Robert Wickens bak rattet på en spesial bygd Acura NSX sammen med kona, Karli i Toronto 2019.
Robert Wickens bak rattet på en spesial bygd Acura NSX sammen med kona, Karli i Toronto 2019.

Robert Wickens gjør comeback etter livsendrende IndyCar-ulykke

I 2018 ble Robert Wickens lam etter en forferdelig IndyCar-ulykke. Drøye tre år senere er kanadieren klar for å ta et nytt grep om rattet - bokstavelig talt.

Publisert

RACING: Etter omfattende rehabilitering etter krasjen som kunne kostet han livet, er Robert Wickens (32) endelig i god nok form til å vende tilbake til motorsporten som utøver. Kanadieren skal kjøre for Bryan Herta Autosport (BHA) i TCR-klassen i IMSA Michelin Pilot Challenge (IMPC). Dette annonserer han på sin egen Facebook-side fredag kveld.

Med seg i bil nummer 33 har han landsmann Mark Wilkins som også er tidligere mester i mesterskapet. Dette vil være første gang Wickens starter et billøp på 1259 dager, og fullfører et kapitel i en tung og lang reise tilbake til sporten han elsker.

I et intervju med RACER utrykker han hvor mye det betyr for han å få denne muligheten.

— Jeg har brukt mange netter på å tenke å drømme om denne muligheten, og med hjelpen fra Bryan Herta og Hyundai kommer drømmen til livet. Jeg er mer sulten enn jeg var før ulykken til å konkurrere for seiere igjen. Jeg ser virkelig frem til å involvere meg med hele teamet og endelig få min første smak av TCR-bilen, sier Wickens til RACER.

Viktig forberedelser

Etter at Wickens ble lam fra livet og ned, har han brukt mye av tiden sin på å få igjen noe av styrken i bena. Men siden han fortsatt er avhengig av rullestolen, har Hyundai og BHA funnet andre løsninger for å tilrettelegge bilen. Løsningen ble å montere gass og brems på rattet til Wickens, slik at han kan få fullt utbytte av bilen gjennom hendene.

— Dette er en veldig viktig dag for oss som team og som fans av Robert Wickens. Vi har fulgt Roberts rehabilitering og beundret hans besluttsomhet og dedikasjon sammen med hans mange, mange fans. Det å kunne annonsere at han vil gjøre et profesjonelt comeback i en av våre biler er fantastisk. Vi takker Hyundai for deres enestående hjelp til å finne en sti å hjelpe Robert tilbake der han hører hjemme, sier teamsjef Bryan Herta til magasinet.

Rattet som Wickens skal bruke under sesongåpningen, er spesialdesignet med en metallring som er koblet til bremsepedalen gjennom en serie med stenger tilpasset Elantraen.

Ringen er montert bak rattet som gjør at han kan bremse bilen når han drar i ringen med fingrene. På rattet har man også montert en gasspak og en girspak, som gir full kontroll over hele bilen. Rattet har også et «quick release»-system, som gjør det mulig for andrefører Mark Wilkins å bytte tilbake til rattet og pedalene som vanligvis brukes i bilen.

Stort for IMSA

IMSA-presidenten John Doonan gjør det klart at alle er veldig glade over nyheten, og ønsker Wickens velkommen til IMSA-familien og langdistanseracing.

— Robert er en inspirasjon og et skinnende eksempel på «aldri gi opp»-innstillingen, med tanke på alt han, kona Karli og deres familie har vært gjennom de siste par årene. Å se progresjonen hans gjennom rehabiliteringen er virkelig bemerkelsesverdig. Som en racerfører selv, berømmer jeg Robert for hans ånd og det han har oppnådd så langt i karrieren, og jeg gleder meg til å se hva han kommer til å oppnå i årene som kommer, sier Doonan til RACER.

Samtidig som Robert Wickens skal kjøre for BHA, vil han fortsette i sin coach - og rådgiverrolle hos Arrow McLaren SP.

Bryan Herta Autosport går inn i 2022-sesongen, med mål om å forsvare 2021 tittelen som Taylor Hagler og Michael Lewis tok, og samtidig gi Hyundai sin fjerde konsekvente tittel.

Powered by Labrador CMS