Vinneren er klar, men vi må vente to måneder på svaret. Foreløpig er det kun Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund og juryleder for Bilsporttalentet 2023 sammen med den øvrige juryen som sitter på fasiten.

Bilsporttalentet 2023:

Krevende oppgave for juryen – slik vurderer de innsatsen til utøverne

For første gang på mange år spilte været Bilsporttalentet et puss, og det skaper nye og uforutsigbare situasjoner som årets jury må ta ytterligere hensyn til.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Når vinneren av Bilsporttalentet 2023 skal kåres 2. desember i forbindelse med Norges Bilsportforbunds årlige premiegalla, så er det ikke et totalresultat fra en objektiv tidtakning som avgjør. Selv om de fem ulike kandidatene kommer fra ulik bakgrunn med ulik CV og merittliste, så starter samtlige på «scratch» før hovedattraksjonene med fem ulike kjøredisipliner skal gjennomføres, i tillegg til TV-intervju og et mini-foredrag for juryen.

BILSPORT: Når vinneren av Bilsporttalentet 2023 skal kåres 2. desember i forbindelse med Norges Bilsportforbunds årlige premiegalla, så er det ikke et totalresultat fra en objektiv tidtakning som avgjør. Selv om de fem ulike kandidatene kommer fra ulik bakgrunn med ulik CV og merittliste, så starter samtlige på «scratch» før hovedattraksjonene med fem ulike kjøredisipliner skal gjennomføres, i tillegg til TV-intervju og et mini-foredrag for juryen.

Det er sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, som er juryleder og har hånden på rattet for talentkonkurransen, og slik beskriver han hvordan han og de andre jurymedlemmene tenker.

– Det er et totalinntrykk gjennom to dager. På kjøring er det selvfølgelig at man kjører fort, men man har forskjellige forutsetninger og det tar vi hensyn til. Noen har mye erfaring med bakhjulstrekk og noen har aldri kjørt med bakhjulstrekk, noen har aldri kjørt racing, noen har knapt kjørt simulator, så vi tar hensyn til det, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Varierende værforhold

I år har de fått en ekstra utfordring de ikke har trengt å ta hensyn til de siste årene. Nemlig regnvær, og gjerne skiftende som sådan, som ikke bare har skapt vesentlig mer krevende kjøreforhold å håndtere for kandidatene - men også fordi forholdene kan ha variert kraftig mellom flere av deltakerne.

– Disse to dagene her har det også vært forskjellig vær som vi tar hensyn til. Noen har fått mer regn enn andre, sånn alt i alt har det nok ikke vært så ille tror jeg, men vi tar hensyn til det. Også ser vi jo også litt på hvordan de oppfører seg og når de presenterer seg litt om fremtidsplaner og hva vi har tro på der også danner vi oss da et totalinntrykk. Så det vi nå skal gjøre er at vi kommer til å sette oss ned hele juryen og gå gjennom utøver for utøver og øvelse for øvelse, også finner vi ut hvem som vinner, sa Gulbrandsen minutter før juryen samlet seg for å konkludere.

Imponert over presentasjonene

Med andre ord er det i skrivende stund allerede kåret en vinner, men den får vi altså ikke vite før lørdag 2. desember på Hellerudsletta. Uansett var det liten tvil om at alle fem utøvere fikk vist seg fram på en god og positiv måte, hvor de fleste også imponerte godt i det som kan være et mer ukjent bilsportterreng enn for andre.

– Jeg synes det har gått veldig veldig bra. Vi har jo ikke vært så heldig med været som vi har vært i mange år nå før, men det har egentlig fungert veldig bra likevel. Alle biler har fungert veldig bra - ingen tekniske problemer, ingen avkjøringer. Veldig god innsats, og veldig gode presentasjoner. Det var imponerende, så som alltid er det veldig høyt nivå, så det blir vanskelig å plukke en vinner, sier sportssjefen.

Under følger noen av våre høydepunkter gjennom kameralinsa fra Bilsporttalentet 2023:

Liten tvil om at Karl Peder Nordstrand ga full gass i bilcross, som var den første øvelsen tirsdag. Til og med hjulløft over den nye traseen på Gardermoen-banen kunne han huke av på CVen.
Og vi spiller «Jens eller The Stig?». Vel - uavhengig av hjelmuttrykk så er det liten tvil om at den høyreiste 19-åringen fra Larvik gjorde sitt for at tyngdekraften skulle spille på lag med dekkene og det såpeglatte underlaget på gokartbanen på Vålerbanen.
Å påføre seg selv smerte med overlegg kan forbindes med mye ymse, eksempelvis frivillig korsfestelse på Langfredag eller tanntrekking uten bedøvelse. Men den kjente bilsportreporteren og jurymedlem Molly Pettit har sin egen variant, der hun uten betaling eller annen form for godtgjørelse stiller opp på Bilsporttalentets fysiske test. Uten at vi kan slå fast hva slags diagnose dette innebærer, så kan vi imidlertid være glad for at Holm Jacob Matheson fikk varmet opp målflaggskuldra si.
Kombinasjonen bakhjulstrekk og masse hestekrefter sier ikke Emil Sivesind nei takk til, uansett som det er en Audi på grus eller Porsche på asfalt. Totenekspressen fyrte av det han kunne i ukas siste øvelse, som for mange også var det store høydepunktet. Eller rosinen i pølsa om du vil.
All form for offisiell tidtakning fra juryen holdes hemmelig overfor utøvere, fedre, ledsagere og andre uvedkommende. Men når Per Biksrud, Runar Sivesind og Roy Snellingen befinner seg på Vålerbanens høyeste punkt mer hver sin stoppeklokke, så er det ikke til å unngå at utøverne får overlevert resultater uten nevneverdige feilmarginer av store dimensjoner.
Når premiepotten innehar 300.000 friske norske kroner, så fins det alltids et ekstra gir å gi i kampen om å få kloa i denne. Ett eksempel på dette var Jens Hvaal, førstemann ut i den fysiske testen, som etter avlevert innsats sjekket forholdene i skogen om hvorvidt den lokale elgbestanden stod klare til å innta tilskuerplass.
For Isabell Rustad er både crosskart og grusunderlag ukjent farvann, og dette var en av de største prøvelsene som racingkométen fra Harestua fikk bryne seg på denne uka.
Selv en lavmælt og beskjeden type som Emil Sivesind kan få både seg selv og juryen til å trekke på smilebåndet til tross for at stundens alvor har senket seg under miniforedragene som hver enkelt kandidat skulle utsettes for helt på tampen av konkurransen.
Ingen skaar i gleden til tross for tilbakevendene møkkavær på Gardermoen Motorpark. I regi av RX Evolution stilte ikke Frode Skaar og hans bror Atle opp bare med bunnsolide bilcrossbiler som fungerte knirkefritt fra start til mål, men de klinte attpåtil med oppvarmet telt, kaffe, vaffelkjeks og et bugnende overskuddslager av Pepsi Max og annen lettbrus og sørget med det for fasiliteter til 20 i stil når værgudene bestemte seg for å være på den rampete siden.
Blikket til Isabell Rustad rettet mot landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass, etterfulgt av blikket til Oskar Biksrud rettet mot Isabell Rustad igjen - så lukter det høydramatikk med kvinnelig overtak slik vi kan lese bildet. Vi kan dog avsløre først som sist at ingen ble skadd, ei heller at det faktisk var noen form for dårlig stemning. Så utover myten om at bilder kan si mer enn tusen ord, så kan bilder til og med lyve.
Bilsportspråket kan nesten sammenliknes med tegnspråk. Det finnes svært få alternative måter å gjøre seg forstått på, og alt handler om riktige bevegelser i armer og hender om kommunikasjonen skal sitte. Vi kan avkrefte at verken Jens Hvaal eller Karl Peder Nordstrand sliter med hørselsproblemer, men etter bildet å dømme er det tydelig at Hvaal tenker at Nordstrand er inne på noe her, uten at vi er i stand til å gi ytterligere konkret oversettelse. Bildet er tross alt tatt på 100 meters avstand.
Powered by Labrador CMS