Mads Siljehaug.

Nytt mesterskap betyr full støtte og satsing mot Le Mans-drømmen for Mads

Etter flere sesonger med et GT-ratt mellom hendende blir det større utfordringer i LMP-klassen for Mads Siljehaug. Og det er med ett mål for øyet.

RACING: – Det er å stille til start på Le Mans i 2024, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

RACING: – Det er å stille til start på Le Mans i 2024, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

Til tross for at han har levd livet som profesjonell bilsportutøver på heltid, så har Mads Siljehaug likevel gått under radaren sammenlinket med flere av sine likesinnede som kjører GT-racing på høyt nivå. For under KTM-fabrikkens Reiter Engineering-paraply, hvor Siljehaug er ansatt, så har jobben bestått vel så mye i både coaching for kunder og videre bilutvikling for KTM for 26-åringen fra Lillehammer.

Men sportslig sett kan 2022 bli en vel så interessant sesong. Etter å ha konkurrert for det meste i USA de siste sesongene, så vender han nå hjem til Le Mans Cup, som er en supportserie til kvalifiseringsmesterskapet European Le Mans Series som bidrar til å gi startbillett til 24-timersløpet som går i Frankrike én gang i året.

I Le Mans Cup kjøres det med LMP3-biler sammen med GT3-biler, og det kjøres på velkjente europeiske baner som gir god verdifull kjøretrening til både deltakelse på Le Mans og ikke minst erfaring som kan komme til nytte i andre europeiske serier.

Kan sammenliknes med GTE

Kronen på verket blir at de får kjøre to løp á 55 minutter på den legendariske Le Mans-sløyfa Circuit de la Sarthe i forbindelse med oppkjøringen til selveste 24-timersløpet som går i perioden 9.-11. juni.

– Det er ingen hemmelighet at Reiter og jeg har ønsket oss et steg videre med min satsing i racing. Men som det er med alt annet så har budsjett, trangt nåløye og andre omstendigheter ikke truffet helt i blinken før denne muligheten dukket opp. Hovedplanen og drømmen har alltid vært Le Mans, og nå endelig fikk vi alle bitene på plass til å gå inn for en slik satsing, og det tar oss et steg nærmere drømmen vi har hos Reiter Engineering, sier Mads Siljehaug, og understreker altså at denne drømmen er å stille til start på 24-timersløpet.

Den internasjonalt anerkjente LMP3-kategorien er ikke en del av 24-timersløpet på Le Mans. Der er det per i dag Hypercar som toppklasse med kun profesjonelle førere, som har erstattet LMP1. Ellers har vi mix-klassen LMP2, som er både profesjonelle og amatørførere, mens det skilles i GT-klassene på helprofesjonelle (GTE Pro) og amatører med støtte fra profesjonelle (GTE Am).

Det er flere konstruktører som har homologert en LMP3, bil, og Reiter Engineering stiller til start med en Ligier JS P320. LMP3 er som en amatørklasse å regne, og har en tilsvarende fart som en GTE-bil. Og den kjøres da i lavere serier både i Europa og i USA med en tydelig supportlink mot Le Mans-klassene.

Nytt territorium

Den formelle og skisserte planen er altså 2024. Det betyr at de kjøper seg to år på dette nivået, eventuelt med et opprykk til European Le Mans Series neste år, en serie blant annet Dennis Olsen kjørte i 2018 sammen med kundeteam av Porsche, som samtidig gjorde ham kvalifisert til å få en startbillett til 24-timersløpet.

For det er også i denne retningen Siljehaug nå ønsker seg videre etter at han de siste fire årene har kunnet huke av på «bucketlista» at han er en av få som kan leve av å være bilsportutøver. Og første bud blir altså å hevde seg i denne supportserien.

– Målet er selvfølgelig å vinne, men dette blir nytt territorium for sjåfører og team så steg for steg i riktig retning er ambisjonen. Målet er satt for 2024, og om det skjer før så er det en ren bonus, sier 26-åringen.

Siljehaug har egentlig en relativt sterk CV bak seg. I 2016 vant han Bilsporttalentet, hvor pengene ble brukt til å delta i Reiter Young Stars, en egen juniorserie hvor Reiter Engineering så etter utøvere de kunne satse mer på i framtiden.

Resultatene på og utenfor banen var sterke for Siljehaug, som endte opp med ansettelse og fullt betalt jobb for å gjøre arbeidsoppgaver både bak rattet og på utsiden av bilen for det tyske teamet og selskapet. I tillegg har han bidratt til serie i stort sett alle serier han har kjørt, senest både i GT4-sprintserien i USA og i Creventics langdistanseserie i Europa.

Powered by Labrador CMS