Sondre Evjen.

Sondre kjempet med nebb og klør – og det betalte seg godt

Han tangerte karrierebeste i EM-sammenheng, men å ta en andreplass på hjemmebane er det største Sondre Evjen har gjort. I rallycross.

Publisert

RALLYCROSS: Han hadde en krevende utvikling gjennom løpet, og plasserte seg godt i midtfeltet. Men Sondre Evjen har tidligere vist at han er kapabel på mer, og ikke minst var han sulten på mer.

RALLYCROSS: Han hadde en krevende utvikling gjennom løpet, og plasserte seg godt i midtfeltet. Men Sondre Evjen har tidligere vist at han er kapabel på mer, og ikke minst var han sulten på mer.

Da er det jo font at han virkelig får det til å klaffe når det gjelder. For etter å ha samlet på syvendetider og ligget i dette sjiktet, så begynte ting å dra seg til med finalene.

For både Evjen og hans landsmann og Audi-kollega Andreas Bakkerud var Anton Marklund deres store «fiende» denne helgen. Svensken fikk det til å flyte og stemme i sin velbygde Hyundai i20, og selv la ikke Marklund skjul på at godfølelsen var så stor at han kunne ligge og cruise på 98 prosent framfor 101 prosent.

Sondre Evjen i sin Audi S1 fra JC Raceteknik.

101 prosent måtte imidlertid både Evjen og Bakkerud gi. Og som de fleste har fått med seg, for Bakkerud var det alfa og omega å gå «all in» for å sikre seieren, en mulighet som kom spesielt da Marklund fikk problemer i finalen.

Satt da det gjaldt som mest

Men muligheten for dobbelt norsk åpnet seg også opp da Evjen fikk opp farta og det meste klaffet da det gjaldt som mest. Og med det tangerte han sin andreplass fra Riga i 2020.

– Men dette her er jo mye større enn Riga. Én start har vært på lag med oss, og det var finalen. Så det var helt perfekt, sier Sondre Evjen til Parc Fermé.

Han fikk aldri den perfekte flyten, og slet fortrinnsvis med festet i den siste svingen - i tillegg at han heller ikke var fornøyd med tempoet på gruspartiene. Likevel holdt han unna for presset fra rutinerte Janis Baumanis, mens Bakkerud fikk seile i fred i tet.

– Bilen ble også litt vond å gire etterhvert, men det holdt inn. Det var bare å kjøre «tightere» og det var ingen flere bak der, så da var det heller ikke noe tid å tape, sier 24-åringen.

I motsetning til en del toppførere i internasjonal bilsport, så reiste ikke Sondre Evjen med en gang alt var over. Her måtte han trå til for å pakke ned telt og fasiliteter som teamet står for. – Hvis jeg skal komme meg ut med bussen, så må man nesten bare gjøre det, gliste hallingdølen.

Golsdagsløpet er størst

Samtidig legger han ikke skjul på én ting, når vi spør om dette er et karrierehøydepunkt for ham. For det finnes nemlig ett løp hvor han har vunnet, som isolert sett oppleves som større.

– Altså... Jeg har en forkjærlighet for bilcross. Det er vanskelig å slå å vinne på hjemmebane, sier Evjen og viser til «Goldagsløpet», som er ett av de aller største enkeltløpene i norsk bilcross.

Og naturlig nok Evjens hjemmebane.

– Men dette henger høyt altså. Synd det ikke ble seier, men det hadde jeg ikke sjans til, sier Evjen om EM-finalen.

Til landsfinalen

Han kjørte runden i Höljes, men ikke sesongstarten i Ungarn. Han prioriterte RallyX Nordic tidligere i år hvor det til slutt ble en bronsemedalje, ett fattig tidel bak landsmann Thomas Bryntesson. Men noen fortsettelse i EM er ikke aktuelt, utenom at han skal kjøre på sin andre favorittbane, Bikernieki i nevnte Riga.

I mellomtiden reiser Evjen til landsfinalen i Numedal førstkommende helg, men om det skulle bli en seier der, så er meldingen klar utifra tidligere rangeringer.

– Nei, Goldagsløpet henger høyere, slår han fast.

Powered by Labrador CMS