VM-finalen i Abu Dhabi skulle slettes ikke bli siste løpet hvor Red Bull kjører med Honda-logoen godt synlig på bilen

Helomvending fra Honda – forblir i Formel 1 i ytterligere tre år til

2021-suksessen til Red Bull har tydeligvis fått Honda til å ombestemme seg – nå skal de likevel bygge F1-motorene ut 2025.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Da Honda bestemte seg for å forlate F1 etter 2021-sesongen skapte det sjokkbølger i F1 – og ikke minst innad i Red Bull som ble satt i en svært vanskelig situasjon.

Argumentet japanerne ga ble hektet på et ønske om å fokusere på klimanøytrale løsninger for sin bilproduksjon – og at det var vanskelige å forene med satsingen på Formel 1.

Rører ikke motorene

Det hele endte med at Red Bull overtok rettighetene til motorene, men med støtte fra Honda i første omgang ut 2022-sesongen.

Etter det skulle Red Bull Powertrain overta ansvaret for å motorene samtidig som de skulle jobbe med utvikling av den nye motorenheten som etter planen skal introduseres fra 2026.

Nå bekrefter imidlertid Helmut Marko, at planen er endret.

– Vi har kommet frem til en helt annen løsning enn det som var planlagt. Motorene vil bli produsert i Japan frem til slutten av 2025 – vi kommer ikke til å røre dem, sier Marko til det magasinet Autorevue.

Suksessen skal ha påvirket

Han sier at rettighetene også vil beholdes av Honda, noe som gjør at Red Bull i 2026 vil være nykommere som motorprodusent i F1.

– Det er klart at suksessen vi har hatt denne sesongen har endret avgjørelsen fra Honda. Det betyr også at de kan bruke den kunnskapen de skaffer seg gjennom batteriutvikling til sin egen elektrifisering. Først var det planlagt at de skulle bygge motorene våre i 2022, men nå er det bestemt at de vil fortsette til 2025, noe som selvsagt er en stor fordel for oss. Nå må vi bare gjøre justeringer og kalibrering.

Til tross for at 2022-bilene er helt nye, sier Marko at avgjørelsen til Honda vil sørge for at Red Bull vil være ekstremt konkurransedyktige også de neste sesongene.

Powered by Labrador CMS