Valtteri Bottas, her i forbindelse med Race of Champions i Piteå i Nord-Sverige tidligere i vinter. Hans egenproduserte gin-variant ble godt testet og distribuert i de sosiale tilstelningene et drøyt halvår etter at den ble lansert i Finland, men nå jobber han for å komme i Vinmonopolets hyller i Norge.

Nå jobber Valtteri for å få solgt alkohol på det norske markedet

Den finske Formel 1-stjerna har utviklet og lansert sitt eget brennevin, og har startet prosessen mot Vinmonopolet for å nå ut til det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Det er to uker til sesongstart, og med det har Formel 1-førerne hatt en drøye tre måneder lang sesongpause - som forvaltes på ulikt vis. Noen tar rett og slett og «kuler'n» innenfor rimelighetens grenser, andre gjenopptar hobbyer og andre interesser de ikke rekker i en aktiv sesong, mens enkelte også starter nye prosjekter.

@parcfermeno Valtteri Bottas er først og fremst en rask Formel 1-fører, men han vil også importere alkohol til Norge👀 #valtteribottas #bottas #formel1 #formula1 #f1 #alfaromeo #sauber #f1journalism #vinmonopolet ♬ original sound - Parc Fermé

FORMEL 1: Det er to uker til sesongstart, og med det har Formel 1-førerne hatt en drøye tre måneder lang sesongpause - som forvaltes på ulikt vis. Noen tar rett og slett og «kuler'n» innenfor rimelighetens grenser, andre gjenopptar hobbyer og andre interesser de ikke rekker i en aktiv sesong, mens enkelte også starter nye prosjekter.

For eksempel finske Valtteri Bottas, som sammen med sin australske kjæreste Tiffany Cromwell i fjor lanserte et nytt brennevin av typen gin, under navnet «Oath Gin», som produseres med både finske og australske ingredienser.

Allerede godt etablert i butikkene hjemme i Finland, og i forbindelse med Race of Champions i Nord-Sverige tidligere i vinter så tok han med seg også produktet dit for å vise den fram og teste den med sine likesinnende i bilsportmiljøet.

Og jammen har ikke Bottas store planer også med å få denne ut på det norske markedet, og han er nå i dialog med Vinmonopolet

– Vi jobber med saken akkurat nå, faktisk.

Nord-norsk inspirasjon

Det avslører han da Parc Fermé tok en prat med ham denne uka. Vi kommer også tilbake med et lengre utdrag fra intervjuet i en senere artikkel foruten alkoholprosjektet hans.

For Bottas har ikke lagt skjul på at han har et ekstra godt forhold til nettopp Norge, og framfor alt Nord-Norge, noe våkne øyne sikkert har spottet i sosiale medier.

Og da vi kom innpå hans forhold til Norge, så handler det også litt om alkoholproduksjon ettersom han i fjor sommer besøkte Aurora Spirit Distillery, som er verdens nordigste destilleri og ligger cirka fem mil øst for Tromsø i luftlinje. For det var åpenbart et fint sted å hente inspirasjon fra.

Valtteri Bottas viste stolt fram produktet sitt under Race of Champions til andre store bilsportutøvere. Her med rallyprofilen Thierry Neuville.

– Det er en veldig fin familiebedrift som lager veldig gode produkter. Jeg selv er en stor fan av gin, det er på mange måter som en lidenskap, så i fjor lanserte jeg og kjæresten vår egen gin som lages i Finland. Men akkurat som i Norge, så er det strenge regler på hvordan man får solgt. Du får for eksempel ikke kjøpe produktet rett fra et destilleri, du må handle det hos vinmonopolet, sier Bottas videre til Parc Fermé.

– For meg gir det ikke mening hvis du vil støtte lokale bedrifter, legger han til med et politisk stikk.

Vil ut i hyllene i år

Men han er glad i Norge og poengterer at han nettopp søker seg inn på det norske markedet, og følgelig må forholde seg til det norske vinmonopolet.

– Vi prøver å få den tilgjengelig i Norge i år. Men om du bor i Nord-Norge så er det uansett ikke lang til Kilpisjärvi, der hvor jeg også har hytte, sier han.

Foruten at det mangler en badstue, så er det ikke mye annet som kan bli mer finsk i dette bildet enn en finsk idrettsstjerne i et boblebad ute i minusgrader med egenprodusert brennevin i hånda.

Men hvor enkelt er det egentlig for Bottas å komme inn på det norske markedet og få produktet sitt listet opp hos Vinmonopolet? Vi har sjekket med produktsjef for brennevin, Idar Sørensen.

– Vi oversvømmes av gin, med over 500 inne. Markedet har eksplodert og det er veldig vanskelig å komme inn på markedet med gin. Selv om trenden øker i Norge så begynner vi å nå toppen, sier Sørensen til Parc Fermé.

Han legger ikke skjul på at det er spennende at en Formel 1-profil søker i denne retningen, men understreker samtidig at alle i Vinmonopolet forholder seg nøytrale til nye produkter som kommer inn, og uansett er markedsføringsloven for alkohol såpass streng i Norge at Vinmonopolet ikke gjør noe annet enn å beskrive produktene objektivt dersom de er i deres butikker.

Må alliere seg i Norge

Idar Sørensen, produktsjef for brennevin i Vinmonopolet.

Men Sørensen understreker at det er lavere terskel for å få produktet tilgjengelig på nettbutikken, mens det er en vesentlig hardere kamp å få den inn i de fysiske butikkene.

– Det første han må gjøre er å alliere seg med noen som har en grossistavtale med monopolet. Alle kan få det så lenge du har alle papirene i orden, og søker. Det koster heller ingenting å få, men en grossist må ha forretningsadresse i Norge.

– Alle som har en slik avtale kan liste produktene i vår nettbutikk. Der har vi ingen føringer så lenge du har avtalen i orden med en grossist. Også må det følge norske lover, og det må også være en lovlig gin, men det regner jeg med han har på stell ettersom den er ute i Finland, slår Sørensen fast.

Slik kan han lykkes i Norge

Skulle man vinne et anbud fra monopolet, og produktet består den såkalt sensoriske testen fra «polet», så får du ett år på deg i butikken. Da må salget innfri utifra en satt kvote på det gitte produktet.

Så hvis Bottas skal tjene norske penger på sin gin, så må han klare å selge et volum innenfor et visst nivå som ikke er satt per nå, inkludert salg i nettbutikken. Eller spytte inn ekstra kroner hvis han vil sikre seg hylleplass i en kortere tidshorisont som et minimum.

– La oss si at vi skal ha fem produkter fra et segment inn i hylla. Om man vinner et anbud her og får listing i garantert ett år, så må du selge bedre enn nummer seks for å beholde listingen. Så sitter du i nettbutikken og folk bestiller masse, og dermed selger bedre enn femteplassen, så tar du over den plassen. Men man kan også betale 60.000 kroner for å lansere produktet i en såkalt testlisting, og da får man lansere et valgfritt produkt i vår hylle med listing i garantert et halvt år, sier produktsjefen.

Powered by Labrador CMS