Eyvind Brynildsen med start nummer 1 på bilen denne helgen. En utelukkende ulempe rent sportslig, men Eyvind valgte også å tolke det som et kompliment og en tillitserklæring.

Ordkrigen er i gang – Eyvind har en god porsjon selvtillit i behold etter svensk pallplass

Men Frank Tore Larsen lar seg ikke pille på nesten. Innspurten til NM-finalen i rally er definitivt i gang.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Etter at Ole Christian Veiby begynte å fokusere på VM i rallycross, så har gullkampen i Rally-NM havnet i en duell mellom Frank Tore Larsen og Eyvind Brynildsen i henholdsvis Volkswagen Polo R5 og Skoda Fabia R5, der det enkelt og greit er første mann til mål av dem på Rally Hedmarken som vinner. Veiby må nemlig stå over finaleløpet grunnet krasj med Rallycross-VM.

RALLY: Etter at Ole Christian Veiby begynte å fokusere på VM i rallycross, så har gullkampen i Rally-NM havnet i en duell mellom Frank Tore Larsen og Eyvind Brynildsen i henholdsvis Volkswagen Polo R5 og Skoda Fabia R5, der det enkelt og greit er første mann til mål av dem på Rally Hedmarken som vinner. Veiby må nemlig stå over finaleløpet grunnet krasj med Rallycross-VM.

Det er over en måned til, men etter at Rally Sokndal ble avlyst, så handler innspurten til NM-finalen nå om å kjøre så mye på grus som mulig. Og litt konkurransetrening hos «söta bror» er derfor ingen ulempe.

Ble plassert først på veien

Så både Larsen og Brynildsen tok turen over grensa for å sjekke nivået i det svenske mesterskapet under Nattkröken østover i Sverige, som ble kjørt både fredag og lørdag. Og selvfølgelig ble de norske førerne plassert først på veien, noe Brynildsen ser på som et utelukkende kompliment - all den tid det skaper dårligere forutsetninger med glattere vei.

– Vi ble satt først, vet du, for å feie veien. Svenskene turte nok ikke sette oss der vi egentlig skulle, bak Mattias Adielsson, og du ser hvordan det gikk med han. Så det er bare en tillitserklæring av svenskene har så respekt for oss nordmenn ved å sette oss først. Det er gøy. Det sier litt om nivået i Norge, sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.

Av de norske kameratene, men også rivalene, så var det åpenbart Brynildsen som hadde den beste farta. Flere etappeseier og en midlertidig ledelse midtveis i løpet kunne han slå seg på brystet over, mens Larsen stort sett lå og kjempet om fjerdeplassen gjennom løpet.

Etter å ha ledet løpet etter lørdagens første etappe, så falt Brynildsen bakover med to litt svakere etapper, før han stabiliserte seg inn til en pallplass, og således beste nordmann. Larsen endte på fjerdeplass, åtte sekunder bak Brynildsen. Det var nevnte Adielsson som vant løpet, 2,2 sekunder foran veteranen Per-Gunnar Andersson, begge i hver sin Ford Fiesta Rally2.

– Med tanke på forutsetningene ved at vi startet først, så er jeg veldig fornøyd med pallplass. Nivået er høyt i Sverige også. Dette var en kjempegod oppvarming, og jeg føler vi har fått overtaket på Frank Tore etter noen løp hvor vi har vært på defensiven. Jeg har fått steppet opp «gamet» litt og er klar for Hamar. Der må vi kline til, sier friskusen fra Østfold.

– Han skal få lov til det

Larsen er fornøyd med egen innsats og har selvtilliten i behold. Han lar seg ikke pille på nesen av Brynildsen.

Etter punkteringen på Sigdal, så har jeg slått Eyvind i alle NM-rundene i år. Så om han føler han har overtaket skal ha få lov til det, flirer Larsen overfor Parc Fermé.

Også for han var helgens SM-runde svært verdifull kjøretrening, selv om han måtte ta til takke med den bitre fjerdeplassen. Han hadde forøvrig med seg Jørgen Eriksen som gjestekartleser ettersom hans faste kartleser Torstein Eriksen var utilgjengelig grunnet VM-forberedelser med Andreas Mikkelsen.

– Det var et fint testløp. Det er kule veier og alltid gøy å kjøre i Sverige. Nivået er uten tvil bra, spesielt på «P-G». Det var vanskelig å henge på de to Fordene, slår Larsen fast.

Powered by Labrador CMS