
Martinius Stenshorne:
Ser frem mot blanke ark i Formel 2
Martinius Stenshorne har blitt en bedre fører i løpet av de to siste årene, selv om Formel 3-kapittelet ikke ble helt som ønsket. Nå ser han frem til å jobbe med nye folk i Formel 2.
FORMEL 2: På vei ut portene fra Hungaroring fikk Parc Fermé en siste prat med Martinius Stenshorne. 19-åringen ser nå frem til blanke ark i Formel 2, men før den tid skal han kjøre gokart, flytte fra England og fullføre sin andre Formel 3-sesong.
Det gjenstår nå kun en løpshelg i Formel 3 denne sesongen: lynraske Monza fra 5. til 7. september.
I sommerpausen blir det dog nok å gjøre. Stenshorne stiller til start i Gokart-NM på Klepp fra 15. til 17. august, og leiligheten i England skal tømmes.
– Jeg skal ikke ha den leiligheten så mye lenger. Jeg skal levere den fra meg før Monza, sier Stenshorne, som flyttet til England for å være nærmere Hitech-teamet for å bidra mest mulig i simulatoren.
Veien til Formel 2

I det han er på vei ut av Formel 3 kan Stenshorne avsløre til Parc Fermé at han egentlig ikke skulle kjøre for Hitech. Planen var i utgangspunktet å kjøre for Campos.
– Da jeg begynte i Formel 3 var det egentlig Todt som bestemte til syvende og sist. Jeg skulle egentlig ikke kjøre for Hitech, men så endte vi opp med det. Det var ikke et dårlig valg tenkte vi akkurat der og da, men nå tenker jeg at jeg kan være med å bestemme mer selv også, forteller Stenshorne til Parc Fermé.
– Ser du frem til en ny start og blanke ark?
– Ja, jeg tenker at det blir fint å prøve noe nytt og prøve å jobbe med litt nye folk for å «refreshe» litt.
Manager Nicolas Todt har bekreftet til Parc Fermé at Formel 2-forhandlingene er godt i gang. For Stenshorne er det nå viktig å ende opp i et team med en filosofi som passer hans kjørestil. I Hitech har han slitt med en bil og et oppsett som medfører for mye understyring.
Stenshorne har den siste tiden vært innom fabrikken hos flere team for å undersøke forholdene.
– Vi har så klart vært innom et par forskjellige team på fabrikken, og da sjekker man ut litt sånn hvordan de tenker og jeg kjenner jo flere som kjører Formel 2 så da går det an å spørre og forhøre seg litt. Vi har snakket med litt ulike team, også har vi funnet ut hvilke vi tror passer best, sier Stenshorne.
– Vi har ikke tatt det helt siste valget, men vi har plukket ut de vi tenker er de beste, fortsetter McLaren-junioren.
Stenshorne har nå gjort sitt med tanke på valg av et nytt team, og det er Nicolas Todt og co. i All Road Management som sammen med pappa Martin har ansvaret for forhandlingene. Todt hat uttalt til Parc Fermé at han håper på en avklaring innen en måneds tid.
– Når det kommer til forhandlinger og sånn er ikke jeg så veldig mye involvert men det er noe som managementet jobber med, sier Stenshorne.
Utvikling

Etter Formel 3-finalen er det fortsatt et halvt år frem til sesongstart i 2026. Ofte får Formel 3-førere muligheten til å kjøre sesongens to siste Formel 2-løp i Qatar og Abu Dhabi, og dette er en mulighet Stenshorne og teamet rundt han følger med på.
– Jeg har ikke så mange andre hobbyer og interesser egentlig, det går i motorsport, så det er jo gokart. Og når Formel 3-sesongen er ferdig så ser man jo på om det er noen team som har noen førere som ikke skal kjøre full sesong i Formel 2, men det er ikke noe som er planlagt lenge i forveien, forklarer Stenshorne.
Martinius tror det kan være en fordel å teste vannet før sin første sesong i Formel 2. Utover at det er andre biler er det en stor forskjell å forholde seg til planlagte pitstopp i hovedløpene.
– Jeg tenker at det bare er positivt å kjøre et par løp og få litt erfaring med bilen og pitstopp og alt dette som ikke er i Formel 3, så visst muligheten er der så kommer vi til å prøve å få det til.
Formel 3-sesongene har ikke gått som ønsket for Martinius Stenshorne, selv om han ligger an til en topp fem-plassering i mesterskapet. Likevel mener Stenshorne at han har utviklet seg som fører, og at han nå er bedre til å prestere med en bil som ikke er skreddersydd til egen kjørestil.
– Jeg vil si at jeg er en ganske mye bedre sjåfør nå enn det jeg var da. De to siste årene har jeg ikke alltid hatt bilen sånn som jeg vil ha den, så da er det om å gjøre å gjøre maks ut av det man har og kanskje venne seg til en bil som ikke passer deg helt.
– Selv om det kanskje ikke har gått helt veien de siste to årene har jeg jo lært mye, avslutter Martinius Stenshorne.