Selv om årets sesong har vært krevende er det optimisme å spore hos Roar Lindland.
Selv om årets sesong har vært krevende er det optimisme å spore hos Roar Lindland.

Roar Lindland rundet av krevende sesong på Rudskogen:

– Ingenting er bedre enn å avslutte på hjemmebane

Sesongens aller siste løpshelg ble en postiv opplevelse for Roar Lindland.

Publisert Sist oppdatert

RACING: 46 år gamle Roar Lindland er en ekte Porsche-veteran, men han har på ingen måte tatt steget nedover i hierarkiet av den grunn. I år har han kjørt i Pro-klassen i Porsche Supercup som følger Formel 1-sirkuset Europa rundt etter å ha vunnet ProAm-klassen fire år på rad. 

RACING: 46 år gamle Roar Lindland er en ekte Porsche-veteran, men han har på ingen måte tatt steget nedover i hierarkiet av den grunn. I år har han kjørt i Pro-klassen i Porsche Supercup som følger Formel 1-sirkuset Europa rundt etter å ha vunnet ProAm-klassen fire år på rad. 

Den sesongen er over, men istedenfor at sesongavslutningen for Lindlands del fant sted på Monza for en uke siden ble punktumet for året i stedet satt på hjemmebane på Rudskogen under årets Porschefestival. 

– Det er jo fantastisk. Ingenting er bedre enn å avslutte på hjemmebane med mye folk, et fantastisk arrangement og porsche-entusiaster rundt som heier, forteller Lindland til Parc Fermé.

Kastet inn i siste liten

Roar Lindland kjørte denne helgen Aksel Lund Svindals bil i Porsche Carrera Cup Skandinavia, og han forsvarte de norske fargene på en god måte.
Roar Lindland kjørte denne helgen Aksel Lund Svindals bil i Porsche Carrera Cup Skandinavia, og han forsvarte de norske fargene på en god måte.

Lindland skulle egentlig ikke kjøre, men grunnet at Aksel Lund Svindal står over helgens løp i Porsche Carrera Cup Skandinavia etter å nylig ha blitt far for første gang var det behov for en erstatter. 

– Det er jo gøy å ta noen utfordringer, men det ble litt sånn stakkato. Kom inn sent torsdag kveld, ingen trening og så rett i kval. Alle mesterskap har sine triks og sine knep, så det var absolutt utfordrende, forteller Lindland. 

Selv om bilen i seg selv er kjent for han var det noe nytt og kjøre den på Rudskogen. 

– Denne bilen hadde jeg aldri kjørt på Rudskogen selv om jeg jo kjenner bilen. Vi kjører nok med mye mer aggressive biler på de europeiske banene, så jeg overkjørte nok litt.  

I kvalifiseringen på fredag ble Lindland nummer ni før han senere samme dag også kom i mål som nummer ni i det første av tre løp. I det andre løpet som ble kjørt lørdag formiddag ble det åttendeplass mens det ble en bestenotering for helgen med sjetteplass i det tredje og siste løpet. 

– Det er ikke bare bilene som blir eldre

Avslutningen på Rudskogen ble alt i alt en positiv opplevelse for Lindland, men han legger ikke skjul på at sesongen som har vært i Porsche Supercup ble av det krevende slaget. Kun en poengplassering og sisteplass i førermesterskapet er en nok så dyster fasit for den erfarne føreren som tidligere har levert langt bedre resultater på det øverste nivået. Likevel avsluttet både han og teamet sesongen med optimisme internt, selv om resultatene fortsatt har latt vente på seg. 

– I Supercupen er det ingenting å legge skjul på at det har vært en veldig tøff sesong, vi skal mange mange år tilbake til sist vi hadde en tilsvarende sesong som i år. Sånn er det, det er kort avstand fra topp til bunn. Samtidig så avslutta vi egentlig bra med optimisme. Hele teamet jobbet seg frem mot slutten og vi hadde en bra finale på Monza sånn tempomessig. Også var det jo mye som skjedde der men følelsen var faktisk ganske okey når vi kjørte finalen i år, så vi får se frem mot neste år, sier Lindland om årets sesong i Porsche Supercup.

Dennis Hauger og Roar Lindland hoppet begge inn i Porsche Carrera Cup Skandinavia denne helgen.
Dennis Hauger og Roar Lindland hoppet begge inn i Porsche Carrera Cup Skandinavia denne helgen.

Nå rettes blikket i utgangspunktet mot en ny sesong med samme satsing i Supercupen. 

– Det ønsker vi jo, men det skal selvfølgelig være en bra pakke og gode forutsetninger for at man skal finne motivasjon til å stille i et så tøft mesterskap, ellers så er det bedre å gjøre noe annet for det er et ekstremt mesterskap. Man må liksom være med, visst ikke er det bedre å gjøre noe annet, slår han fast.

For selv om Lindland fortsatt kjører på høyt internasjonalt nivå erkjenner også han at alderen spiller en rolle når man har bikka 40 og litt til, men foreløpig er han ikke i nærheten av å vurdere å trappe ned. 

– Det er klart at det er ikke bare bilene som blir eldre. Samtidig så kjenner jeg jo at gleden absolutt ligger i bunn og det gir meg fortsatt veldig mye og det er gøy, og da er det jo lettere å få til resten også. Men perspektivet er nok kanskje litt kortere nå enn det det var før. Så skal man jo være ærlig på, og jeg har lovet meg selv, at om jeg kjenner at jeg er over toppen og sliter med å henge med så skal jeg bare akspetere at man har kjørt sine løp på det nivået.

Powered by Labrador CMS