Petter Fausko fra pausen på Jåbekk mellom slagene i Rally Sørland.
Petter Fausko fra pausen på Jåbekk mellom slagene i Rally Sørland.

Rally Sørland:

Derfor valgte Petter å kjøre løpet uten noter – med vilje

Alle rallyførere trenger noter for å kjøre både raskere og tryggere. Men det er én spesiell årsak til at Petter Fausko denne gangen droppet både «fire høyre nyper» og «krøn omgående én venstre».

Publisert

RALLY: At en rallyfører bevisst dropper notene trenger derfor en forklaring. Og den var like kort som den var enkel, selv om det trengs litt mer utfyllende informasjon.

RALLY: At en rallyfører bevisst dropper notene trenger derfor en forklaring. Og den var like kort som den var enkel, selv om det trengs litt mer utfyllende informasjon.

– Jeg forbereder meg til Midnattssolsrallyt, sier Petter Fausko til Parc Fermé.

Den regjerende mesteren i historisk klasse har de siste årene kjørt fort med sin Opel Kadett GSI, men det er gjerne betinget med at man er med på notene, bokstavelig talt, i tillegg til at mann og maskin fungerer optimalt.

Å melde seg på Norges kanskje mest krevende rally, uten å få en detaljert veibeskrivelse fra kartleser Leif Arne Neset, høres kanskje ut som galskap satt i system. Men Midnattsolsrallyt er ikke et hvilket som helst rallyløp. Det ett av Sveriges største rallyløp og også ett av Europas mest populære løp for historiske biler med tohjulstrekk.

Strider mot egne prinsipper

Men man kjører på én viktig betingelse; det skal nemlig ikke brukes noter.

– Det er ikke sånn at jeg ønsker at det ikke skal være lov med noter. Jeg mener på generelt grunnlag at noter har med sikkerhet å gjøre - men nå ble det litt sånn for oss fordi vi skal kjøre Midnattssolsrallyt. Der er det ikke noter, så da var dette en viktig test, sier Fausko.

– Hvorfor bruke de ikke noter?

– Det vi har hørt er at det handler om tradisjon. De vil ha det tilbake til 60-70-tallet.

– Men du deltar likevel, selv om du ikke høres veldig tilhenger ut av prinsippet?

– Ja, for meg er det to ting jeg ikke liker ved det. Det ene er sikkerhetshensynet. Men det er også urettferdig fordi mange lokale helter kjenner veiene. Jeg tro de hadde fått med mange flere biler om de hadde hatt noter.

Skryter av arrangementet

Samtidig henger det høyt for ham å kjøre det historiske løpet i Sverige, om det så bryter med noen prinsipper og holdninger for hans del.

– Jeg må jo innrømme at det er det fineste løpet jeg har kjørt som rallyfører. Det går over flere dager, det er muligheter til å skru mellom dagene, og veiene er veldig fine. Det er også fantastisk velorganisert i en veldig fin tid på året, sier Oslo-mannen.

Legg merke til GPSen i frontruta foran kartleser Leif Arne Neset. Den var til stor hjelp når Petter Fausko bevisst valgte å stå over noter under Rally Sørland.
Legg merke til GPSen i frontruta foran kartleser Leif Arne Neset. Den var til stor hjelp når Petter Fausko bevisst valgte å stå over noter under Rally Sørland.

Helt uopplyst kjører de dog ikke. I helgen brukte de en GPS som kartleser Neset kunne gi noe informasjon om. I tillegg er de skumle stedene i det svenske løpet enda tydleigere oppmerket i hyppigere grad enn til vanlig.

– Vi brukte jo en GPS så man får en slags oversikt over høyre- og venstersvinger. Så uten den ville det gått vesentlig saktere. Men du får ikke nyper og åpner og de tingene, sier Fausko og anslår at forskjellen på å kjøre med og uten noter utgjør for ham nærmere to sekunder på kilometeren.

Ville stått over uten GPS

Likevel ble det en andreplass i historisk klasse, bak lokale Vidar Nordbø. Så det var likevel et visst tempo der, selv om notene altså uteble.

– Etter å ha kjørt rally i 20 år, så opplever jeg at jeg har bygd opp et tempo og kan kjøre med en viss margin, uten at jeg kan anses som noen toppfører å være. Men vi hadde ingen tilbud i dag. I tillegg må jeg også skryte litt av Leif Arne som har enorm erfaring som er veldig til hjelp. Han har kjørt det historiske Rally Monte-Carlo blant annet hvor de bruker litt GPS, og han gir aldri noe uttrykk for at det går for fort eller noe slikt. Så vi har et veldig godt samarbeid i bilen.

– Men GPS er altså tillatt i Sverige, selv om arrangøren vil gå tilbake i tid ved å ta vekk notene?

– De to årene jeg har kjørt så har vi ikke sett noe i dokumentene om at det ikke er lov med GPS. Men det forundrer meg vel ikke om det skulle komme et forbud. Og da tenker jeg at om jeg skulle kjørt Rally Sørland uten GPS, så skal jeg være helt ærlig å si at jeg nok hadde stått over, slår han fast.

Powered by Labrador CMS