Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal er blitt gode kompiser med deres felles link til Porsche, og denne helgen fikk de gleden av å dele en unik Le Mans-opplevelse sammen - dog med to helt forskjellige premisser og forutsetninger.
Dennis Hauger og Aksel Lund Svindal er blitt gode kompiser med deres felles link til Porsche, og denne helgen fikk de gleden av å dele en unik Le Mans-opplevelse sammen - dog med to helt forskjellige premisser og forutsetninger.

24-timersløpet på Le Mans - Porsche Carrera Cup:

Slik var Dennis og Aksel sin smakebit på ett av bilsportens største sirkus

Det var ikke store smellen han var involvert i, men nok til at den store Le Mans-opplevelsen endte i skuffelse og irritasjon for Dennis Hauger. Aksel Lund Svindal - derimot - fikk sin livs opplevelse bak et racingratt.

Publisert

RACING: Lørdag formiddag varmet Dennis Hauger, Aksel Lund Svindal og resten av et over 60 biler stort Porsche Carrera Cup-felt opp til det tradisjonsrike 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike. Den franske og den skandinaviske cupen var invitert, i tillegg til en rekke andre gjesteførere fra andre mesterskap.

RACING: Lørdag formiddag varmet Dennis Hauger, Aksel Lund Svindal og resten av et over 60 biler stort Porsche Carrera Cup-felt opp til det tradisjonsrike 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike. Den franske og den skandinaviske cupen var invitert, i tillegg til en rekke andre gjesteførere fra andre mesterskap.

Med to helt forskjellige utgangspunkt og mål var Formel 2-stjernen og den tidligere toppalpinisten Norges representanter i en løpshelg som av enkelte karakteriseres som verdens største idrettsarrangement. Hauger som invitert gjestefører, mens Lund Svindal som fast deltaker i full sesong for den skandinaviske cupen.

Veldig god stemning mellom Hauger og Lund Svindal i depotet på Le Mans-banen i forkant av helgens supportløp fra Porsche Carrera Cup.
Veldig god stemning mellom Hauger og Lund Svindal i depotet på Le Mans-banen i forkant av helgens supportløp fra Porsche Carrera Cup.

På treninger og kvalifiseringer tilhørte Dennis Hauger det øvre sjiktet, og han hadde nok et sterkt ønske om å markere seg og imponere i en disiplin han har kjørt minimalt i tidligere, men ikke minst på en bane han aldri har kjørt på.

Eller egentlig kjente til. For selve Le Mans-banen, Circuit de la Sarthe, er ikke en trasé Hauger har pugget gjennom barndommen.

– Nei, jeg visste ikke hvordan banen var før jeg kom hit. Så jeg hadde en dag i simulatoren for å lære meg hvordan den gikk, sa Dennis Hauger til Parc Fermé før kvalifiseringen fredag, der han forøvrig endte med en sjettetid totalt og andretid i den skandinaviske cupen.

Parc Fermé er tilstede på Le Mans denne helgen for å overvære både Carrera Cupen, men også 24-timersløpet som starter lørdag klokken 16:00. Løpet i år har også to helt spesielle jubileum. Først og fremst fyller Le Mans 100 år i år etter at det første 24-timersløpet gikk av stabelen her i 1923. I tillegg markerer også Porsche sitt 75-årsjublieum innenfor motorsporten under samme arrangement.

Aksel Lund Svindal.
Aksel Lund Svindal.

Intens start

Aksel Lund Svindal kvalifiserte til en 58. plass, og det var ventet på forhånd at han ville være en del av halen i feltet. Toppalpinisten har bygget en sterk relasjon med Porsche, og er for dem en av de større profilene de har med i sirkuset - selv om han ikke er en toppfører rent sportslig.

– Le Mans er noe alle drømmer om, men ytterst få får muligheten til. Jeg kan ikke regne med at det blir flere muligheter, så for meg handler det om bare å nyte denne opplevelsen, sa Lund Svindal.

Da et 45 minutter lange supportløpet startet lørdag formiddag var Hauger på med en gang, mens Lund Svindal også fant sine likesinnende i bakre del til å kunne fighte med. Men det ble to helt forskjellige løpsutviklinger for nordmennene.

For Hauger var konkurranseinstinktet i høyspenn og klatret en plass ganske raskt, og var i ferd med å avansere flere plasser. Hvorvidt pall var innenfor rekkevidde var ikke like lett å spå så tidlig i løpet, spesielt fordi det heller ikke er noen sikkerhetsbiler ute på den 13 kilometer landeveisbanen sør for den franske storbyen.

På den tredje runden fightet Hauger innbitt med spektakulære forbikjøringsforsøk i siste sjikane på langsiden, før han bremset litt for sent i enden av Mulsanne-strekningen.

Dennis Hauger inn mot de siste sjikanene før start- og målpassering på Le Mans-banen.
Dennis Hauger inn mot de siste sjikanene før start- og målpassering på Le Mans-banen.

Fra grusfella til pit og brutt

Hauger havnet i grusen - og fikk et ørlite sammenstøt på fronten ved returen, som var nok til at han måtte parkere bilen i pit etterpå.

– Først var det en liten feil fra meg. Jeg mistet balansen i innbremsingen og låste opp. Ellers var det bare at radiatoren begynte å lekke, så jeg fikk ikke fortsatt, sa en ganske så skuffet Hauger i piten etter at det brutte løpet var et faktum.

Han hadde tro på å sikre seg et godt resultat og fikk sakte med sikkert mer og mer av hans klassiske uttrykk, nemlig «confidence».

– Ja, jeg brukte litt tid på å få opp farta, men da jeg kom igang så fikk jeg ganske god fart. Og jeg fikk utnyttet de to foran som kjøpet. Så kom jeg forbi, og utover det skjedde det ikke så mye, sier Hauger.

Dennis måtte følge resten av løpet fra pitmuren sammen med teamet som driftet bilen, Mtech Competition. De hadde forøvrig med seg regjerende Porsche Supercup-mester Dylan Pereira fra Luxembourg, som også vant løpet på Le Mans.
Dennis måtte følge resten av løpet fra pitmuren sammen med teamet som driftet bilen, Mtech Competition. De hadde forøvrig med seg regjerende Porsche Supercup-mester Dylan Pereira fra Luxembourg, som også vant løpet på Le Mans.

– Ganske annerledes enn Formel 2 å kjøre dette, ikke sant?

– Det er ganske annerledes, ja. Bare hvordan man kjører i fight her er helt noe annet.

– Ikke vanskelig å se at du er skuffet over at du ikke fullførte?

– Det går helt greit. Det er bare irriterende, egentlig, slår han fast.

Aksels største opplevelse bak rattet

Da ble det Aksel Lund Svindal som på papiret ble beste nordmann da han fullførte inn til en 47. plass av 54 fullførte biler. Før løpet fleipet vi med 40-åringen om han ville klare Topp 50 i det 62 biler store feltet, noe han altså klarte med god margin.

– Det blir som det må bli. Først er feltet samlet, så skjer det noe greier, og da sprekker feltet opp. Det er da du ser forskjellen på de i front og vi bak hvor frakjørt vi blir, sier Lund Svindal til Parc Fermé.

Bli som ei lerke for å gjennomført kanskje det største han noen gang får oppleve bak rattet i en løpsbil. Men målet var klart; han skulle ikke gjøre en eneste feil å komme i mål der resultatet plasserte ham.

– Jeg fant en gjeng å kjøre med, men noen av de krasja jeg nesten litt med. Jeg prøvde å holde meg unna, for jeg ante lunta på noen av de gutta. Men han ene som tok meg kjørt jeg forbi igjen, sier Aksel.

Aksel Lund Svindal ville ikke blande seg inn i trøbbel. Om konkurrentene bak virket aggressive, så åpnet han like greit døra.
Aksel Lund Svindal ville ikke blande seg inn i trøbbel. Om konkurrentene bak virket aggressive, så åpnet han like greit døra.

Intensiteten med over 60 konkurrenter tett på er ikke noe han er vant til fra tidligere erfaringer. Som alpinist kjører man aleine, og i hans skandinaviske racingkarriere er det ikke i nærheten av samme antall biler.

– I starten var det mye fett! Det var mye fram og tilbake, men også mye surr fra en del som var hete på grøten. Jeg har ganske mye respekt for at jeg ikke vil gjøre noe dumt, så jeg ser så mange andre gjøre dumme ting. At jeg holder meg unna det. Jeg har kjent på hvordan det er å være i grusfella, og det er så dritt, konkluderer Aksel.

Som nevnt er Parc Fermé på plass og løper veggimellom paddocker, hospitalityer og mediesenter, men vi kommer tilbake fortløpende med mer innhold fra ett av verdens aller største bilsportarrangement. Til informasjon skjer reise og opphold med støtte fra Porsche Norge, men det dekningen fra løpet skjer helt og holdent på Parc Fermés egne redaksjonelle premisser.

Powered by Labrador CMS