Slik opplever Olivers kartleser å lese ett av verdens mest avanserte notesystem

Det er andre ting enn førerferdigheter og kjøretalent som Aaron Johnston lar seg imponere mer av hos Oliver Solberg.

Publisert

De ble en duo i forkant av 2019-sesongen. Etter to års grunnleggende innføring i rallysporten hadde Oliver Solberg med seg rutinerte Veronica Engan. Men - i et langsiktig perspektiv ønsket han seg en engelsktalende kartleser nærmere sin egen alder som han kunne etablere et tett og nært forhold til slik det blir mellom fører og kartleser.

Aaron Johnston. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

De ble en duo i forkant av 2019-sesongen. Etter to års grunnleggende innføring i rallysporten hadde Oliver Solberg med seg rutinerte Veronica Engan. Men - i et langsiktig perspektiv ønsket han seg en engelsktalende kartleser nærmere sin egen alder som han kunne etablere et tett og nært forhold til slik det blir mellom fører og kartleser.

Valget falt altså på nordiren Aaron Johnston, som for mange var et helt ukjent blad kartleser før han entret høyrestolen til Oliver Solberg. 24 år og egentlig utdannet mekaniker hvor han fram til de siste årene jobbet fast i et Opel-verksted, før han enkelt og greit måtte si opp jobben da Oliver hadde tatt sitt valg.

– Det hadde ikke vært fair overfor kollegene som jeg skulle forsøkt å kombinere den jobben med å være kartleser. Men jeg håper jo at mekanikererfaringen min er noe jeg vil kunne ha bruk for også i rallyen.

– Aldri en perfekt etappe

Aaron Johnston går over notene i forbindelse med Rally Roma. (Foto: Frédéric Le Floc'h / DPPI)

Det sier Aaron Johnston når Parc Fermé tar kontakt for en hyggelig prat.

For progresjonspila til Oliver Solberg peker stort sett oppover, og der han ikke setter knalltider og vinner løp, der lærer han av sine feil. Johnston har derimot vært helt feilfri siden han entret kartleserstolen vinteren 2019.

Og måten Johnston er nødt til å levere noter på hos Oliver krever at man er mer eller mindre feilfri. Det er null rom for feilmargin.

– Som kartleser vil du aldri si at du har en perfekt etappe. Hele tiden kan man bli bedre. Heldigvis har jeg ikke hatt noen store blundere og feil. Det må jeg være fornøyd med. Men jeg utvikler meg hele tiden, sier Johnston.

Han har altså ansvaret for å levere noter i det som mange vil klassifisere som verdens kanskje mest avanserte og detaljerte notesystem. Bearbeidet og utviklet av pappa Petter siden slutten av 90-tallet, ledsaget av Phil Mills og etterhvert Chris Patterson.

Solberg vokste opp med dette, og krevde at selv Veronica Engan også skulle levere notene på engelsk. Noe hun forøvrig mestret med glans.

Tankevekker

Aaron Johnston og Petter Solberg i forbindelse med Rally Sweden i februar.i år. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Og for Johnston er uansett ikke språket noen potensiell barriere. Men det er å levere hver eneste detalj til riktig tidspunkt, hvor det er tidelers margin om å gjøre til enhver tid.

– Det er jo en voldsom utfordring. Noe annet blir å lyve. Når man ser inboardene med Oliver, så skjønner man det. Selv om han har dette fra Petter og hans kartlesere, så er dette også noe vi har videreutviklet sammen de siste årene. Det fungerer jo for ham, det er ikke til å legge skjul på. Det er mye informasjon, og mange mener at det kanskje er for mye informasjon, sier Johnston.

Noe tid til å gjenta notene har han ikke. Med mindre Oliver selv tar seg tid til det. I hastigheter opp mot 150-160 kilometer i timen i svingkombinasjoner hvor hver eneste sving har tydelige beskrivelser både i forkant og etterkant, så tilsvarer disse hastighetene altså rundt 40 meter i sekundet.

Johnston innrømmer at han fikk bakoversveis første gang han ble kjent med Solbergs notesystem.

– Første gang var en pre-event-test sammen med Petter i Spania i 2018. Det var en tankevekker. Med så mye detaljer i de hastighetene. Men notene har utviklet seg enda mer siden vi startet. De er veldig jevne og konsistente. Så jeg er glad og takknemlig for å kunne lese disse notene.

https://www.youtube.com/watch?v=hUiEVvSRyoY

– En unik egenskap

En ting er at han skal levere notene, men en annen ting er jo at dette også skal fungere for Oliver. At det ikke bare er et spill for galleriet. Selv er Olivers holdning at flere detaljer i notene som beskriver hvordan han skal kjøre, at det vil gjøre ham mindre avhengig av video og enda sterkere på etapper som er ukjente for alle sammen.

Og det er nettopp måten Solberg klarer å konvertere informasjon til ratt- og pedalbevegelser som Johnston lar seg imponere av, og ikke nødvendigvis bare førertalentet i seg selv.

– Jeg spør ham ofte om han faktisk får med seg deg jeg sier. Men det fungerer jo, definitivt, og det ser vi på tidene. Og dette er en annen unik egenskap han har som fører. Det å prosessere all den informasjonen og kjøre i de hastighetene han gjør. Men det ligger i hans natur, og han har ingen problemer «what so ever», med å knekke opp all informasjonen jeg gir ham, sier 24-åringen fra Nord-Irland.

«Verdens heldigste»

Han understreker at de ligger helt på grensen av hva han mener er fysisk mulig både å lese og ta innover seg i farta de befinner seg i.

– Hva med den dagen du skal lese disse notene i en WRC-bil?

– Er det noe vi fortsatt utvikler, så er det å kunne levere den samme mengde informasjon, bare med færre ord. Det jobber vi stadig vekk med. Og det må til i en WRC-bil. Også må jeg bli enda mer erfaren, konstaterer Johnston.

Og påpeker at han er verdens mest heldige mann som får være kartleseren til Oliver Solberg.

– Absolutt. 100 prosent! Å kunne putte så mye tillit hos et talent som han, det kan man aldri klage på å kunne ha som jobb. Vi deler akkurat de samme målene og drømmene, og vi jobber hele tiden mot det samme. Da er jeg ganske heldig å kunne dele dette med en fyr som Oliver, konstaterer Johnston.

Powered by Labrador CMS