Ole Christian Veiby.
Ole Christian Veiby.

Sesongstart i Rallycross-VM:

Rookie-stempelet er borte – slik skal «OC» markere seg i årets verdensmesterskap

– Om jeg leder finalen i første VM-runde, så er det ikke sånn at jeg må slippe noen forbi, sier Ole Christian Veiby før hans andre fulle sesong i Rallycross-VM.

Publisert

RALLYCROSS: Nå starter VM-sesongen i rallycross, omsider litt tidligere enn hva det har vært for vane de siste sesongene. Ikke siden før koronapandemien, altså i 2019, har sesongen startet noe tidligere enn i slutten av juli, men nå er starten i alle fall flyttet snaue to måneder tidligere - selv om det meste av andre mesterskap allerede er igang for fullt.

RALLYCROSS: Nå starter VM-sesongen i rallycross, omsider litt tidligere enn hva det har vært for vane de siste sesongene. Ikke siden før koronapandemien, altså i 2019, har sesongen startet noe tidligere enn i slutten av juli, men nå er starten i alle fall flyttet snaue to måneder tidligere - selv om det meste av andre mesterskap allerede er igang for fullt.

Startfeltet har økt fra åtte til ti permanente biler. I manges øyne fortsatt beskjedent startfelt, men like fullt en rolig økning. Det er altså det nye Special ONE-teamet, som er basert på Guerlain Chicherit sitt team som har utviklet elbiler basert på et eldre Lancia Delta HF Integrale-karosseriet, som har sikret to nye biler ved Chicherit selv og ikke minst superstjernen Sebastien Loeb som vender tilbake.

Ellers er det samme oppsett som i fjor, hvor av også Ole Christian Veiby går på sin andre fulle sesong i Rallycross-VM, som eneste nordmann. 27-åringen fra Kongsvinger markerte seg godt, men seieren uteble.

Kanskje ikke å forvente fra en nybegynner, attpåtil i helt nye elektriske biler. Derfor står forventningene inn mot den andre sesongen seg litt annerledes.

– Mitt mål er i år er å prøve og vinne noen løp og være på pallen i VM totalt, sier Veiby til Parc Fermé.

Viker ikke i første finale

To andreplasser og tre tredjeplasser, men ingen seire, er altså fasit fra 2022-sesongen. Det samme er den smått sure fjerdeplassen sammenlagt som han tapte med seks poeng margin til finske Niclas Grönholm på.

Samtidig har Veiby den femdoble verdensmesteren Johan Kristoffersson i teamet. Kristoffersson, som foruten pauseåret i 2019 har vunnet VM hvert år siden 2018, i to forskjellige bilmerker og tre forskjellige bilmodeller.

Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby er gode kamerater, både privat og i jobbsammenheng, men nordmannen vil ikke vike for sin svenske stallkompis med det aller første.
Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby er gode kamerater, både privat og i jobbsammenheng, men nordmannen vil ikke vike for sin svenske stallkompis med det aller første.

Ingen andre har dominert verdensmesterskapet i rallycross på samme måte som ham. Derfor er det ikke helt unaturlig å klistre et andrefører-klistremerke i panna på Veiby. Og det forstår han på mange måter godt. Men: 

– Johan har selvsagt mål om å ta et nytt VM-gull. Det er hans store målsetting. For teamet er målet å vinne både fører- og teammesterskapet. Johan vant i fjor og har vunnet VM fem ganger, så det er mer reelt at Johan er favoritten der. Men om jeg leder finalen i første VM-runde, så er det ikke sånn at jeg må slippe noen forbi, sier Veiby på spørsmål om hvor sterk annenfører-rollen står.

Gode forberedelser med rally

Han satset altså på rally, helt fram til i fjor. Målet og drømmen har vært å slå seg opp internasjonalt i rallysporten, med kontrakter hos både Skoda og Hyundai i WRC 2-sammenheng. Samtidig er et i privat regi han har levert best, senest i år med en solid andreplass i Rally Sweden, gjennom Kristofferson Motorsport og deres Volkswagen Polo GTI R5.

Men vinterens beinharde rallytrening har primært vært for treningens skyld inn mot rallycrossesongen, og han er kanskje den føreren som stiller best forberedt målt i antall kilometer kjørt.

– Det er to veldig forskjellige disipliner, men all bilkjøring er bra trening i mine øyne. De fleste andre i mesterskapet har ikke kjørt så mye i vinter, og det er vel kanskje ikke så heldig for dem. Rallycross er en annen disiplin, så det er litt tilvenning. Derfor har vi også kjørt RallyX som forberedelse, sier Veiby, som foruten andreplassen i første løp på Tierp ikke har vist samme taktene i den nordiske serien i år som i VM i fjor.

Tro på dagens format

Han er veldig positiv til at Sebastien Loeb har vendt snuta tilbake, og det har vært markant diskutert at serien trenger større deltakelse og ikke minst store profiler for å dra interessen tilbake til sporten igjen. Ikke minst fordi verdensmesterskapet har gått helelektrisk til verks, noe som lenge har vært gjenstand for mange debatter blant utøvere og fans.

For Veiby er det naturlig å få framsnakket mesterskapet han tar del i, og ikke minst hvordan overgangen til elektriske biler har vært for førerne og for mesterskapet.

– Valget om elektriske biler var, og er, omdiskutert, men det var jo mangelen på dette som førte til masseexit (etter 2018-sesongen red.anm.). Jeg tror rallycross er på rett vei med de elektriske bilene. Vi må huske på at nye Rallycross-VM er fortsatt nytt og i startgropen, men på lenger sikt er jeg overbevist om at det blir veldig bra. Rallycross er et perfekt format for elektriske biler. Det må bygges stein på stein, og det må komme inn flere biler. Det tar litt tid. Men starten har vært bra, konstaterer Veiby.

Hyller promotorens prioriteringer

Promotoren har gjort flere grep denne sesongen. Løpsformatet har gått noe tilbake til gammel standard ved at det omdiskuterte progresjonsløpet er fjernet, noe av det gamle poengsystemet er tilbake ved at man også får poeng for innledende omganger, man splitter rekkene på startgriden i finalene - samtidig som de har beholdt superpole-kvalifiseringen av fjorårets nyvinninger.

I tillegg vender flere gamle klassikere tilbake. Både Lydden Hill i England og Estering i Tyskland er tilbake, to baner som har huset rallycrossen helt tilbake til 70-tallet. Samtidig gir finaleløpet i Hong Kong, som nærmest blir en bybane, sporten en helt ny karakter. For første gang siden 2014 skal det heller ikke kjøres ett eneste løp på et baneanlegg som også huser Formel 1.

– Det er et bra valg av promoteren. Forhåpentligvis fortsetter utviklingen slik at bilfabrikkene igjen blir interessert. Jeg syns det er spennende tider for rallycross.

Powered by Labrador CMS