Tobias Grandum Spangen (15) vant Bilsporttalentet 2022 og med det 300.000 kroner. Han foretrekker å kjøre med grus under hjulene, og for ham er juniorklassen i rallycross hans første steg mot den videre drømmen om en dag kanskje å leve av bilsporten.
Tobias Grandum Spangen (15) vant Bilsporttalentet 2022 og med det 300.000 kroner. Han foretrekker å kjøre med grus under hjulene, og for ham er juniorklassen i rallycross hans første steg mot den videre drømmen om en dag kanskje å leve av bilsporten.

Rallycross-NM:

Vil talentvinneren hevde seg, hvem er best hos kjæresteparet og hvordan blir BMW-comebacket til «Brynte»?

Dette er bare tre av mange interessante scenarioer som vil utspille seg i årets norgesmesterskap i rallycross.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Første indikasjon får vi i alle fall denne helgen. Da er det duket for sesongstart i Rallycross-NM på Bollandsmoen utenfor Melhus i Trøndelag. Og atter en gang er startlisten godt fylt, og ikke minst godt fordelt, over de fire faste NM-klassene og de to faste norgescupklassene.

RALLYCROSS: Første indikasjon får vi i alle fall denne helgen. Da er det duket for sesongstart i Rallycross-NM på Bollandsmoen utenfor Melhus i Trøndelag. Og atter en gang er startlisten godt fylt, og ikke minst godt fordelt, over de fire faste NM-klassene og de to faste norgescupklassene.

83 er totalantallet som reiser til Melhus denne helgen, fordelt på 14 deltakere hver i Supernasjonal klasse 1, klasse 2 og klasse 4, 15 deltakere i klasse 3 og 13 deltakere hver i junior og historisk. Men andre ord veldig god og jevn spredning i samtlige klasser.

Og som i all annen bilsport så er det både nyheter og tradisjoner som følger årets NM-sirkus. Og det er mange spennende ting å bite seg merke i.

Rallycrossdebut for Tobias

I juniorklassen er det flere som har reist, deriblant gull- og sølvvinner Torjus Svenneby og Jens Hvaal i henholdsvis klasse 2 og klasse 1. Med det må Johannes Rafoss finne seg i å være favoritt i årets juniorcup.

Men det blir også spennende å se hva hamarsingen Tobias G. Spangen får til. Flere ganger norgesmester i crosskart, og fjorårets vinner av prestisjefylte Bilsporttalentet, hvor hans hovedsatsing i år blir hans debutsesong i rallycross.

I tillegg er det verdt å nevne at Markus Røsrud har varmet opp godt med sterk kjøring i Tyskland for et par uker tilbake, så han er også definitivt å regner med.

Carl Erik Berg og Andrine Rafoss.
Carl Erik Berg og Andrine Rafoss.

2-0 til Andrine

I den minste supernasjonalklassen, når vi først er inne på Rafoss,  så er der verdt å bite seg merke i hvordan Johannes' kusine Andrine vil gjøre det. Hun har etterhvert begynt å få god erfaring, vunnet flere løp - men hun vil absolutt møte sterk motstand i blant annet Jens Hvaal, Per Magne Svardal, Robin Bakke Andresen og ikke minst regjerende norgesmester Mats W. Marthinsen, for å nevne noen.

Interessant er det uansett at vi også har en ren kjæresteduell i denne klassen, ettersom hennes bedre halvdel Carl Erik Berg også er med. Selv om det er gutta som statistisk sett er raskere enn jentene, så står det 2-0 til Andrine i den interne turteldueduellen totalt de siste to sesongene.

Spennende er det også å registrere at Eirik Hesla Berget får sin NM-debut i Supernasjonal klasse 1. Berget bærer med seg en helt spesiell historie bak satsingen i en Supercar Lites-bil de siste sesongene, og nå han han få prøve seg blant NM-eliten i klasse 1.

Wankel-banden fra Sørlandet

Blant to-literne i feltet er det en illsint wankelgjeng fra Sørlandet som vi må regne med. Både gull- og bronsevinner fra i fjor, Alexander Hauglid og Thomas Hårberg, er ikke å finne på startlista i år - og med det må vi regne med blant annet Mazda-gjengen Sigurd Erik Ekeland, Per Mange Røyrås, Trond Simen Larsen og Stian Søsæther, men de har også en interessant Fiesta-duo med unge Markus Skomedal og rutinerte Thomas Voie på plass.

Verdt å nevne er det også nevnte Torjus Svenneby. Etter å ha herjet godt i juniorklassen i flere sesonger blir det interessant å se hva trøgstingen vil finne på i sin Ford Fiesta i sitt første løp med de store gutta i Supernasjonal klasse 2.

Thomas Bryntesson.
Thomas Bryntesson.

«Brynte is back»

Går vi en snau halvliter til opp i motorvolum så er det heller ingen tvil om at Supernasjonal klasse 3 også har en spennende og intens sesong foran seg. Regjerende suverene mester Joakim Vestli er ikke påmeldt til første løp - og med det er veien uansett vidåpen.

Fjorårets resterende medaljører er på plass i Andreas Tveter og Kenneth Hansen, som igjen fikk kamp til døra av Petter Leirhol og også Sander Engsvik med på notene.

Men det kanskje mest spennende navnet før sesongstarten er utvilsomt Thomas Bryntesson som vender tilbake til Supernasjonal-røttene etter mange års internasjonal satsing med til tider svært imponerende tempo i toppklassen Supercars. «Brynte» er tilbake i en BMW M3, og skal selvfølgelig ikke avskrives.

Er det Emil sin tur?

I «Store Super», altså Supernasjonal klasse 4 med biler over 2,4-liters motorvolum, der er det som alltid ventet et enormt bikkjeslagsmål. Jonas Dalseth Jacobsen har tatt et steg tilbake, og unge Marcus Myrseth har tatt over hans velbygde Volkswagen Polo.

Polo var det også som kjørte inn til gull i fjor, i Simen Engsvik, som er med i 2023 for å forsvare gullet sitt. Men gutten i klassen som har lagd de største overskriftene hittil i år har store planer om å revansjere seg. Emil Sivesind har ladet opp med å kjøre fletta av svært mange rallyførere denne vinteren og våren, men mangler dette ene NM-gullet i toppklassen i norsk supernasjonal.

Vi må heller ikke avskrive ringrevene i Herbjørn Haug og Knut Ove Børseth. Vi kan gå mer enn et tiår tilbake og fortsatt finne disse to karene høyt oppe på resultatlistene, også innom NM-gullet, må nevnes. De er selvfølgelig å vente helt der oppe, sammen med andre utøvere som selvfølgelig kan overraske.

Eksplosjon i historisk

Vi skal ikke mer enn et par år tilbake før den historiske klassen var en beskjeden gjesteklasse som knapt klarte å fylle alle finaleplassene. Men gjennom den siste sesongen har klassen vokst enormt, og mye av deltakelsen ser ut til å bli værende.

Det står respekt av 13 førere på startstreken i denne klassen, med pent bygde biler etter et særdeles strikt regelverk som egentlig har sitt opphav fra Sverige. Det ble også tett mellom medaljene i fjor for henholdsvis Bjørn Egil Dalen, Marius Sannerhaugen og Arnfinn Bergseng, hvor samtlige er på plass igjen i år også.

Også er det ekstra verdt å følge med på comebacket til bilsportveteranen Torfinn Heller, som det ligger svært mange sterke følelser bak.

Under kan du se hele startlisten til helgens NM-åpning på Bollandsmoen.

Powered by Labrador CMS