Flere tusen bøker ble revet vekk – nå øker opplaget for Atles nye Formel 1-bok
Egentlig takket Atle Gulbrandsen nei til tilbudet om å lage en ny Formel 1-bok. En drøy uke etter lanseringen har både salg og oppmerksomhet tatt fullstendig av.
FORMEL 1: Forrige uke slapp den mangeårige Formel 1-kommentatoren Atle Gulbrandsen ut en helt ny Formel 1-bok i sammarbeid med tekstforfatter Thomas Karlsen og Kagge Forlag. Og det med en respons som har tatt helt av og langt over all forventning, skal vi tolke Gulbrandsens eget inntrykk og opplevelse.
Det er viden kjent at Formel 1-interessen har skutt i været i Norge de siste par årene, og det er ingenting som tyder på at denne avtar med det første. Og her i Norge er det Gulbrandsen selv som er blitt en slags menneskelig målestokk på hvordan interessen har tatt av for Formel 1-spesifikt hvis vi også ser bort ifra populariteten til Dennis Hauger.
– Det har jo skjedd før, men ikke så veldig ofte, sier Atle Gulbrandsen om denne formen for kjendisstatus som innebærer selfier, autografer og gjerne spørsmål eller meninger fra folk som vil prate.
– Akkurat nå sitter jeg på en kafé før jeg skal holde et foredrag. Og for ikke lenge siden så kom det noen og banket på vinduet for å ta et bilde med meg mens jeg satt her. Akkurat dette er litt uvant for oss, men det er jo veldig hyggelig, sier Gulbrandsen.
Skrev autografer i tre timer
@atlegulbrandsen Boksignering #f1 ♬ original sound - Atle Gulbrandsen
Og med et sånt trøkk rundt sin egen person, så blir det naturlig nok ekstra oppmerksomhet knyttet til lanseringen av boka «Formel 1 - på innsiden av en verden i 350 km/t». Førsteopplaget var på 4000 eksemplarer, og 1000 av de første forhåndsbestilte ble også signert for hånd av Atle selv.
– Det tok bare et par dager, så var forhåndssalget utsolgt. Så jeg satt her for et par uker siden og signerte 1000 bøker på én dag. Det tok kanskje tre-fire timer. Det er flere som etterpå har sendt bilder av at de har fått boka signert. Så ser jeg på noen av signaturene at det var seint på dagen, for det ble bare en krusedull til slutt, humrer Gulbrandsen.
Han fikk tilbudet om å lage boka av tre forlag. Egentlig takket han nei til alle tre. Men på noen premisser, så ble han med; deriblant at han skulle få hjelp av en såkalt «ghost writer» som Kagge la fram som et tilbud. I dette tilfellet var det Thomas Karlsen som fikk dette oppdraget, som etter samtaler og lydopptak med Atle skribler ned boka i tekstform. I tillegg hadde Gulbrandsen også et ønske om at boka skulle gis ut nå på senhøsten slik at den også kommer ut i tilknytning til julehandelen, en policy som heller ikke er unaturlig å praktisere i litteraturbransjen.
Innholdet i boka er tuftet på den store og gryende Formel 1-interessen, hvor man får en tett innføring i sporten på en tidløs måte, innkapslet i en del av Atles personlige opplevelser både i Formel 1-sammenheng, men også som bilsportutøver selv.
Atles andre Formel 1-bok
Dermed en stor kontrast til første boka han hadde, også den om Formel 1, boka «Grand Prix» som han skrev sammen med Morten Malmø tilbake til 2010. Det var mer en objektiv fagbok med store bilder og en annen totalvinkling.
– Denne boka er også litt spesiell, og mange vil nok være overrasket over at det ikke er så mange bilder. Den er veldig annerledes enn den forrige boka, hvor teksten er bærende. Men foreløpig har vi fått veldig gode tilbakemeldinger.
– Det handler om hele historien, om hva Formel 1 er, hvordan en bil bygges, hvordan man vinner løp, men en rød tråd er min personlige Formel 1-historie, som binder alt sammen. Så alt sees fra mine øyne, så den blir veldig personlig, sier Gulbrandsen.
På forhandleren Ark sin toppliste er han fortsatt på en andreplass. I bransjen generelt er den siste målingen en 12. plass i Norge, uten tallene fra forhåndssalg. For i rent forhåndssalg så var boka faktisk øverst på Ark sin toppliste, og det i konkurranse med mange ventede store bøker.
Både Jørn Lier Hørst og Jo Nesbø er ute med nye skjønnlitterære verk, mens skistjerna Therese Johaug også lanserer selvbiografi i disse dager, en bok som også har fått massiv medieoppmerksomhet.
Øker opplaget med 50 prosent
Kagge Forlag selv er naturlig nok svært fornøyde med responsen over boka, og ikke minst samarbeidet og innsatsen til Gulbrandsen.
– Og responsen på boka sier veldig mye om interessen for Formel 1, men også hvilket stort navn som Atle har fått. Det er veldig høy interesse nå, og han er vårt mest kjente mediefjes på dette. Også har han utrolig mye god kunnskap og er en god formidler om temaet, sier kommunikasjonsrådgiver i Kagge, Jarl Nymo, til Parc Fermé.
De første 4000 trykte bøkene er så å si revet vekk. Det betyr at det nytt opplag er på vei. Det vil si at 2000 bøker skal trykkes opp. Og nye opplag vil komme i takt med hvordan salgsutviklingen blir.
– Hvis det går like raskt, så blir det et nytt opplag eventuelt. Det er naturlig at det er mye som selges i starten, men noen bøker kan få en oppsving igjen, så da må man vurdere nye opplag. Denne boka er også tidløs og ikke knagget på denne sesongen igjen, så den kan bli like aktuell igjen til neste år igjen med en ny sesong, sier Nymo.