Ole Christian Veiby (20) tok sin første NM-seier i rally med triumf i Numedalsrally for seks år siden.
Ole Christian Veiby (20) tok sin første NM-seier i rally med triumf i Numedalsrally for seks år siden.
En bragd Veiby gjentok året etter, i en alder av 21 år.
En bragd Veiby gjentok året etter, i en alder av 21 år.
Løpet ble avlyst på grunn av mildvær i 2019, men i 2020 rakk Numedalsrally akkurat å gå klar av koronapandemien. Og på toppen av pallen - selvfølgelig Ole Christian Veiby.
Løpet ble avlyst på grunn av mildvær i 2019, men i 2020 rakk Numedalsrally akkurat å gå klar av koronapandemien. Og på toppen av pallen - selvfølgelig Ole Christian Veiby.
Parc Fermé var urutinerte som ikke sikret målrampebilde av Ole Christian Veiby i 2022, men faktumet er uansett at det ble både totalseier og champagnesprut også dette året.
Parc Fermé var urutinerte som ikke sikret målrampebilde av Ole Christian Veiby i 2022, men faktumet er uansett at det ble både totalseier og champagnesprut også dette året.
Og i 2023 kan Ole Christian Veiby notere seg for fem seire på rad i Numedalsrally.
Og i 2023 kan Ole Christian Veiby notere seg for fem seire på rad i Numedalsrally.

Kongen av Numedal – dette mener Veiby er blitt suksessoppskriften

Den norske rally- og rallycrossprofilen mener at han først og fremst skaffer seg et psykisk overtak på sine norske rivaler.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Ingen over, ingen ved siden - et godt oppbrukt ordtak. Men man bruker det gjerne i tilfeller hvor det stemmer, og Ole Christian Veiby i samme setning som Numedalsrally er intet unntak.

RALLY: Ingen over, ingen ved siden - et godt oppbrukt ordtak. Men man bruker det gjerne i tilfeller hvor det stemmer, og Ole Christian Veiby i samme setning som Numedalsrally er intet unntak.

Det var her han tok sin aller første totalseier i Rally-NM, men da må vi skru klokka seks år tilbake i tid. Men siden han var 20 år gammel har altså ingen andre slått ham i vintereventyret i Nore og Uvdal.

– Ja, det har blitt seier i alle. 2017, 18, 20, 22 og 23. Ja, riktig - for det ble jo kansellert i 19 og 21, slår Veiby fast og konstaterer at han har statistikken i behold.

– Hvorfor er du så god akkurat her?

– Syns da jeg er god på alle NM-rundene jeg? At jeg vinner det meste hvis det ikke skjer noe spesielt. Men det er klart, man kjenner veiene godt her - men det gjør jo de andre og. Dette løpet har jo prøver hvor man satser en del, og det går fort mange steder. Men utover det har jeg ikke noe godt svar, sier Veiby likevel.

Ole Christian Veiby i attakk på vei mot mål på SS6, løpets nest siste fartsetappe.
Ole Christian Veiby i attakk på vei mot mål på SS6, løpets nest siste fartsetappe.

Mener han tar dem psykisk

Men etter å ha tenkt seg om er de spesielt én faktor han tror er utslagsgivende på hvorfor. Og det har han selvtillit nok til å konkludere med.

– Vi bruker som regel å knekke dem på Smådøla første gangen. Da blir de psykisk knekt, og havner fort bakpå. Det har som regel vært sånn, hvor jeg har pleid å ta dem så mye.

– Men du er ikke like overlegen på turen tilbake?

– Nei, da handler det gjerne om å ta seg til mål. Samtidig hadde de andre en fantastisk fight i år også, slår han fast.

Stemmer oppskriften hans?

I Numedalsrally har oppsettet med svært få unntakk bestått i at Smådøl Nord går som SS2, mens løpet avsluttes med Smådøl Syd, altså samme etappe i motsatt retning. Vi ettergår Veibys påstand for å se hvorvidt mønsteret er riktig om at han først og fremst tar dem på vei nordover, og har såpass margin til at han kan kjøre «safe» sydover.

I år var saken klar; hele 14,2 sekunder på Eyvind Brynildsen betyr en differnase på 0,54 sekunder på kilometeren, som er en markant forskjell på dette nivået. Samtidig tok Veiby det vesentlig roligere på siste turen og ble slått med 10,9 sekunder av samme mann.

To år med Skoda, og to år med Volkswagen. Men i midten, i 2020, var Ole Christian Veiby på plass på Smådøla og Numedalsrally i en Hyundai i20 R5.
To år med Skoda, og to år med Volkswagen. Men i midten, i 2020, var Ole Christian Veiby på plass på Smådøla og Numedalsrally i en Hyundai i20 R5.

Mønsteret var relativt likt i fjor; Veiby tok Marius Aasen med 8,7 sekunder oppover - dog ikke like overlegent, men likevel en solid etappeseier. På vei tilbake gasset Veiby fortsatt hardt, men Frank Tore Larsen kjørte godt og slo føreren i samme biltype med fire tideler på fjorårets Power Stage.

I 2020 ble den siste etappen avlyst, så man har kun nordover å sammenlikne med, og der slår statistikken en liten sprekk, fordi Frank Tore Larsen tok skalpen på Veiby denne gang, med 2,7 sekunders forsprang. Antakeligvis vil Veiby, når han leser dette, skylde på at han startet først på veien i tett snøvær, og kjørte en mindre optimal bil i en Hyundai i20 R5, men like fullt var de to i en klasse for seg på denne etappen.

Hinter om nytt løp

Hva så med 2018 og 2017? Joda, Veibys antakelse stemmer på mange måter også for fem år siden. Han vant etappen med bare ett sekund forsprang, men det var riktig nok på PG Andersson i en Skoda Fabia WRC. Nest beste R5-fører var Marius Aasen, 21,2 sekunder bak.

Mulig det var 2017 som inspirerte Veiby til å spille dette psykiske spillet, for der var et Eyvind Brynildsen som satte skapet på plass. Østfoldingen var klart raskere enn alle andre på denne varianten for seks år sien, med hele 15,4 sekunder på Veiby. Det ville ikke Kongsvinger-gutten selvfølgelig ha noe av, og kvitterte med en etappeseier med hele 21,6 sekunders margin da de skulle ned fra fjellet igjen.

– Uansett, dette var kanskje det siste rallyløpet ditt på en stund?

– Ehh... Det kan hende vi skal kjøre et løp et sted om en måned, sier Veiby kryptisk, uten å hinte om noe mer.

Powered by Labrador CMS