Charles Leclerc inn i Tabac-svingen på sin hjemmebane.

Sergio Perez sikrer Charles Leclerc sin andre poleposition på hjemmebane

Det ble svært hektisk på den siste kvalifiseringsrunden for førerne da Sergio Perez kjørte av før tunellen. Sainz fulgte så etter å blokkerte hele banen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: I første del av kvalifiseringen ble det svært travelt på banen da alle de 20 førerne skulle ut å sette sine rundetider. Baneevolusjonen i Monaco skjer svært raskt så førerne setter raskere rundetider på nærmest hver passering.

I føringen virket Red Bull sterke. De satt de to raskeste rundetidene. Det tok ikke lang tid før Ferrari svarte på tidene. Charles Leclerc kom endelig i riktig kø og fikk en uforstyrret runde som satt han på førsteplass. Hans lagkamerat Carlos Sainz klarte også å sette en god tid.

Med drøye to minutter igjen av sesjonen var AlphaTauris Yuki Tsunoda borti autovernet i utgangen av tunellen. Tsunoda klarte å kjøre videre med bare en punktering og knust felg, men en banefunksjonær viftet med det røde flagget ved et uhell som gjorde at løpsledelsen måtte stoppe sesjonen et lite øyeblikk.

Rushtrafikk i Monacos gater

Det gjorde at alle under topp seks måtte ut igjen for å forbedre seg. Den svært travle avslutningen hadde ingenting å si for Lando Norris som satt bilen sin på en fjerdetid, helt til Esteban Ocon krysset mål og kjørte enda litt fortere og fintet Norris ned til en femteplass.

Pierre Gasly røk ut av Q1 etter et uheldig rødflagg.

Til tross for at han var borti autovernet, klarte Tsunoda å komme seg videre til Q2. Det gjorde ikke hans lagkamerat Pierre Gasly som røk ut av kvalifiseringen med Alexander Albon, Nicholas Latifi, Lance Stroll og Guanyu Zhou.

Ustoppelig på hjemmebane

Da de første tidene begynte å komme inn på listene var det Leclerc igjen som var raskest i første forsøk med en 1:11,864. Han danket ut tiden til Perez med 90 tusendeler. Rett bak fulgte så Carlos Sainz to tideler bak.

Ingen av de i tet forbedret rundetidene sine på siste forsøk. Men Esteban Ocon kom som et olje av lyn ut av topp 15. Han snek seg inn i Q3 med god margin.

Det var en godkjent kvalifisering for Mercedes-teamet. George Russel kjørte inn til en sjettetid mens Lewis Hamilton endte opp på en åttendeplass.

Valtteri Bottas kjørte fortere også fortere på sitt andre pass, men ikke fort nok til å komme forbi Fernando Alonso på tiendeplass. Finlenderen røk ut av Q2 med Yuki Tsunoda, Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo og Mick Schumacher.

Sebastian Vettel hadde en mega siste runde som plasserte han på en åttendeplass. Det var det som ble spikeren i kisten for Tsunodas kvalifisering i dag.

De viktigste ti minuttene

Etter at Q2 gikk uten avbrudd startet dagens siste kvalifiseringsdel kort tid etter. Leclerc fortsetter momentet fra startet av kvalifiseringen og åpner dansen med en 1:11,376. Sainz klarte ikke å svare på samme tempo, men kjørte en tid som var rask nok til andretid.

De to Red Bullene som normalt er kjent for å være raske rundt Monaco klarte ikke å kjøre bedre enn tredje og fjerdetid. Perez sitt første pass var ikke nok til å komme forbi Ferrariene, men det var litt raskere enn hans lagkamerat Max Verstappen.

Etter å ha kjeftet litt på ingeniørene sine for å igjen ha plassert han i en dårlig kø, får Charles Leclerc ett nytt siste forsøk. Han åpner runden med en kjempe rask første sektor. Perez som følger Leclerc, snurrer i svingen før tunellen og treffer barrieren.

Bilene til Sergio Perez og Carlos Sainz som blokkerer banen etter Perez sin avkjøring.

Carlos Sainz som er rett bak Perez igjen klarer ikke å unngå bilen til Perez og treffer han. Sainz sin bil blokkerer hele banen og alle som kommer bak blir nødt til å stoppe og skru av bilene sine. Mitt oppi det hele kjørte også Fernando Alonso av i hårnålen.

Skadene på bilen til Perez er primært i bakenden, noe som fort kan bety at han må bytte girkasse før morgendagens løp.

Det var en svært fornøyd og bekymringsfri Leclerc som møtte Giedo Van Der Garde for et intervju etter at førsteplassen var det faktum.

— Det er veldig spesielt, jeg er så utrolig glad. Det var vært en veldig bra helg og jeg viste at tempoet i bilen var bra. Jeg måtte bare gjøre en god jobb. Det siste rødflagget gjorde ikke noen stor forskjell for oss, sier han.

Leclerc kjørte en lilla første sektor før rødflagget kom ut, og var på vei til å forbedre tiden sin.

— Det var helt på grensen, jeg hadde litt overstyring, rumpa var litt løs, men rundetidene kom og bilen kjentes fantastisk også var det flott å ha Carlos med meg på første rad, avslutter monegaskeren.

Han håper på et tørt Grand Prix-løp i morgen, men føler at uansett hva slags værforhold det blir så vil de være konkurransedyktige.

Powered by Labrador CMS