Norges Bilsportforbund, her illustrert ved deres kontorer på Bryn i Oslo.

Bilsportforbundet nedringt etter Bjerke-ulykken – slik valgte de å respondere

Selv om motorshow-ulykken i Oslo ikke har noe med bilsporten å gjøre, så kom de ikke unna å måtte svare på spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Ulykken i forbindelse med et tysk bilshow på parkeringsplassen utenfor Bjerke Travbane har fått massiv mediedekningen den siste uka. Og ikke bare har pressen vært på, men hendelsen kom raskt under politiets søkelys hvor de ansvarlige raskt ble siktet, og materiale beslaglagt. De framtidige arrangementene i Norge er også avlyst inntil videre.

BILSPORT: Ulykken i forbindelse med et tysk bilshow på parkeringsplassen utenfor Bjerke Travbane har fått massiv mediedekningen den siste uka. Og ikke bare har pressen vært på, men hendelsen kom raskt under politiets søkelys hvor de ansvarlige raskt ble siktet, og materiale beslaglagt. De framtidige arrangementene i Norge er også avlyst inntil videre.

Det var altså et sammensatt motorshow hvor de blant annet drev med synkronrygging med to personbiler, der den ene sjåføren fikk bilen ut av kontroll og braste inn i tribunen hvor publikum satt i praksis usikret bare få meter fra der bilene gjorde sine stunts.

Kun kjegler og sperrebånd var det eneste skillet mellom tilskuerne og bilene, hvor på denne mangelen på sikkerhetstiltak er blitt behørig kritisert og gjenstand for etterforskning fra Oslo-politiet.

Dog er det på det rene at showet ikke hadde noen form for tilknytning til norsk bilsport gjennom Motorsportforskriften, noe også Statens vegvesen var tidlig ute med å presisere. Utover dette virker det som regelverket framstår noe uklart i forhold til hvem som har det den klare myndighet av politiet og vegvesenet til å utstede godkjennelser og dispensasjon fra Vegtrafikkloven.

– Arrangementet på Bjerke var ikke et motorsportarrangement som faller inn under motorsportforskriften. Helgens arrangement på Bjerke var mer et show med profesjonelle bilkjørere som kjører for å lage underholdning, ikke motorsport etter den nevnte forskriften. Derfor faller dette arrangementet under politilovens paragraf 11 om offentlige arrangement, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen til Dagsavisen.

Ønsket primært ikke si noe

Likevel meldte assosiasjonene til bilsport seg raskt når vi snakker om underholdning med biler som gjenstander. Derfor tok det ikke mange timer før telefonen til Norges Bilsportforbund begynte å gå varm.

– Søndag kveld var det vel stort sett VG som ringte. Min første tanke var at dette bør jeg ikke kommentere, da utgangspunktet mitt var at dette ikke har noe med oss å gjøre, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud til Parc Fermé, og understreker at tillatelser ved slike arrangement ligger på Statens vegvesen og politiet sitt bord, og uansett ikke bilsportforbundets.

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud.

Mandag, dagen etter ulykken, så kokte det ytterligere i telefonen til Raknerud. Stadig flere ville ha tak i ham, proporsjonalt med utviklingen av sakene og omtalen som hendelsen fikk - ikke minst når politiet også eskalerte etterforskningen ytterligere.

– Bare det at dere kontakter meg nå, tilsier at dette skader omdømmet til hele sporten. Det er svært beklagelig, sa Raknerud til Dagbladet.

Etterhvert forstod han at det ikke hjalp å tie, og at bilsporten heller kommer bedre ut hvis han uttalte seg om de faktiske forhold fra forbundets side.

– Da skjønte jeg etterhvert at vi nok må svare, selv om jeg er veldig opptatt av dette ikke har noe med oss å gjøre. Først var jeg egentlig bestemt på at jeg ikke ønsket at noen i NBF skulle nevnes i dette i det hele tatt. Men fra mandag morgen gjorde jeg ikke noe annet enn å sitte i telefoner før jeg måtte i et styremøte. Men selv etter styremøtet ga det seg ikke, så jeg satt i telefoner også utover kvelden, sier generalsekretæren.

Skryter av mediene

Nå har riktig nok ikke forbundet kommet urettmessig negativt ut i kjølvannet av Bjerke-ulykken, og journalistenes holdning har framstått mer som søken etter informasjon, slik vi forstår Raknerud. Det klareste eksemplet er kanskje NRK, som ønsket å ta med Raknerud til nærmeste motorbane for å gi et bilde av hvordan norsk bilsport tar sikkerheten på alvor, i grell kontrast til hva som var tilfelle ved Bjerkebanen.

Det endte med at de reiste til Gardermoen Motorpark hvor Raknerud illustrerte hvordan publikum plasseres med god avstand med god sikring til banen langs vollen bortover start-og-mål-langsiden på banen.

I tillegg til dette er generalsekretæren også tydelig på at norsk bilsport ikke skal bli kjepphøye selv om sikkerheten er godt ivaretatt i sporten.

– Først og fremst er dette en tragisk sak. Men jeg har vært påpasselig å si til journalister at jeg ikke skal være kjepphøy. Vi har ulykker vi også. Det har skjedd, og vil skje igjen, selv om vi har klare tiltak som minimerer et eventuelt skadeomfang, sier Raknerud, som også skryter av hvordan media har håndtert dekningen til tross for pågangen.

– Media har vært flinke til å følge opp og gitt et nyansert bilde av det. Spesielt det NRK nå har gjort. At vi møttes på Gardermoen var NRK sitt eget initiativ, sier Raknerud.

Powered by Labrador CMS