Dette øyeblikket bak kameralinsa vil for alltid stå igjen som noe av det mer ekstraordinære vår redaktør har opplevd onsite på en bilsportarena.

Et 24-timers spetakkel – helt uten sidestykke

Som innmaten i haglebørsas ammunisjon stormer en bisverm av høyteknologiske doninger mot deg. Lyden står stille fram til tetgruppa passerer deg. Så eksploderer det.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Jeg har prøvd å fordøye, absorbere og reflektere over hvordan det var å stå ringside i det klokka passerte 16:00 og startskuddet for årets kanskje største billøp var et faktum. Surrealistisk på en måte, men helt naturlig på en annen måte.

Men det som står i ingressen over er slik jeg opplevde de første ti sekundene med aksjon. Hva jeg nå enn skal bruke første sving-bildet i 24-timeren på var ikke godt å vite på forhånd, men jeg ville oppleve det, og forevige det. Og uten annen betydning så står det igjen som noe av det mer ekstraordinære og spektakulære jeg har opplevd side om side med løpsbiler i aksjon.

Jeg er ingen fysiker og klarer dog ikke forklare fenomenet; men det er altså for mitt øre helt stille i det bilene suser mot meg - sikkert fordi lyden av titusenvis av elleville fans kanskje overdøver motorens lyd som går i retning dem før de første bilene passerer meg og mitt kamera. For da, først da - da smeller det virkelig.

24-timersløpet på Le Mans vil alltid være noe eget og spesielt. Men likevel såpass sært i manges øyne at en vanskelig kan rangere hva dette innebærer. Hva det innebærer av forberedelser, utvikling, teknologi, innsats, prestisje av arrangementets hovedroller på og utenfor banen, men også hva slags fotavtrykk dette setter på den generelle idrettsverdenen.

National Geographic Channel har noe raust plassert 24-timersløpet på Le Mans øverst i sin rangering fra 2010 over verdens største idrettsarrangement. Begivenheter som Fotball-VM og Sommer-OL settes pent til side.

Men selv hardbarka bilsportfans kan selvfølgelig anerkjenne at disse to arrangementene, så vel som Super Bowl, Tour de France og kanskje Wimbeldon også har sin unike plass i idrettens verden. Men 24-timersløpet på Le Mans tilhører altså dette selskapet. Og i en rekke andre rangeringer, om 24-timeren så ikke er øverst,  så er det oftest i det gode selskap. Formel 1 som mesterskap, eventuelt Monaco Grand Prix og Indianapolis 500, når faktisk ikke helt opp på de fleste stikkprøvene vi gjør av disse kåringene, selv om deres status og posisjon også legges merke til. Men Le Mans henger definitivt høyest totalt sett, hvor kombinasjonen av historie, størrelse på antall tilskuere, samt ressurser og prestisje som legges i det sportslige er unikt i sitt slag.

Undertegnede, på vegne av Parc Fermé, fikk denne helt unike muligheten til å være på plass. Akkreditert med de fleste rettigheter som presseorgan. Bare det er surrealistisk i seg selv, der Parc Fermé sin posisjon er satt med utgangspunkt i norsk bilsport pg norske utøvere i den andedammen vi selv er godt representert i. Enkelt kan det sammenliknes med en lokalavisjournalist med et fotballansvar plutselig blir sendt onsite og ringside til finalen av Champions League eller Fotball-VM, eller at en tilsvarende sykkelentusiast av en lokalavisjournalist plutselig får ansvaret for å dekke Tour de France på nært hold - med frie tøyler uten at en avdelingsleder eller redaktør legger føringene.

Forøvrig er det viktig å påpeke at muligheten for å reise til Le Mans kom som følge av at Porsche Norge tilbød reise og opphold for ulike gjester, samarbeidspartnere og et knippe medier som det ble lagt ekstra til rette for. Såpass skal vi ikke legge skjul på, og det var uten tvil verdensklasse av tilrettelegging for mediene onsite, uten at de la seg borti hvordan vi ønsket å dekke arrangementet. Samtidig skal vi påpeke at Porsche internasjonalt også har et enormt fotfeste og en massiv innflytelse på selve 24-timersløpet med den historikken og det fundamentet de sitter på.

Parc Fermé var sammen med TV 2 Norges eneste representanter på den internasjonale mediabenken. For ordens skyld er innholdet og dekningen basert utelukkende og uavhengig av Parc Fermés redaksjonelle vurderinger, og det samme gjelder også TV 2. Men vi skal være så ærlige å si at en god andel av totalopplevelsen fra turen er Porsche Norge sin fortjeneste - hvor de selv tilsynelatende uttrykker at de har et formål om å dyrke motorsportens posisjon uavhengig av eget varmemerke.

På banen var det Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal som var Norges representanter med kjøredressen på. Men det var «kun» i oppvarmingsløpet til Porsche Carrera Cup, som årlig har den gjeve posisjonen som supportkategori til selve 24-timersløpet. For når 24-timeren gikk av stabelen, så var det ingen med norsk pass på plass denne gang. Det har skjedd ytterst få ganger. Men vi er farlig nær minst én utøver i toppklassen, og en rekke andre nordmenn i de lavere klassene.

Så får vi se, når Norge og norske utøvere blir ordentlig etablert i dette sirkuset. For det kommer helt sikkert til å skje en dag. Så får vi se om kunnskapen og forståelsen over hva dette enkeltarrangementet innebærer brer om det både norske medier og det norske folk forøvrig.

Under kan du i alle fall se 20 av våre høydepunkt gjennom kameralinsa.

Circuit de la Sarthe er i utgangspunktet åpen kun én gang i året, selv om en tredjedel av banen er å anse som permanent. Det er få forunt å få kjøre på traseen som brukes til 24-timersløpet. Dog svinger banen til høyre over bakketoppen her og går inn i konfigurasjonen kalt «Bugatti». En kort permanent variant. Men den sløyfa er det ingen som brydde seg om sist helg, verken blant førere eller fans.
Le Mans er en svært populær destinasjon for forhenværende toppførere fra Formel 1, og 2009-verdensmester Jenson Button hadde et helt spesielt oppdrag der han fikk kjøre NASCAR-bilen som var tilpasset langdistanseløpet. Én plass dedikeres nemlig til det de kaller «innovative car» og kjører i egen ensom klasse, ofte ensbetydende med et svært ærefullt oppdrag. Ikke rart Button og hans kolleger var fulle av begeistring under paraden i sentrum omkranset av titusenvis av fans.
Ett av årets største billøp ble tjuvstartet med blant annet Porsche Carrera Cup. For uinnvidde sammenliknet vi dette med et slags oppvarmingsband til en gigakonsert med et stort band eller en stor artist. Og i denne fargesprakende Porscha sitter gjestefører Dennis Hauger, som med relativt minimal kunnskap om Le Mans før ankomst og ikke altfor mye fartstid i en slik doning var helt på tempo med verdens raskeste førere i denne kategorien. Men kampen om en mulig pallplass stoppet seg etter en ørliten førerfeil etterfulgt av en påkjørsel.
280.000. Tallet som anslagsvis indikerer antall solgte billetter. Arrangøren tror dog at realiteten kan være nærmere 300.000 mennesker som var innom portene til Circuit de la Sarthe fra lørdagen. 24-timersløpet på Le Mans fyller 100 år i 2023. Det viste seg å være mange som ikke ønsket å gå glipp av det.
Et 24-timersløp avgjøres ikke i første sving. Her er første sving i 24-timersløpet på Le Mans. Å gi hverandre store marginer med albuerom er likevel ikke et tema når det fortsatt gjenstår 23 timer og 59 minutter av løpet.
To bilsportutøvere fra to forskjellige idrettsverdener, to forskjellige generasjoner, med to forskjellige utgangspunkt, med to forskjellige ambisjonsnivåer bak rattet - men med en gjensidig beundring og respekt overfor hverandre. Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal. Norges alibi på Le Mans i år, som henholdsvis gjestefører og permanent Carrera Cup-fører som fikk muligheten til å prøve seg på noe ytterst få får muligheten til i løpet av livet sitt.
Klokken er 07:00 om morgenen, og med unntak av motordur er det helt stille ute på Mulsanne-strekningen og inn i første sjikane. Parc Fermé tok turen ut i morgengryet, her med siktet innstilt på det som ble vinnerbilen av årets 24-timersløp, Ferraris #51 anført av briten James Calado og italienerne Alessandri Pier Guidi og Antionio Giovinazzi.
Her bruker Aksel Lund Svindal litt over fire minutter på å runde av 13 kilometer med trasé som tilhører ett av verdens mest myteomspunnende og legendariske baneanlegg. Det er like langt som to hele verdencuprenn i utfor. Om en ikke en syretest for lårene denne gangen, så er det liten tvil om at inntrykkene kombinert med fokuset setter selv en toppidrettsutøver som Lund Svindal på en enorm prøve.
En far, en bilsportkomét og en svensk idrettslegende. Dette er bare en liten illustrasjon over hva Le Mans kan samle av personligheter, når selveste Ingemar Stenmark lurer på hvordan det står til med Team Hauger.
I 1955 opplevde motorsporten sin hittil mest tragiske og grusomme ulykke, akkurat i siktet her da Pierre Leveghs Mercedes ble sendt som en katapult av banen og inn i folkehavet på venstresiden der vi nå ser hovedtribunen, med en hastighet på over 200 kilometer i timen. Katastrofen skjedde som følge av et sammenstøt i forbindelse med et pitstopp som skjedde på åpen start-mål-langside. Først 13 år senere kom den første sjikana, som en forgjenger til den vi ser i bildet, for å få senket farten inn mot startlangsiden av banen. Heldigvis er motorsporten og Le Mans i dag arrangert og organisert under enormt tryggere forhold.
Aksel Lund Svindal og Patrick Dempsey. To store idoler fra to helt forskjellige verdener. Sammen deler de lidenskapen om Porsche og motorsport og er begge blitt sentrale ambassadører for det tyske merket. Selv har «McDreamy» kjørt Le Mans fire ganger og tatt én pallplass i amatørklassen. Siden endte han opp med eierskap i det som nå er Porsches kundeteam Proton-Dempsey Competition. Og hvem vet - kanskje det er Svindal sin tur en dag?
Ferrari sliter om dagen. I Formel 1. Men ikke på racingarenaen forøvrig. De seiret i 24-timersløpet på Nürburgring i mai. De kan fort vinne 24-timersløpet på Spa-Francorchamps i juli også. Og på Le Mans spilte det ingen rolle hvor heldige konkurrentene var. Ferrari var alltid der. I motsetning til Formel 1.
Drømmen om Formel 1. Den eksisterer ikke på Le Mans. Dennis Hauger snakker aldri om plan B. Det vil si, han snakker heller ikke om Formel 1 i juni 2023. Men Le Mans har gitt ham et nytt og bredere syn på den internasjonale eliten av racing.
Multiclass-racing, som vi kaller det - samspillet mellom toppmoderne prototyper, eller hyperbiler som det nå er, sammen med klassiske GT-maskiner som har tatt del i Le Mans-historikken i årtier. Noe annet er også åpningen for amatørførernes plass i 24-timersløpet, som FIA graderer med en bronselisens. Disse amatørene er gjerne gode forretningsmennesker eller andre store profiler som har muligheter eller ressurser til å oppfylle en enorm drøm for alle som er glad i fart og spenning. For eksempel skuespiller Michael Fassbender i #911, her jaget av Peugeots hyperbil i toppklassen.
Stig Blomqvist er ett av Sveriges største bilsportprofiler gjennom tidene. En levende legende, i manges øyne. Le Mans var kanskje ikke hans «greie», selv om han forsøkte seg ørlite på baneracingen. Men med sin halvt britiske sønn Tom på startstreken er det for svenskenes «The Stig» en eneste selvfølge å stille opp for å se arvingen kjempe om de gjeveste plasseringene i LMP2-klassen. Forresten - mannen i blått i bakgrunn er ingen ringere enn den franske tidligere toppalpinisten Luc Alphand, som i tillegg til å ha vunnet verdenscupen også har vunnet Dakar Rally og attpåtil har en en tredjeplass som amatørfører på Le Mans.
Nattens mørke hører med i et 24-timersløp, en overgang som byr på nye utfordringer og spenningsmomenter for både mann, maskin og publikum. Usikre værutsikter gjorde ikke settingen noe mindre uforutsigbar og spenningsøkende av den grunn.
Far til sin sønn. Jan. Dansken som selv har kjørt Formel 1, som selv har en sønn i Formel 1. De drømmer en dag om å kjøre 24-timersløpet på Le Mans sammen. Jan og Kevin. Magnussen der altså.
Det er fint mulig å gå seg vill på et anlegg som har 13 kilometer med racingbane i omkrets, som omkranser nesten 10 kvadratkilometer i areal. Sykere ting har skjedd enn det. Om det har vært sykere deltakelser på Le Mans enn en NASCAR-doning på startstreken kan sikkert diskuteres, men med fasit i hånd er det liten tvil om at Jenson Button, Jimmie Johnson og Mike Rockenfeller gjorde en enorm jobb sammen med sin amerikanske Chevrolet fra Hendricks Motorsport. En bil som i utgangspunktet er designet primært for venstresvinger, men som med lettere modifikasjoner regelrett parkerte GT-bilene. De kjørte med andre ord i en klasse for seg. Bokstavelig talt.
Når Dennis Hauger går inn i sitt profesjonelle skall, så er det ingen som får tilgang til hans oppmerksomhet og tanker. Men det er én person han lener seg på i sine mest kritiske tidspunkt under et løp. Pappa Tom Erik.
Selv tidlig om morgenen jages det plasseringer. Cadillac og Porsche i intens duell om det som på dette tidspunktet var den siste pallplassen. I ettertid var det ingen av disse bilene som skulle få smake på seierspallen, selv om Cadillacs søsterbil #2 sikret tredjeplassen i løpet. Cadillacs #3 endte opp en runde bak, mens Porsches #5 endte opp hele 17 runder bak løpets vinner.

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS