Dennis Olsen under ett av mange treningspass i forkant av 24-timersløpet på Daytona som går denne helgen.

Dennis ser mørkt på ett av årets største enkeltløp

De er nesten tre sekunder tregere på runden enn de beste i klassen. Dennis Olsen legger ikke skjul på at pessismismen er stor, men at det kun handler om vilje fra arrangøren for å løse hovedproblemet.

Publisert Sist oppdatert

RACING: GT3 er kanskje den mest vellykkede internasjonale kategoriseringen innenfor motorsport med flerfoldige fabrikanter med høyst velutviklede biler over hele verden. Under det tradisjonsrike 24-timersløpet på Daytona i Florida i USA florerer det av toppteam med høyst profesjonelle toppførere i den såkalte GTD-klassen hvor GT3 brukes, og Dennis Olsen er en av mange som skal konkurrere om en svært så prestisjefull plassering.

RACING: GT3 er kanskje den mest vellykkede internasjonale kategoriseringen innenfor motorsport med flerfoldige fabrikanter med høyst velutviklede biler over hele verden. Under det tradisjonsrike 24-timersløpet på Daytona i Florida i USA florerer det av toppteam med høyst profesjonelle toppførere i den såkalte GTD-klassen hvor GT3 brukes, og Dennis Olsen er en av mange som skal konkurrere om en svært så prestisjefull plassering.

I fjor var han og KCMG-teamet en kvart runde unna en potensiell pallplass, i en intens duell med en søsterbil fra Pfaff-teamet, men det holdt ikke med et siste krampetak fra teamkamerat Laurens Vanthoor, og med det mangler Olsen fortsatt en topplassering på CVen fra Daytona.

Tre sekunder bak

Men når vi tar «tempen» på Norges fremste fører innenfor GT-racing, så er det alt annet enn optimisme og høye ambisjoner å spore hos den 26-årige Våler-gutten. Han representerer kundeteamet Wright Motorsports for anledningen, ettersom han er vant til å stille opp som toppføreren i flere ulike kundeteam fra Porsche. Og enn så lenge står det verken på Olsen eller teamet selv.

– Jeg føler meg klar, teamet har gjort gode forberedelser før løpet og bilen er blitt ganske bra. Men samtidig så har vi veldig blandet følelse i og med at vi ikke henger med. Vi har vært raskeste Porsche på de fleste treningene, men det gjør ikke stor forskjell når vi er rundt tre sekunder bak toppen, sier en betuttet Olsen til Parc Fermé.

Ordet «BOP» er et blitt et myteomspunnet begrep i GT-racingen fordi bilene er bygd på så forskjellige filosofier og tankesett at de vil ha markante ulikheter på styrker og svakheter litt ettersom banekarakter og baneforhold. Vi snakker altså om «balance of performance».

Frustrerende oppladning

Porsches hovedproblem nå er at de er blitt pålagt å bruke en mindre såkalt restriktor i forhold til hva de også har tilgang på. IMSA, som er det amerikanske bilsportforbundet som styrer blant annet dette 24-timersløpet, har satt at Porsche skal kjøre med en 33 millimeter stor restriktor. Tidligere har Porsche testet med 38 millimeter. Men det er opp til IMSA hva de skal gjøre for at Porsche skal være konkurranse, ifølge Olsen.

Dennis Olsen fra sidelinja mens han spotter på sine egne teamkamerater i Wright Motorsports ute på Daytona-banen

– Oppladningen til løpet har vært tidvis frustrerende, men samtidig positivt i og med at vi har funnet en god del i oppsett, så bilen er veldig mye bedre og kjøre nå kontra starten av Roar Before the 24. Vi jobber veldig hardt med det vi kan gjøre noe med, så håper vi på å få litt hjelp med BOP-en.

For utover det mener han at bilen i seg selv bør være mer enn bra nok foruten toppfarten. Og det er kritisk ettersom 65 prosent av banen, det vil si 3,7 av 5,7 kilometer er på ovaldelen av Daytona International Speedway, hvor toppfarten betyr alt framfor øvrige førerferdigheter og kjøreegenskaper på bil.

IMSA bestemmer

Dermed er det så å si kun Porsche som befinner seg på bunn av resultatlistene på klassen etter alle treningspass som er blitt kjørt.

– Enn så lenge så må vi bare se an situasjonen med BOP. Det er IMSA som bestemmer. Enn så lenge så er vi ingen steder, vi er megalangt bak men vi håper at det blir noe forandringer, sier Olsen, uten å ha fått noen indikasjoner enda på om de får viljen sin.

Dette blir hans premiere på den aller nyeste generasjon 911 GT3 R fra Porsche, som er bygget på det nyeste 992-karosseriet. Forventningene har vært høye både internt og eksternt, og en gjennomgangsmelodi fra blant annet fjorårets DTM-sesong var at Porsche ikke hadde motorkraft sammenliknet med konkurrentene.

Når det kommer til kjøreegenskaper forøvrig er Olsen fornøyd.

– Den nye bilen er forbedret i flere områder. Bedre aerodynamikk, mer moment og et hakk lettere å kjøre. Enn så lenge så er vårt største problem at vi mangler 18-20 kilometer i timen på langsidene.

Stort løp

24-timersløpet på Daytona er en av de store klassikerne på den internasjonale bilsportkalenderen, uansett gren. Ikke bare er det sesongstarten i den store IMSA-serien i USA som har både prototyper og GT-biler med i rekkene, men dette 24-timersløpet tiltrekker seg også større navn som ellers ikke kjører full IMSA-sesong, men som vi gjerne kjenner fra andre løp.

Eksempelvis skulle egentlig den danske Formel 1-stjerna Kevin Magnussen kjøre. Han er også blitt godt kjent i IMSA-territoriet ettersom han brukte sitt ene sabbatsår fra Formel 1 her i 2021, og er også kjent med løpet fra før. Men et brudd i hånda gjorde at han fikk startnekt av legen sin, rett og slett.

Eller er stjernespekteret preget av mange IndyCar-profiler som ellers ikke kjører IMSA, eksempelvis Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Colton Herta, Simon Pagenaud, Helio Castroneves, Josef Newgarden og Scott McLaughlin for å nevne noen. Mange tidligere kjente Formel 1-navn er også med, for eksempel Brendon Hartley, Felipe Nasr, Esteban Gutiérrez og Romain Grosjean.

Ellers kryr feltet av de aller fleste i verdenstoppen innenfor GT-racing, en eksklusivt klubb vi på mange måter kan konstatere at Dennis Olsen også er en del av.

Powered by Labrador CMS