Fernando Alonso fra Circuit of the Americas sist helg.

Derfor fikk Alpine medhold av FIA etter klagen på Haas-protesten

Fernando Alonso får tilbake syvendeplassen fra USA Grand Prix etter en ny kasteball mellom Haas og FIA.

Publisert

FORMEL 1: Debatten omkring FIA-dommere og løpsledelse fortsetter i uforminsket styrke i Formel 1-depotet etter flere kontroversielle hendelser gjennom denne sesongen. Og beskyldningene som stadig inkonsekvent dømming fikk ny næring etter USA Grand Prix.

FORMEL 1: Debatten omkring FIA-dommere og løpsledelse fortsetter i uforminsket styrke i Formel 1-depotet etter flere kontroversielle hendelser gjennom denne sesongen. Og beskyldningene som stadig inkonsekvent dømming fikk ny næring etter USA Grand Prix.

For der både Fernando Alonso, Sergio Perez og George Russell alle utvilsomt hadde løse deler på sin bil gjennom større deler av løpet, så var det ingen av disse som fikk det svarte og oransje flagget, kalt teknisk svartflagg, som krever at bilen skal in til pit for å få dette reparert. Alternativt må man avslutte løpet umiddelbart.

Dette har vært en gjenganger tidligere i år, kanskje mest kjent med Haas-fører Kevin Magnussen som ved opptil flere anledninger har fått dette tekniske svartflagget når han blant annet har vært i kontakt med frontvingen sin og fått løsnet sideplaten. Samme tilfelle skjedde nå med både Perez og Russell, mens Alonso kjørte med et løst speil som til slutt ramlet av - i kjølvannet av det dramatiske og spektakulære sammenstøtet med Lance Stroll.

Alonso kom seg på mirakuløst vis videre, og fullførte inn til en svært imponerende syvendeplass. Men Haas, med flere, reagerte på at verken Alonso eller de andre førerne med løse deler på sine biler ikke fikk dette tekniske svartflagget, og protesterte på Alonsos resultat etter løpet.

Avhengig av ny og relevant informasjon

Protesten ble tatt til følge av dommerne, som også ga løpsledelsen tydelig kritikk i at det tekniske svartflagget ikke ble benyttet - med påfølgende sterk oppfordring til å fortsette denne praksisen etter normale omstendigheter. Straffen ble til slutt formelt en ti-sekunders pitstopp-straff (kjent som Stop and Go, journ.anm.), overført til 30 sekunders tidstillegg ettersom straffen da kommer i etterkant av løpet.

Fredag kom dog helomvendingen. Alpine får tilbake resultatet etter at de appellerte avgjørelsen hvor Haas-protesten ble tatt til følge. Men for at man skal få en appell godkjent, så må Alpine bringe på banen det som anses som vesentlig ny og relevant informasjon som vil kunne påvirke en dommeravgjørelse. Med andre ord hjelper det altså ikke bare å komme med et argument for en annen tolkning av regelverket enn hva dommerne allerede har hugget inn i stein.

Fernando Alonso.

Men de fikk altså medhold. Og årsaken?

Enkelt og greit en saksbehandlingsfeil.

Det dommerne opprinnelig ikke tok høyde for ved Haas sin protest var tidspunktet for innlevering av protesten. Den skjedde ifølge FIAs appelldokument klokken 17:03 søndag lokal tid, som er 54 minutter etter at den foreløpige resultatlisten var publisert.

Protestfristen der derimot 30 minutter. Det vil si at Haas leverte protesten 24 minutter for sent.

Kritikk til løpsledelse og FIA

Haas på sin side forklarte at de hadde fått informasjon fra en FIA-representant hos løpsledelsen om at de kunne levere protesten innen en time etter at første resultatliste var publisert. Men regelen er klar og tydelig; protestfristen er på 30 minutter og kan ikke overstiges med mindre det foreligger særdeles spesielle omstendigheter som forhindrer et team til å ilegge en protest innenfor fristen.

Appelldommerne så ingen spesielle omstendigheter som utløste dette unntaket, ei heller er de spesielt imponerte over at en FIA-representant kan gi et klarsignal til å overgå det internasjonale sortsreglementet.

Derfor er saken ganske klar; Alpine får medhold i sin protest, og med det får Fernando Alonso tilbake syvendeplassen. Men også i dette tilfellet er ikke dommerne sparsomme på kritikken i retning løpsledelsen som aldri ga ut et teknisk svartflagg til Alonso - og kommer med en klar pekefinger på at dette skulle vært gjort med tanke på det løse speilet som Alonso kjørte med i store deler av løpet.

Powered by Labrador CMS