på Rudskogen, pluss NM-runden i rallycross på Finnskogbanen, og sikret poeng nok til å ta bronsen.

Virtuell bilsport: Miks av kjente og ukjente

Som nevnt så er esport-mesterskapene innenfor racing og rallycross fortsatt pågående i skrivende stund, men i rallyvarianten gjennom DiRT Rally 2.0 er mesterskapet over. Her ble det kjørt i tre ulike klasser, enkelt og greit nyere firehjulsdrevne rallybiler, nyere tohjulsdrevne rallybiler og eldre historiske rallybiler med bakhjulstrekk, og noen av navnene drar dere helt sikkert kjensel på.

I «toppklassen» med R5-biler finner vi nok en som gjerne skulle kjørt R5 i virkeligheten. Steve Røkland kjørte ikke den siste runden som ble titulert under Rally Hedmarken, men med tre seire på rad pluss flere verdifulle Power Stage-poeng, så sikret han gullet foran en annen rallykjenning, Morten Gravermoen, med kun ett poengs margin. Jon Terje Houmsmoen er en spesialist innenfor virtuell kjøring og dominerte de tre første rundene med seier i løp og Power Stage, og dette holdt til bronse selv om han ikke kjørte de fire siste rundene.

I R2-klassen var det litt mer ukjente navn for dem som er vant til å se startlister i andre norgesmesterskap, men Marcus Østerud Nymoen klinte til og tok gullet med 11 poengs forsprang på Ole Christain Moseby, som igjen holdt unna for Robert Vik som ble bronsevinner med tre poeng unna sølvet til Moseby

Blant de historiske bilene så var det sørlendingen Petter von Zernichow Olsen, som også har kjørt tilsvarende biler i virkeligheten, som tok gullet etter jevnt over toppresultater i samtlige løp, etterfulgt av Rune Frodesen som også var den eneste andre som kjørte samtlige løp. Bjørn Hagen kan glede seg over bronsemedalje etter å ha tatt tre seire og én andreplass på de fire første løpene før han stod over resten.

Powered by Labrador CMS