Ville lytte til bilsportutøverne – slik svarte de på spørsmålene hennes

De ble veiledet og undervist av en av Idrett-Norges største trenerlegender, og Marit Breivik virket oppriktig nysgjerrig på hvordan norske bilsportutøvere tenker og jobber innenfor idrettsgrenen sin.

Publisert

(OSLO): Det var i forbindelse med denne ukas mye omtalte treningssamling på Olympiatoppen i Oslo at det norske bilsportlandslaget også fikk et eksklusivt møte og foredrag med ett av Norges mestvinnende trenere opp igjennom, nemlig damehåndballandslagets hovedtrener fra 1994 til 2009, Marit Breivik.

Bilsportlandslaget fulgte nøye med på hva Marit Breivik hadde å si i foredraget som var en del av denne ukas landslagssamling. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(OSLO): Det var i forbindelse med denne ukas mye omtalte treningssamling på Olympiatoppen i Oslo at det norske bilsportlandslaget også fikk et eksklusivt møte og foredrag med ett av Norges mestvinnende trenere opp igjennom, nemlig damehåndballandslagets hovedtrener fra 1994 til 2009, Marit Breivik.

– Da jeg tok over håndballjentene i Larvik, så gikk vi fra å bli nummer 10 det ene året til å bli seriemestre året etter. Det viser hvor mye spennende ressurser det er i hver og en enkeltindiviud. Det å finne den trå triggeren til hver og en ressurs var nok årsaken til så stor, umiddelbar framgang, åpnet Breivik foredraget sitt med, som Parc Fermé også fikk være til stede på.

LES OGSÅ: Stort mediafokus da bilsportlandslaget besøkte Olympiatoppen til årets samling

Langsiktige og kortsiktige mål

Den tidligere landslagstreneren, som nå er sommeridrettsjef og assisterende toppidrettsjef ved Olympiatoppen, dreide sine erfaringer og holdninger over i en bilsportrelatert setting, og nysgjerrige landslagsutøvere satt fokuserte og lyttet nøye til hver eneste setning fra Marit Breivik.

Selv var hun nysgjerrig på å bli mer kjent med de aktive utøverne, og startet tidlig en rundspørring hvor å høre utøvernes ærlige ambisjoner på kort og lang sikt i sine karrierer. Vi kan like gjerne oppsummere utøvernes uttalelser kronologisk.

Andreas Bakkerud: – Min målsetning er å bli verdensmester i rallycross. Den har vært det en stund, og det har vært en ambisjon fra år til år, men jeg ønsker å tenke mer langsiktig på dette målet.

Marius Nakken og Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marius Nakken: – Jeg vil ta steget inn i langdistanse og kjøre en full serie, enten i år eller neste år. Målet for sesongen er å kjøre inn til fire pallplasser.

Andreas Mikkelsen: – Mitt mål er å bli best i verden i rally, og jeg ønsker å være på rett plass til rett tid. Nye regler i 2022 gjør at det kommer nye fabrikanter inn, forhåpentligvis. Så målet er på sitte på rett plass til den tiden, så det handler rom å levere i år og neste år.

Fredric Aasbø og Andreas Mikkelsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Fredric Aasbø: – Kortsiktig ønsker jeg mer struktur og plan på trening. Utover å vinne det amerikanske mesterskapet vil jeg ha inn mer langsiktighet inn i avtaler og sponsorplaner. Vi har manglet den siste «edgen» og gjort mye av det samme i stedet for tenke nytt og utenfor boksen.

Emil Heyerdahl: – Jeg ønsker å komme meg til en Porsche Shootout, komme meg igjennom den for så å kunne kjøre langdistanse og leve av det.

Marcus Påverud og Emil Heyerdahl. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Marcus Påverud: – Jeg har samme delmål som Emil, jeg vil inn i et fabrikkteam og kunne leve av motorsport.

Dennis Hauger: – Mitt langsitkige mål er å bli første nordmann i F1. Men jeg har korte mål på veien som jeg fokuserer på nå. Og jeg kommer til å kjøre år vil jeg lære mest i starten, og forhåpentligvis hevde meg mer etterhvert og kunne fighte om medaljene.

Ole Christian Veiby og Dennis Hauger. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ole Christian Veiby: – Det store hovedmålet er å bli verdensmester i rally. Det kortsiktige i år blir å vinne det som heter WRC 2. Neste hovedmål er WRC.

Sivert Svardal: – I år satser jeg på Topp 10-12 i EM i rallycross. Det langsiktige målet er å bli europamester og å få kjøre VM i rallycross.

Mads Østberg og Sivert Svardal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mads Østberg: – Mitt kortsiktige mål er å vinne WRC 2 etter at jeg har rykket ned en kategori. Jeg vil opp igjen på nivået jeg var på, og sette meg i en god posisjon for 2022 med nytt reglement og forhåpentligvis nye fabrikanter.

Videre var Breivik tydelig på at i takt med en utvikling, så skal man også sette sitt preg på sporten og kunne være i stand til å bidra til å utvikle bilsporten selv, hvis man også skal opp på nivå. Og hun viser til damehåndballandslaget der, som et eksempel på hvordan håndballjentene har økt nivået i internasjonal håndball parallelt med egen utvikling.

– Har vært litt sandkasseidrett

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Også her utfordret hun utøverne på hvordan man som et bilsportlandslag i framtiden kan sette sitt preg på bilsporten videre.

– Jeg tror vi må tenke nyskapende og seriøst, ta en individuell idrett og gjøre lag ut av det. Og med gode resultater har vi begynt å få tall og numre på hvor godt i toppen norsk bilsport er om dagen, sier Andreas Bakkerud.

Mads Østberg tror også en ytterligere profesjonalisering av bilsporten som helhet er viktig for å utvikle sporten.

– Seriøsitet er viktig for oss. Motorsport har vært litt sandkasseidrett, og det er noe vi kanskje ønsker å gjøre noe med, sier Østberg til Breivik, før Fredric Aasbø skyter inn.

– Så handler det om kreativitet og at vi også klarer å tenke på tvers av grenene, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS