Sjokktempo fra Emil (21) i rallyløypa – uten at han selv skjønner hvordan
I sitt femte rallyløp noen sinne viste rallycrossfører Emil Sivesind et tempo av svært sjelden vare i norsk målestokk.
RALLY: De som har fulgt rallycross og bakkeløp de siste tre sesongene er ikke så overrasket over at den unge totningen Emil Sivesind kjører vesentlig fortere enn det han snakker. Han ble norgesmester i sitt første år i Supernasjonal klasse 2 i 2020, i en alder av 18 år, og tok like fullt et like overlegent gull i bakkeløp samme år.
Siden gikk han opp til klasse 4. I bakkeløpssammenheng har han dominert like stort også i denne klassen, mens gullet lar vente på seg i rallycross der han har måttet nøye seg med bronse og sølv de siste sesongene.
Men som med mange andre førere så har han gjerne benyttet seg av rally, spesielt på vinterstid, som et treningsverktøy for å skaffe seg kjøretrening. Sjeldent henger rallycrossførerne noe særlig med, men Sivesind har en helt annen CV å vise her.
Før helgens Hurumsprinten hadde han følgende å se tilbake på før han skulle ut på sitt femte rallyløp noen sinne:
- Under debutløpet Rally Finnskog i 2021 vant han debutantklassen og ble nummer 38 totalt av 95 startende. Han hadde blitt nummer to i Volvo Original-klassen om han ikke hadde debutantlisens.
- I Rally Tron i 2022 hadde han kontakt med de raskeste i nasjonal og lå på niendeplass totalt da de måtte bryte med tekniske problemer.
- På Lygnasprinten i år måtte han igjen stille i debutantklassen grunnet brutt løp på Tron. Emil ville endt på tredjeplass av 24 fører i nasjonal klasse for tohjulsdrevene biler, og ble nummer åtte av 56 startende førere.
- Numedalsrally ble hans første løp med C-lisens i nasjonal klasse. Her endte han på en syvendeplass av hele 56 startende i nasjonal klasse, slått av fire blad Hvambsahl, regjerende norgesmester Christian Sagli og den lynraske klasse 11-føreren Heine Rudi. Totalt ble han nummer 31 av totalt 118 biler til start.
Fullstendig utklassing
Så kommer han til det populære sprintrallyet Hurumsprinten, en etappe på fem kilometer som kjøres tre ganger, og knuser konkurrentene fullstendig. Rallycrossføreren åpner løpet med å kjøre på tiendelet likt med Rally2-fører Roger Rustand, ender løpet på en fjerdeplass totalt med en soleklar klasseseier med 14,2 sekunder ned til Kristian Hvambsal Eriksen på andre plass. Med andre ord nesten sekundet på kilometeren, på en relativt kort etappe som de fleste lærer seg godt på kort tid.
– Nei, jeg veit egentlig itte helt, sier Sivesind på spørsmål om hvilken kode han har klart å knekke når det kommer til rally.
– Vi har skrevet egne noter de siste par løpa nå. Så har flere spurt etter hva vi gjorde nå. Men jeg vet egentlig ikke. Det meste stemte bra, sier 21-åringen.
Han bekrefter at tilbakemeldingene har vært mange etter helgens maktdemonstrasjon. Det viser også ymse kommentarfelt på sosiale medier. Tiden han satte første turen, som var likt med Rustand, fleipet noen med at måtte være en regnefeil på tidskontrollen ved mål.
Bli med oss på ss3 på Hurumsprinten!
Posted by Emil Sivesind RX on Sunday, April 23, 2023
Sivesind innrømmer at han tenkte de tankene selv, helt på alvor.
– Ja, jeg så den tiden og sammenliknet med Rustand. Så jeg tenkte egentlig det først sjøl, men. Men så hørte jeg med de andre, og det viste seg at det stemte, sier Siveind.
Han har skaffet seg en Volvo 240 for nasjonal klasse som han nå selv eier etter at han de første løpene lånte bil. Kartleser Henrik Paulsen er også en kjent rallycrosskikkelse som selv har minimalt med rallyerfaring, men sammen er denne totenduoen åpenbart dynamitt.
Foretrekker bakhjulstrekk
Men om rally blir noe mer enn bare kjøretrening for rallycrossen er han usikker på.
– Har itte tenkt så mye på det, konstaterer han.
– Jeg får veldig mye hjelp av Tord Linnerud, og han kjenner jo mange folk. Men vi får se. Jeg får nok trene litt mer sjøl, selv om det går på prioriteringer. Det er mye god kjøretrening, og jeg har fått kjørt mye på Krabyskogen, også med bilcrossbiler.
– Har du gjort noen store feil i rallybil, enda?
– Ingen store, egentlig. Litt flate bakskjermer på Volvoen i vinter, men det må man jo regne med.
Bakhjulstrekk er også favoritten. Han har alltid lent seg på det, enten det har vært i bilcross eller de siste årene i rallycross med sin høyst potente Audi A1 som har gått både i klasse 2 og klasse 4.
Og han foretrekker bakhjulstrekk også i rally, selv om det betyr at man må holde seg til klassen for de eldre bilene. Dette er biler man gjerne får kjørt mye på sladd med, noe som fort kan gå utover de gode tidene, men Sivesind synes å mestre begge deler.
– Det blir en del sladding ja, men så får man bremset litt på sladden også, flirer Sivesind.
Finsk karakteristikk
Men nevnte Linnerud er ingen ukjent skikkelse i norsk bilsport, som har hevdet seg godt både i rally og rallycross gjennom 90- og 2000-tallet i norsk bilsport. Og foruten at Sivesind er et lokalt stjerneskudd på Gjøvik og i Toten-regionen forøvrig, så mener Linnerud at Emil er noe helt utenom det vanlige i norsk bilsportsammenheng. Selv har Tord figurert som en viktig mentor for Sivesind, i tillegg til at han også er en viktig økonomisk sponsor.
– Han er så jævlig naturtalent at ingen skjønner det. Det går lang tid mellom hver sånn som har et så rått kjøretalent. Sett han inn i hva som helst, om det er baneracing eller noe annet, så bare pang - så sitter det, sier en klassisk ivrig og sprudlende Tord Linnerud til Parc Fermé.
Han bruker karakteristikken at «det er noe finsk over Emil» ut ifra sindigheten kombinert med fartsferdighetene, og at det skiller seg ut fra normen han mener både norske og en del andre utenlandske bilsportutøvere følger. Han mener måten Emil er annerledes på er noe som må verdsettes og dyrkes.
– Han burde vært en finne eller estlender slik at noen kunne tatt tak i han. Men i Norge må du være så korrekt vet du. Du må trene, ha sixpack og gjøre det og det. Det er ikke lov å være annerledes, men han er en annerledes fyr. Som er dritgod, sier Linnerud, og legger ikke skjul på at han håper at Sivesind kan få teste seg i en Supercar i toppklassen i rallycross.
Håper han får mer hjelp
Selv er Sivesind beskjeden for egne framtidsmuligheter med tanke på eventuell kjøring i Supercar. Så lenge han får lov til å kjøre fort med bil, så trives han stort sett uansett hva han sitter i.
Og det er denne holdningen Linnerud mener er ett av Sivesinds store styrker i måten han forvalter talentet sitt på.
– Det bare ligger naturlig i han. Han har en sånn ekstremt ro. Ingen kan vippe han av pinnen. Det å kjøre bil er hans store talent. Men det er synd at ingen flere ser det. Jeg har også dårlig samvittighet for at jeg ikke har klart å følge han opp mer. Jeg skal gjøre så godt jeg kan, men han fortjener mye mer hjelp enn det jeg kan gi.
– Men bør han holde seg kun til rallycross, eller har han en karriere innenfor rally?
– Sånn som det er nå, så vil han kunne nå toppen i rallycross ganske greit hvis han får hjelp. Men det er ingen tvil om at han kunne gått hele veien i rally, heller, etter at det jeg har sett nå. Jeg har alltid visst at han er god til å kjøre, men de videoene jeg har sett fra helgen har gitt meg gåsehud, konstaterer Linnerud.