Her kjemper Martinius Stenshorne mot spanske Pepe Marti. Han har Fernando Alonso som manager og skal kjøre sin andre sesong i FIAs Formel 3-serie. Med andre ord skal det ikke stå på konkurransen som nordmannen har fått kjenne på de siste ukene.

Martinius (16) hevder seg allerede mot etablerte førere i Formel 2 og Formel 3

Vinterens kjøring i midtøsten gir ikke bare en viktig oppladning til den europeiske sesongen. For Martinius Stenshorne er det også en god målestokk på hvor landet egentlig ligger.

Publisert Sist oppdatert

FORMELBIL: Dersom alt går etter den framtidsrettede planen, så skal Martinius Stenshorne en vakker dag kjøre både Formel 3 og Formel 2 sammen med Formel 1-sirkuset, og med det følge sporene som Dennis Hauger nå har tråklet opp mot ham.

FORMELBIL: Dersom alt går etter den framtidsrettede planen, så skal Martinius Stenshorne en vakker dag kjøre både Formel 3 og Formel 2 sammen med Formel 1-sirkuset, og med det følge sporene som Dennis Hauger nå har tråklet opp mot ham.

Stenshorne kunne gått på et andre år i Formel 4 etter debuten i fjor, men hopper i stedet på det populære mellomtrinnet med Formula Regional i Europa, som på mange måter enda mer relevant i retning den internasjonale Formel 3-serien.

Nå kjører han de tre siste løpene i midtøsten-mesterskapet i Formula Regional, hvor han primært møter flere av sine faste konkurrenter senere i sesongen. Men utenom de så møter han også på en del andre prominente navn.

Martinius Stenshorne.

Ikke skremt av nivået

For etablerte førere i både Formel 2 og Formel 3 har brukt akkurat samme serie som oppvarmingsbenk til den kommende internasjonale sesongen. De har forøvrig sine første offisielle tester i Bahrain denne uka.

– Jeg føler egentlig ikke at forskjellen er så stor. Jeg føler jeg kan fighte like bra, og farta er der på mange måter, sier Martinius Stenshorne til Parc Fermé, på telefon fra hotellet i Emiratene.

Tettest på har han nok vært Brad Benavides, som han var involvert i intet mindre enn to sammenstøt sist helg i Dubai, hvor Stenshorne fikk straff for begge hendelsene. Men han anerkjenner kun den ene straffen.

I det første løpet kom Benavides på utsiden mens Stenshorne lå hakket foran. Nordmannen gjorde seg brei, og hjulene hektet. Begge kom seg videre, men Stenshorne fikk en fem-sekunders straff for dette. Fordi løpet ble avsluttet bak sikkerhetsbilen, så ble det ingenting av hans knallsterke sjetteplass - hvor han i stedet falt ned til en 15. plass etter straffen.

– De er glad i å gi straffer her nede. De gir veldig mye straffer. Så mye hadde man aldri fått i Europa, slår Stenshorne fast.

Innrømmer egen feil

Det andre sammenstøtet tar han imidlertid helt og holdent på sin kappe. I en innbremsing på den siste runden, i desperat forsøk på å klatre opp en plass, så bremset han for sent, låste innterhjulet og traff Benavides. Dette gir han fem plassers gridstraff til det første løpet førstkommende helg.

– Ja, det var min skyld! Jeg bestemte meg nok litt for sent da han var langt foran. Men jeg tok så mye inn på han, så jeg ville prøve meg på inneren. Jeg kunne nok klart det hvis jeg ikke hadde låst innerhjulet. Men den første straffen skjønner jeg fremdeles ingenting av, sier 16-åringen fra Hokksund.

Uansett, Benavides - som rykker opp til Formel 2 i år - har blitt som en magnet for Stenshorne. Og ikke nødvendigvis av den positive sorten.

– Ja, jeg har blitt veldig god kompis med han Benavides nå, ja, skyter han ut ironisk.

– Alle løpene vi har kjørt sammen så har vi vært bortpå hverandre. Men vi er nok begge også litt aggressiv i kjørestilen, selv om jeg egentlig ikke er så aggressiv heller. Men når man må starte så langt bak, så blir det til at man ikke har noe å tape. Men den siste smellen var ikke nødvendigvis aggressiv kjøring, det var bare en enkel feil jeg gjorde, sier Stenshorne.

Sterke navn som konkurrenter

Han er klar på løpsfarten er bedre enn kvalifiseringsfarten. I løp har han resultater som er godt sammenliknbare med førere som Sebastian Montoya, Gabriele Mini og Rafael Villagomez, alle godt etablerte i Formel 3. De beste rundetidene hans står heller ikke tilbake for andre sterke navn som Pepe Marti, Dino Beganovic eller Nikita Bedrin, alle klare for Formel 3 i år.

Stjerneskuddet Andrea Kimi Antonelli har ligget stabilt i ledelsen i serien, men på skuddhold ligger Taylor Barnard - PHM-føreren som havnet bak Stenshorne sammenlagt i det italienske Formel 4-mesterskapet i fjor. Også Barnard skal kjøre Formel 3 denne sesongen.

Og i mesterskapet er Stenshorne på to løpshelger også foran begge Formel 2-førerne Benavides og Jak Crawford. Sistnevnte, som også er Red Bull-junior, kjørte kun første løpet og tangerer Stenshorne med åttendeplass som beste resultat.

– Men Hitech har hatt store problemer, så jeg vil ikke sammenlikne resultatene helt med verken Montoya eller Crawford. Jeg skjønner hvorfor han bare kjørte en helg, egentlig. Med Benavides føler jeg at han er raskere enn meg på kvalifisering, men at jeg har bedre «race pace» og tar han igjen i løpene. Så vi får se til neste løp, sier nordmannen.

Powered by Labrador CMS