Historisk rallyklasse er i vinden som aldri før. Her er ett av mange eksempler ved Sten Rønning under Rally Finnskog i 2018.

Nå får alle som kjører historiske rallybiler delta i egen norgescup

De eldre rallybilene nyter stadig større respekt, både her i Norge og i utlandet. Denne sesongen blir det enda litt mer status å delta med disse bilene.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Historiske rallyklasser har kommet for fullt, spesielt det siste ti året. Mange rallybiler er blitt tatt vare på slik de ble bygd som nye, og fulgt regelverket som ble benyttet i disse tidene. Det har gjort at FIA også utsteder såkalte HTP-dokumenter som dokumenterer at bilene følger sin tids homologering og teknisk regelverk.

RALLY: Historiske rallyklasser har kommet for fullt, spesielt det siste ti året. Mange rallybiler er blitt tatt vare på slik de ble bygd som nye, og fulgt regelverket som ble benyttet i disse tidene. Det har gjort at FIA også utsteder såkalte HTP-dokumenter som dokumenterer at bilene følger sin tids homologering og teknisk regelverk.

Dette gjør at historiske rallybiler også har en annen verdi en eksemplevis tradisjonelle nasjonalbiler, som til tross for eldre karosserier gjerne er utstyrt med mer moderne teknologi og deler av nyere årgang. Samlerverdien og den historiske verdien er høy, og derfor er det også blitt en ekstra status å kjøre flere av de historiske bilene.

Her i Norge har også klassen vokst enormt, spesielt de fem siste årene, hvor dette begynte å bli mer organisert her til lands. Talsperson for den historiske klassen i Norge, Ole Kristian Stenslet, melder om at 30 unike historiske rallybiler ble kjørt i 2021-sesongen, og det er visst flere både nybygg og oppussingsobjekter på trappene.

– De frøene vi har sådd siden vi starte gruppen Historisk Rally Norge i slutten av 2016 har virkelig begynt å gro, sier en entusiastisk Stenslet til Parc Fermé.

Populært

Klassen har altså blitt så attraktiv at de ikke bare nå blir listefyll innunder klasse 15, men de får også status med egen norgescup. Og der deltakerantallet kanskje har sunket i noen av klassene, så har de historiske bilene bidratt til å holde et visst deltakerantall oppe - i alle fall i noen løp gjennom sesongen.

Årsaken kan være at de også får starte før de nasjonale klassene i NM, i tillegg til at løp utenfor NM gjerne har gitt de første startnummerne til historiske rallybiler. I NM er det heller ikke bare for «å være greie» med de historiske bilene at de får kjøre før nasjonale klasser, men en bil dokumentert med HTP-papirer er også å regne som en internasjonal klasse fra FIA, og skal derfor starte før den obligatoriske pausen på 15 minutter.

Det har i tillegg blitt mer og mer attraktivt å kjøre de historiske bilene da vi i flere løp får starte først og ikke kommer til alt for oppkjørte veier lengre bak i feltet. De fleste er nok litt ekstra påpasselig med disse gamle historiske bilene da de fleste ikke helt har oppsettet til å tåle det meste og deler kanskje kan være litt problematisk å få tak i til tider, sier Stenslet, som selv kjører en Ford Escort Mk1, helt etter 70-tallets regelverk og homologering for denne bilen.

Ole Kristian Stenslet brenner for historisk klasse i Norge, og dette bildet er et eksempel på det. Her har han nemlig fullført sitt første med sin Ford Escort etter to års sammenhengende trøbbel og brutte løp, attpåtil på hjemmebane i Aurskog-Høland Rally.

Prøver å dele opp klassen

Med status som norgescup er håpet nå å få jevnt over flere deltakelser. Det vanker også premiering, noe førerforeningen jobber med å organiserer om dagen. Men det er allerede klart at rallyveteranen Per Erik Brynildsen, som selv har både Volkwagen Golf og Saab V4 i klassen, stiller opp som hovedsponsor gjennom Asfalt Remix AS som han driver.

Klassens neste utfordring nå blir å skille på biler hvor det er enorme forskjeller på ytelse. For selv om de konkurrerer under samme klasse utstedt av Norges Bilsportforbund, så er det enorme forskjeller på konkurransedyktigheten blant flere av bilene.

– For å få enda mer vekst jobber vi med en intern deling av klasse 15 slik at de litt mer «motorsvake» og eldre bilene også kommer til start. Vi ønsker å se så stort mangfold som overhode mulig, med både gamle Amazoner, Simcaer, Mini, Cortina og så videre. Vi jobber derfor med egen premiering for denne delen av klasse 15. Vi har dessverre ikke alt 100 prosent klart i skrivende stund med det kan nok allerede i 2022 bli bra med premieringer, tror Stenslet.

Terminliste norgescup historisk

5. februar: Rally Finnskog
19. februar: Numedalsrally
30. april: Rally Sørland
13. august: Rally Larvik
16.-17. september: Rally Hedmarken

Åpner med Rally Finnskog

Norgescupen følger ikke den tradisjonelle NM-kalenderen. Rally Finnskog 5. februar blir første løp ut for de historiske bilene, et løp som i år kjøres i en mer kompakt utgave rundt Svullrya ettersom løpet ikke er blitt tildelt NM-status.

Utover dette er det Numedalsrally og Rally Sørland som de neste NM-rundene som også teller i historisk, mens Rally Larvik er tilbake uten NM-status og skal ta imot de historiske bilene. Avslutningsløpet blir sammen med NM-finalen på Hamar.

– Jeg tror at de fleste ser veldig positivt på dette da vi virkelig også prøver å tilrettelegge reglene slik at «alle skal få» ikke bare de med biler som er verdt en sum med seks nuller bak. Alle skal med, og når vi har kjørt sesongen 2022 med cupen er det nok forhåpentligvis enda flere som har fått lysten på å ha en historisk bil i garasjen og ikke minst bruke den på skogen, sier Stenslet.

Powered by Labrador CMS