180 deltagende førere deltok under forrige helgs NM-runde. Etter et sommeropphold var det nok mange som gledet seg til å lirke av rattrusten.

Pent vær og hard racing — vi oppsummerer helgens Racing-NM på Rudskogen

Årets Asfalt Classic og årets fjerde NM-runde gikk av stabelen forrige helg, og selv om løpet retter størst fokus mot de litt eldre løpsbilene var det fortsatt godt oppmøte i de fleste NM-klassene.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Søndag kveld stengte portene på Rudskogen Motorsenter, men ikke uten å ha gjennomført nok et vellykket Racing-NM. Værgudene spilte på lag hele helgen og ga alle de 180 påmeldte førerne en solrik og fartsfylt helg.

Spenning har det vært i alle klassene, rødflagg og sikkerhetsbiler har preget noen av finalene som har blitt kjørt. Det satt derimot ingen stopper for hard racing bortsett fra i den første finalen i helgens gjeveste klasse da løpet ble rødflagget to runder før målflagget.

Norsk GT+, GT1 og GT3

Da løpet ikke ble startet om var det Roy Andreas Vaa som ble kåret til helgens første vinner i GT+ foran Wiggo Dalmo som tok seieren i GT1, og Kristian Svelander som vant sin klasse i GT3. I løp to var det Kai Roger Bakken som tok førsteplassen i GT+, mens Dalmo og Svelander tok nok en seier i hver sine klasser.

Kristian Svelander smilte bredt etter å ha sikret tre av tre mulige seiere.

I helgens siste finale var det Jan Øivind Ruud sin tur til å stå øverst på pallen i GT+. Med tre av tre mulige seiere, ble det en meget vellykket helg for Wiggo Dalmo og Kristian Svelander.

Norsk GT4

Glenn Haug kunne smile bredt etter helgens NM-runde. Haug tok to av tre seiere denne helgen og hadde selskap av Emil Rosendal og Knut Sjølie i den første finalen. Han kom derimot til kort da det skulle avgjøres i den andre finalen. Der var det Kurt Emil Cederløv som dro det lengste strået foran Andrine Rafoss og Tor Magne Tjemsland som sjonglerte på GT4 og historisk klasse 10.

I helgens siste løp stod dog Haug igjen på toppen av pallen, enda en gang fulgt av Rosendal som nå hadde fått selskap av Cederløv som fikk blod på tann etter å ha vunnet forrige finale.

Historisk klasse 10

Sjongløren fra Klepp nøyde seg ikke bare med én tredjeplass i GT4. I historisk klasse 10 tok Tor Magne Tjemsland to av to mulige seiere, noe han utrykte til Parc Fermé før helgen ville være viktig for å kunne være med å kjempe om NM-gullet.

Bak Tjemsland kom Rune Rødset og Evald Holstad som perler på en snor. Rødset sikret to av to mulige andreplasser mens Holstad tok to av to mulige tredjeplasser. Med andre ord, en gjeng som gjorde seg meget komfortabel på pallen.

Norsk GT5

I helgens desidert største NM-klasse var det nok Hans-Petter Emilsen som med hånda på hjertet kunne sagt han hadde best uttelling. Emilsen sikret to andreplasser og én førsteplass i de tre finalene som ble kjørt. I den første finalen var det dog Michael Arnestad som tok seieren foran Emilsen. Mats Sølvberg rundet av podiet med sin tredjeplass som ikke skulle bli hans siste møte med pallen.

I den andre finalen var det Emilsen som klatret til topps. Bak fulgte Lars Erik Nilsen og Isabell Rustad. Når helgens siste finale skulle avgjøres så var det Sølvberg som tok plass på toppen av podiet, mens en neglebitende kamp om de siste to pallplassene ble kjempet bak han.

Rustad hang på andreplassen som en klegg, men en liten feil kostet henne andreplassen til Emilsen. Like etter kom også Arnestad forbi og tok tredjeplassen fra ungjenta.

Historisk klasse 8 og 9

God deltagelse var det også i de historiske klassene forrige helg. Her leder Dag Frode Mo an foran Morten Schønheyder i historisk klasse 8 og 9.

I de to finalene som ble kjørt var det Tore Bjerke som briljerte og vant begge løpene i klasse 9. I den første finalen var han fulgt av Terje Andersen og Joakim With på en andre- og tredjeplass.

I den andre finalen var det Marius Thormodsen som strakk seg inn til en andreplass bak Bjerke, mens Andersen rundet av tredjeplassen. I klasse 8 var det Arne Teig, som i likhet med Bjerke som stakk av med dobbel-seier.

Formelbiler

Sammen med historiske biler og hjemmebygde doninger i GT+, stilte også ti formelbiler til start på Rudskogen i tre ulike klasser. Christer Otterstrøm vant begge løpene i Formel Ford mens hans søster, Carita Livrud Otterstrøm og Emil Gjerdrum byttet på én andreplass og én tredjeplass.

I Formula Basic var det Daniel Kroken og Ketil Thomassen som sikret første- og andreplassen begge dagene. Emilie Snoen tok tredjeplassen i den første finalen. Når det andre løpet skulle kjøres var det Olav Vaa som sikret det siste steget på pallen.

I en klasse for seg, bokstavelig talt, var Benjamin Fuglesang som kjørte alene i Formula Nordic.

Seven, Shortcar og biler uten tak

Dennis Moen og Alf Marius Loe Sandberg vant hver sin finale i Seven Racing, mens Sølve Arntzen-Iversen tok tredjeplassene i hver finale. I klassen for biler uten tak, også kjent som, Roofless Sportscar Racing, var det John Magne Langåker som vant begge dagene.

Thomas Roosemark tok seieren i Shortcar Extreme, mens Marcus Myrseth vant i Shotcar Bandit.

Powered by Labrador CMS