Ut ifra både tidtaking og ulike forutsetninger så framstod årets fem utøvere som svært, svært jevne bak rattet da Bilsporttalentet 2022 ble avviklet på Vålerbanen denne uka. Fra venstre Tobias Grandem Spangen, Karl Peder Norstrand, Marius Solberg Hansen, Petter Sæves Waskaas og Andrine Rafoss.

Jevnere enn noen sinne – slik opplevde kandidatene kampen om 300.000 kroner

Bak rattet skilte det ekstremt lite mellom de fem håpefulle i den årlige talentkonkurransen «Bilsporttalentet», og det er også følelsen utøverne sitter igjen med.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Derfor er det også en gjenganger i responsen på at ingen har noen spesiell favoritt, de ser på seg selv om likeverdige vinnere - og det er også begrenset hvor skuffet de tror de kommer til å bli dersom de ikke vinner.

Bilsporttalentet 2022

Kandidater:

• Andrine Rafoss (18), racing og rallycross

• Karl Peder Nordstrand (15), crosskart, racing og rally

• Marius Solberg Hansen (18), racing og rallycross

• Petter Sæves Waskaas (20), rally

• Tobias Grandem Spangen (15), bilcross og crosskart

Øvelser:

• TV-intervju

• Gokart

• Simulator (rally)

• Racing med Porsche Cayman GT4

• Bilcross

• Fysisk test

• Presentasjon

Jury:

• Atle Gulbrandsen
• Holm Jacob Matheson
• Tommy Rustad

• Roger Moen

• Molly Pettit

• Henning Isdal

• Bruno Arntsen
Premie:
• 300.000 kroner øremerket bilsport
• Plass på Team Norway

BILSPORT: Derfor er det også en gjenganger i responsen på at ingen har noen spesiell favoritt, de ser på seg selv om likeverdige vinnere - og det er også begrenset hvor skuffet de tror de kommer til å bli dersom de ikke vinner.

Rett og slett fordi det var vanskelig å skille klinten fra hveten, spesielt på det som hadde med bilkjøring å gjøre.

For som vanlig ble utøverne satt på en rekke prøver, og årets øvelser var identisk med fjorårets. Det hele startet på tirsdag med gokart, etterfulgt av rally på simulator før den første dagen ble avsluttet med det som anses som det store høydepunktet rent kjøremessig - nemlig fem runder hver med en Porsche Cayman GT4 rundt hele Vålerbanen.

Onsdagen forflyttet de seg til Starmoen Motorbane utenfor Elverum hvor de fikk prøve seg på bilcross og deretter den kanskje mest prestisjefylte enkeltutfordringen, som er den beryktede fysiske testen. Alt ble så avsluttet med en aldri så liten eksamen der de skulle gjennom en muntlig presentasjon av seg selv som en siste sjans til å overbevise juryen om hvorfor de er den mest verdige vinneren.

Andrine Rafoss.

Eneste jente

Kampen står altså om en utbetaling på 300.000 kroner til neste års bilsportsatsing, i tillegg til at man får en dedikert plass på landslaget Team Norway. Tre av deltakerne har vært med tidligere, der blant annet Andrine Rafoss og Marius Solberg Hansen var med i fjor og dermed fikk gjennomgå identisk program i år.

– Jeg visste hva jeg gikk til, men konkurransenivået var enda høyere i år. Jeg følte meg godt forberedt nå, ettersom jeg visste litt mer hvordan ting fungerte, sier Rafoss til Parc Fermé.

– Hva er du mest fornøyd med?

– Porsche-kjøringen og presentasonen, vil jeg si. Jeg har jo kjørt mye asfalt i år, så jeg følte det gikk bedre i år enn i fjor, sier konkurransens eneste jente blant deltakerne.

Andrine Rafoss har kjørt mye baneracing i 2022, som gjorde opplevelsen av å kjøre Porsche Cayman GT4 enda større.

Med for tredje gang

For Marius Solberg Hansen var den fysiske testen dette året kanskje der han gjorde størst progresjon sammenliknet med fjoråret. Utover det var han - som alle andre - svært jevn og presterte godt i kjøredisiplinene.

– Jeg har gjort det jeg kunne, og jeg pusha alt. Den fysiske testen var tøffere, men den var også bedre i forhold til i fjor. Jeg har trent godt og jeg har trent riktig, også er jeg ikke minst enda bedre mentalt. Det har mye å si for den fysiske biten det også, sier 18-åringen til Parc Fermé.

Til tross for at den fysiske testen var hakket tøffere i år enn i fjor, så leverte Marius Solberg Hansen en betraktelig bedre innsats et år senere.

Faktisk med for tredje gang, selv om hovedregelen er at man får maks to sjanser dersom man ikke vinner på første forsøk. Årsaken er at Solberg Hansen var med i det amputerte 2020-året som følge av koronapandemien, og fordi de ikke fikk på plass en fullverdig konkurranse det året, så inngår ikke 2020 i «kvota» over antall deltakelser.

Uansett er dette den klart siste sjansen han har til å kunne stikke av med seieren i den svært prestisjetunge talentkonkurransen for norske bilsportutøvere.

– Alle har jo lyst til å vinne, men blir jeg ikke det så blir jeg ikke det. Det er ikke opp til meg. Det er ikke noe jeg tenker så mye på nå, for jeg er fornøyd. Jeg er først og fremst heldig som får drive med dette uansett, sier Solberg Hansen.

Fra reserve til fullverdig deltaker

Han er ikke alene om å ha deltatt i koronaåret. Også Petter Sæves Waskaas var med for andre gang, men første gang som «tellende» etter at han kom inn som reserve for Dennis Hauger i 2020. Den gang som følge av sine strålende Shortcar-meritter, før han i 2021 valgte å hoppe over til rally.

Og siden har han slått seg opp som ett av de mest lovende rallytalentene i Norge etter at han har etablert seg i norgestoppen med eldre firehjulsdreven bil allerede i hans andre år, og 20-åringen innrømmer at det var fint å ha 2020-deltakelsen i bagasjen.

På simulatoren fikk utøverne prøve seg på rally, som jo er blitt Petter Sæves Waskaas sitt domene i det virkelige liv de siste par sesongene. Men for både ham og de andre ble simulatoren også en innholdsrik utfordring med et nokså jevnt utfall.

null

– Jeg visste litt mer hva jeg gikk til nå, og nå var det også lettere å ha klare planer ettersom jeg har kjørt litt mer rally siden den gang. Men det var veldig kul opplevelse, og morsomt å bli bedre kjent med de andre deltakerne og de andre som er i spissen for dette. Og ikke minst utrolig gøy å kjøre ting man vanligvis ikke gjør, sier Waskaas til Parc Fermé.

I likhet med Solberg Hansen er han forsiktig med spådommer overfor seg selv om sjansene for å stikke av med pengepremien.

– Jeg tør ikke si noe sikkert. De andre var utrolig flinke de også. Jeg føler det var veldig likt og ingen som skilte seg ekstremt ut i forhold til resten, sier rallyføreren.

Klassekompiser fra Hamar

Selv om det er løst underlag han foretrekker, så har Tobias G. Spangen en god gokartkarriere bak seg. Derfor var det ikke overraskende at han også kjørte fort her under konkurransen.

To som var nykommere denne sesongen er også to jevngamle sambygdinger og ikke minst klassekompiser. Hamar-gutta Tobias G. Spangen og Karl Peder Nordstrand ble begge plukket ut til årets konkurranse.

Spangen tok gull i Crosskart-NM i fjor, en bedrift han er i ferd med å gjenta i år, i tillegg til at han vant juniorlandsfinalen i bilcross og også har en imponerende Gokart-CV fra da han var yngre. Nordstrand har vært tilknyttet EVEN Management med bronse i akademiklassen i crosskart i fjor og en helt fersk rallysatsing i Latvia på trappene om dagen.

Av samtlige som var med i år er det på det rene at Spangen var den minst kjente, da hans prestasjoner i crosskart og bilcross ikke har fått den samme oppmerksomheten verken i sosiale medier eller etablerte medier som en del av de andre merittene fra konkurrentene - men han satte seg utvilsomt raskt i respekt, og ikke minst ble han tatt godt imot av resten av gjengen.

Imponerte på fysisk test

Som crosskart- og bilcrossfører har Tobias Grandem Spangen kanskje vært minst i rampelyset av årets fem deltakere, men på den fysiske testen var det ingen som kunne overliste hamarsingen.

Og i tillegg til å hevde seg bak rattet så var det ingen tvil om at det var Spangen som også leverte den raskeste tiden på den fysiske testen. Men kikker man bak bilsportkarrieren så var ikke dette på ingen måte en oddsbombe, ettersom Spangen er aktiv fotballspiller og trener jevnt over hele uka, noen ganger opptil flere økter om dagen. Blant annet sammen med konkurrent og klassekompis Nordstrand, der de begge går på Wang Toppidrett.

– Jeg har ikke trent noe ekstra til akkurat dette her, men heller hatt de vanlige treningene på skolen og på fotballtrening og sånt. Men det er viktig å være i form som bilsportutøver. Man kan bli sliten av å ratte over lang tid, og ikke minst stresser man ikke like mye om man greier å holde seg i form, sier Spangen til Parc Fermé.

Han satte inn et ordentlig rykk mot slutten av den fysiske testen, som fikk både juryen og de andre konkurrentene til å sperre opp øynene. Det var liten tvil om at 15-åringen hadde mye energi på lager.

– Var det tanken på 300.000 kroner som ga deg ekstra energi?

– Eh. Jeg tenkte faktisk ikke så mye på akkurat det da. Jeg tenkte mest på å vinne den konkurransen vi var inne i da, sier Tobias.

Full selvransakelse overfor juryen

Nordstrand syns det naturlig nok var kult å ha med seg en god kamerat inn i en slik konkurranse, samtidig som han utviste stor respekt for de eldre konkurrentene. Med sitt blide og joviale vesen var det god stemning mellom slagene, dog med unntak av Porsche-kjøringa.

Der endte han med en liten avkjøring og skade på bilen, som normalt sett ikke er noe juryen ser på som nevneverdig positivt, samtidig som han hadde sterke tider - kanskje da på bekostning av marginer og lav risiko. Og dette brukte Nordstrand for alt det var verdt i en selvransakende analyse under presentasjonen etterpå.

Karl Peder Nordstrand har ingen problemer med å snakke for seg, og brukte også god tid til å analysere seg selv på en svært selvkritisk måte etter en grov feil han gjorde under en av konkurransene.

– Jeg håper de ser på det som en styrke, ved å være såpass ærlig med seg sjøl og ikke lyve for seg sjøl. For det er da det ofte skjer ting. Så jeg håper at de kan se på det på en positiv måte, og at man kan score noe ut av det, sier Nordstrand til Parc Fermé.

Dette var altså hans første uttak til Bilsporttalentet, og det i nederste sjiktet av aldersgrensen. Det betyr at Nordstrand vil være en naturlig kandidat til senere uttak dersom han ikke skulle vinne i år. For i likhet med de andre, så gir han uttrykk for at han ikke går rundt og tenker på hvor gode sjanser han har, eller eventuelt ikke har.

– Ja, jeg er jo godt fornøyd. Det er ikke noe å si på det. Jeg kan være så ærlig å si at jeg har gjort alt jeg kan. Om jeg taper så kan jeg stå rakrygga i det, konstaterer han.

Vinneren kåres som vanlig under bilsportforbundets premiegalla, som i år finner sted på Hellerudsletta 26. november.

– Finalen i Bilsporttalentet er et av årets høydepunkt, og igjen var vi heldige med strålende vær, veldig gode finalister og bra kjøring. Det var imponerende å se det høye nivået på finalistene og vi må igjen takke juryen, samarbeidspartnere og alle som gjør at vi får arrangert Bilsporttalentet år etter år, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, på forbundets egne nettsider.

Til informasjon: Parc Fermé AS var selv delaktig i forbindelse med gjennomføringen av Bilsporttalentet 2022. Det var Parc Fermés simulator som ble benyttet i konkurransen, i tillegg til at vi leverte de offisielle bildene på vegne av konkurransen. Reportasjen er produsert på frie redaksjonelle betingelser.

Powered by Labrador CMS