Oliver Solberg fra torsdagens shakedown.
Oliver Solberg fra torsdagens shakedown.

Rally Mexico:

Suksessen i Sverige er glemt – Oliver vil starte på blanke ark

Selv om seieren på hjemmebane var viktig for selvtilliten, så vil Oliver Solberg være tydelig på at han ikke surfer på noen medgangsbølge.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Etter tre års pause er Mexico tilbake på VM-kalenderen i rally. Torsdag tjuvstartet det hele med både shakedown og to byetapper, som resulterte i en andretid på oppvarmingen og femteplass etter de to ultrakorte etappene.

RALLY: Etter tre års pause er Mexico tilbake på VM-kalenderen i rally. Torsdag tjuvstartet det hele med både shakedown og to byetapper, som resulterte i en andretid på oppvarmingen og femteplass etter de to ultrakorte etappene.

Her er tiden relativt ubetydelig og det hele starter sent fredag ettermiddag norsk tid, da Mexico ligger syv timer bak den norske klokka. Da starter løpet for alvor, Solbergs første løp på grus i sin nye Skoda Fabia RS Rally2, og taktikken er klar.

– Her har flyten alt å si. Så vi må se an etter de første etappene. Det handler om å ha flyten og farten oppe hele tiden. Samtidig er det et langt løp. Det er ikke som i Sverige hvor du kan lade på hele tiden, sier Oliver Solberg til Parc Fermé via en skurrete telefonlinje.

Respekt for veiene

For på hjemmebane i Nord-Sverige kontrollerte han mer eller mindre hele løpet fra start til mål. Ikke én feil ble gjort, og han kunne hele tiden kjøre med en viss margin selv om nordmannen Ole Christian Veiby truet ham på enkeltetapper.

Oliver Solberg.
Oliver Solberg.

Men denne medgangsbølgen er ikke noe han har surfet på over Atlanterhavet. Solberg var riktig nok på plass her i 2020, men måtte bryte tidlig med tekniske problemer og har således lite erfaring fra selve løpet å hente.

– «Svenska» har jeg glemt litt. Jeg fokuserer på neste løp. Den «feelingen» jeg fikk der kan jeg ta ut i andre løp. Dette er et nytt løp, så jeg må ha respekt for veiene og holde øya litt oppe, sier 21-åringen, som tror teamkamerat Gus Greensmith blir den tøffeste konkurrenten.

Tre sett med softdekk

Og det i samme startoppstilling som Adrien Fourmaux, Nikolay Gryazin, Kajetan Kajetanowicz og for ikke å snakke om teamkamerat og regjerende WRC 2-mester Emil Lindholm.

– Gus blir nok den hardeste. Han har kjørt her før og kan veiene. Han er ikke alltid den raskeste på raske løp, men på sånne som dette her er'n god, konstaterer Oliver.

Dekkene spiller også en rolle. De har kun tre sett á 12 dekk av den myke varianten. Resten er hard. Han mener de myke vil holde godt, selv om veiene er tøffe, og disse skal i teorien gi best grep selv om holdbarheten er kortere enn de harde.

Han valgte å bruke de harde på shakedown, som en forklaring til at han var litt bak Greensmith der.

– Dekkstrategi blir viktig. Dekkene vil bli avgjørende. Vi får se hvordan de bruker dekkene. Ellers skal jeg ikke ta i for mye. Jeg velger jeg meg ut noen fine prøver hvor jeg gasser litt, ellers må vi bare se an Greensmith og de andre, sier han.

Powered by Labrador CMS