Sondre Evjen, her fra andreplassen han tok på EM-runden på Lånkebanen i fjor.

Sondre har kun trent litt bilcross i år – nå får han sjansen i VM

Unik mulighet for hallingdalens store rallycrossønn. Når Sondre Evjen nå skal få sin debut i Rallycross-VM, så blir det i en bil som har dominert hele det elektriske sirkuset.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Etter at han viste seg fram på imponerende vis i Rallycross-EM i fjor, så har det vært stille fra Sondre Evjen, som så mange andre rallycrossutøvere. Kombinasjonen av budsjetter og tilgang på bil og team gjør det ikke alltid like enkelt å få skrudd sammen et fullverdig sesongprogram, og foreløpig har 2023 sett heller stille ut for Sondre Evjen.

RALLYCROSS: Etter at han viste seg fram på imponerende vis i Rallycross-EM i fjor, så har det vært stille fra Sondre Evjen, som så mange andre rallycrossutøvere. Kombinasjonen av budsjetter og tilgang på bil og team gjør det ikke alltid like enkelt å få skrudd sammen et fullverdig sesongprogram, og foreløpig har 2023 sett heller stille ut for Sondre Evjen.

Torsdag kom imidlertid gladnyheten. Evjen skal få prøve seg på det øverste nivået i internasjonal rallycross, for KMS-teamets tredjebil i verdensmesterskapet, som er denne elektriske bilen bygd på et R5-karosseri fra Volkswagen Motorsport. Debuten i VM skjer på klassiske Lydden Hill, som er tilbake igjen i VM-sirkuset 22. og 23. juli - altså neste helg.

– Det her skal bli ordentlig kult! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve en av elbilene i VM, sier Sondre Evjen da nyheten sprakk torsdag ettermiddag.

På spørsmål om hvor mye kjøring det egentlig er blitt i år, så er svaret like tydelig som det er kort.

– Det er blitt noen runder i Boble bare, humrer han overfor Parc Fermé.

Gustav Bergström fra VM-runden i Hôljes for snart to uker siden. Det er denne bilen Sondre Evjen skal få kjøre på Lydden Hill.

Gode skussmål fra teamsjefen

Årsaken er at teamets tredjefører, Gustav Bergström, har flere jern i ilden utenom Rallycross-VM. Svensken kommer til å være bortreist den helgen, og dermed står en av ellers ytterst få elektriske VM-biler ledige. For Kristoffersson Motorsport var Evjen et naturlig valg basert på historikken Ål-gutten har i teamet, fortrinnsvis i 2019 og 2020 da han hoppet opp i toppklassen i EM.

– Vi diskuterte før sesongen om vi skulle gjøre noe til EM, men det fikk vi ikke løst. Nå som Gustav har andre oppdrag så var Sondre den første jeg tenkte på, sier teamsjef Tommy Kristoffersson i en pressemelding, og legger til:

– Jeg så potensialet da han var hos oss, selv om det også var ting han trengte å lære seg. Nå har han gått skolen hos Joel og JC og modnet som fører. Han er flink til å lese konkurrentene og plassere seg på riktig steg på banen. Han havner sjeldent i trøbbel, sier teamsjefen.

Liker Johans oppsett

Evjen ser fram til å samarbeide med Johan Kristoffersson og Ole Christian Veiby igjen, slik han har gjort før. Kristoffersson har vært en viktig læremester for ham i den forrige perioden, som blant annet endte med EM-bronse i 2020.

– Jeg ser virkelig frem til dette, selv om man også blir litt spent. Jeg kan ikke ha for høye forhåpninger før jeg får prøvd meg litt fram først og finne flyten og lære meg bilen. Jeg har snakket litt med Johan, og han sier det er en morsom bil å kjøre. Da jeg kjørte «Bettan» (teamets Supercar-Polo, journ.anm.) i Em, så var det med ganske likt oppsett som Johan hadde. Så vi får håpe det fungerer på elbilen også. Han og Ole Christian kommer til å måtte svare på mange spørsmål, slår Evjen fast.

Han blir dermed den andre nordmannen til å prøve seg i Rallycross-VM etter at elbilene kom inn i toppklassen i fjor. Veiby er fram til nå den eneste nordmannen i rallycrossens toppklasse siden ifjor.

Powered by Labrador CMS