Martinius Stenshorne jubler for seier på Hungaroring.

Bekrefter interesse fra Formel 1-team

Selv om sesongen enda er ung ser teamet rundt Martinius Stenshorne fremover både hva gjelder Formel 3- og Formel 1-muligheter.

Publisert

RACING: Martinius Stenshorne markerte seg svært positivt under helgens tredje runde i Formula Regional Europa. 17-åringen fra Hokksund vant begge løpene, og han kunne følgelig gå ut av portene etter sine aller første løp på Hungaroring med 50 av 50 mulige poeng i lomma. Stenshorne står nå med tre seiere av seks mulige så langt denne sesongen, og en ledelse i mesterskapet på 29 poeng ned til andremann Andrea Kimi Antonelli.

RACING: Martinius Stenshorne markerte seg svært positivt under helgens tredje runde i Formula Regional Europa. 17-åringen fra Hokksund vant begge løpene, og han kunne følgelig gå ut av portene etter sine aller første løp på Hungaroring med 50 av 50 mulige poeng i lomma. Stenshorne står nå med tre seiere av seks mulige så langt denne sesongen, og en ledelse i mesterskapet på 29 poeng ned til andremann Andrea Kimi Antonelli.

– Vi hadde jo selvfølgelig forhåpninger om å være med i toppen, men det er vanskelig å forvente at det skal gå så bra som det gikk nå, forteller far Martin Stenshorne til Parc Fermé like etter målgang i helgens andre løp. 

Sønnens sesongstart er en kontrast til fjorårets sesong i italiensk Formel 4. Der dominerte nevnte Antonelli fullstendig med sin Prema-bil som Stenshorne i praksis bare kunne drømme om å holde følge med. Et steg opp til FRECA, omtalt som et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3, har dog vist at Stenshorne kan hevde seg helt i toppen når det er litt jevnere mellom de ulike teamene. 

Formel 3 innenfor rekkevidde

Far og sønn Stenshorne kunne glede seg over en meget god helg i Ungarn.

De gode prestasjonene gjør det på ingen måte mindre aktuelt å ta nye steg, og Formel 3 fremstår som et naturlig neste steg for den norske mesterskapslederen.

Sterke prestasjoner i årets Formel 3-sesong fra blant andre Dino Beganovic, Gabriel Bortoleto og Gabriele Mini som alle kjørte Formula Regional i fjor viser at steget opp ikke nødvendigvis er skremmende stort, og faren kan avsløre at det er interesse fra ulike Formel 3-team. 

– Vi er i gang med å planlegge neste sesong. Om vi venter til sesongen er det ikke mange plassene igjen. Så det er noe som jobbes med, og vi ser jo at det er interesse fra team. Men det kommer litt an på hvordan han presterer utover sesongen. Vi kan ikke ta av helt, forteller faren om planene for neste år.

Kontakt med Formel 1-staller

Selv om det bare er hans første sesong i Formula Regional Europa mener ikke far Martin, som forøvrig selv har levert gode resultater bak rattet på en racerbil tidligere, at det er noen grunn til å ikke ta nye steg på formelbil-stigen om sønnen fortsetter å prestere så bra som han gjør nå. For at ikke setene hos de beste teamene skal forsvinne er det ikke mange løpshelgene igjen før ting burde begynne å skje i kulissene.

– Jeg tror nok det er plass til oss i mange team en stund til, men det er viktig å få landa ting utpå høsten, tidlig på høsten, sier han.

På veien oppover stigen har Martinius med seg All Road Management som har navn som blant annet Charles Leclerc, Daniil Kvyat, Jose Maria Lopez, James Calado og mange flere profesjonelle i stallen. En annen faktor som kan bli viktig på veien er å bli en del av et juniorprogram hos et Formel 1-team. Faren kan bekrefte til Parc Fermé at det har vært kontakt fra team, og det er ingen grunn til å tro at den interessen vil avta etter prestasjonene i Ungarn.

– Jeg vet at det har vært kontakt, og det er det jo managementet som tar seg av - å se på hvilke tilbud som kommer, når det er riktig å eventuelt gå inn, og så videre. Selvfølgelig blir det mye interesse etter sesongen så langt, men det er jo bare å ha beina på jorda og jobbe på videre. Det som kommer det kommer, forteller faren om interessen fra Formel 1-team. 

Har ikke dårlig tid

Om ikke lenge er det klart for ny trackwalk, denne gangen på belgiske Spa-Francorchamps.

Samtidig er han klar på at det ikke bare er å få en juniorstatus og tro at man blir løftet frem uten videre. Samtidig er det kun et fåtall førere på FRECA-griden med junioravtaler, og på nåværende tidspunkt spiller det egentlig ikke noen rolle for Martinius om han er en del av et juniorprogram eller ikke. 

– Det er nok stor forskjell på hva folk for igjen i disse programmene. Det er ikke sånn at alle som er med i Formel 1-programmene får veldig mye hjelp, så man må virkelig vise at man presterer. 

Dino Beganovic, Gabriele Mini og Paul Aron som alle tre kommer fra FRECA er eksempler på førere som har kommet inn i juniorprogrammer i forkant av sin første Formel 3-sesong. Det kan også være en naturlig vei for Stenshorne om resultatene fortsetter å gå riktig vei og han blir klar for Formel 3 neste år. 

– På sikt er det viktig. Her vi er nå er det ikke viktig i det hele tatt, men etterhvert handler det jo om å jobbe nærmere Formel 1-teamene med simulator og det som følger med, forteller faren om viktigheten av en juniorkontrakt. 

Uansett er det hele i stor grad i managementets hender. For Martinius, teamet og de nærmeste støttespillerne ligger fokuset på det tettpakkede sommerprogrammet som ligger foran de. Allerede neste uke er det nye løp, denne gangen som supportklasse til 24-timersløpet på Spa. Etter det gjenstår det ytterligere to løpshelger i Juli før sommerpausen i August. 

– Han skal være med tilbake til teamet nå og forberede seg til neste løp med simulatorkjøring og evaluering av løpshelgen. Nå går det ganske fort. Det blir vel et par dager hjemme i slutten av neste uke også er det fult kjør nesten hele Juli, sier han om den tettpakkede sommeren som ligger foran sønnen. 

Powered by Labrador CMS