Hedda Hosås klar for sine aller første runder i en Odyssey 21, denne spektakulære terrengbilen med elektrisk motor.

Vellykket Extreme E-test for Hedda - nå kan hun bli reservefører for en av verdens raskeste kvinner

Slik gikk den etterlengtede testen på totalt ukjente trakter for Hedda Hosås.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Tidligere i høst ble det klart at Hedda Hosås hadde blitt oppdaget av Extreme E-teamet Veloce Racing med en invitasjon for å testkjøre deres bil. Målet til teamet skal ha vært å finne nye kandidater som eventuelt kan steppe inn som reserveførere ved eventuelle frafall.

FORMEL 1: Tidligere i høst ble det klart at Hedda Hosås hadde blitt oppdaget av Extreme E-teamet Veloce Racing med en invitasjon for å testkjøre deres bil. Målet til teamet skal ha vært å finne nye kandidater som eventuelt kan steppe inn som reserveførere ved eventuelle frafall.

Det var teamsjef Ian Davies som gikk i bresjen for å få Hosås med på test, blant annet etter samtaler med danske Ulrik Linnemann som Hosås samarbeider med i sin ordinære rallycrossatsing.

Testen ble dog én måned forsinket etter at teamets faste fører Stephane Sarrazin krasjet stygt og totalvraket bilen. Men nå har Hosås endelig fått kjenne på smaken av ett av de aller ferskeste formene for bilsport, nemlig med den elektriske terrengbilen Odyssey 21 i et format som er en slags hybrid av rally og rallycross-format.

– Dette var jo noe helt annet enn hva jeg er vant til. Det var utrolig kjekt. Også de elektriske kreftene, det går jo ganske godt. Jeg merket jo det, sier 20-årige Hosås fra Voss, som «kun» har kjørt juniorklassen i rallycross i en Honda Civic det siste året.

Hedda Hosås og teamsjef Ian Davies.

Fikk teste mer enn planlagt

Kontrasten var derfor stor til hva hun nå fikk oppleve. I forkant hadde hun trent sammen med rallycoach Ole Martin Lundefaret i Norwegian Speed Factory med sine UTVer for å kjenne på litt mer relevante kjøreegenskaper enn hun er vant til fra en ellers lavere og stivere Civic.

Kjøringen i Frankrike ga åpenbart mersmak, spesielt fordi hun fikk kjenne på en ny type mestringsfølelse.

– Selvfølgelig ville jeg kjørt mer. Men jeg fikk også kjøre mer enn det som først var planen, sier hun.

– Hvordan var det å håndtere en slik bil?

– Jeg syns jo det var en god bil å kjøre. Jeg er ikke vant til å ha en så god bil å kjøre med. En spesiell følelsen, men jeg følte meg trygg og klarte å håndtere den, sier hun.

Teamsjef Davies satt også i noen testrunder, i tillegg til at hun selv fikk sitte på med bilens faste kvinnelige fører, Jamie Chadwick i tillegg til deres mannlige testfører Lance Woolridge. Parc Fermé har ikke lykkes i å få en kommentar fra Davies enda, men Hosås fikk i alle fall følgende tilbakemelding:

– Først så han meg den ene runden, og gliste som faen da jeg gikk ut og var skikkelig oppspilt. Han var glad for at det gikk fint, og da han satt på med meg så fikk jeg høre at han var både redd og imponert, humrer Hosås.

Ønsket til årets finalerunde

Hedda Hosås fikk sitte på med Jamie Chadwick før hun selv fikk ta roret i egne hender under testen i Frankrike.

Målet til Veloce er altså å se om Hosås er kapabel til å kunne tre inn i en reserveførerrolle. Slik hun har oppfattet det så ligger hun an til dette, og hun skal være ønsket ned til avsluttende runden i Storbritannia om to uker.

I så fall blir hun reservefører for nettopp Jamie Chadwick, dobbelt W Series-mester og hun som anses å være kvinnen som er nærmest å kunne oppnå et Formel 1-sete en dag. Extreme E er nettopp kjent for å ha to førere på én bil under et løp hvor kriteriet skal være en fører av hvert kjønn.

– Hun kjører såpass mye racing at det kan dukke opp at hun ikke kan kjøre. Så jeg skal få være reserve nå, men vi har ikke snakket noe om neste år helt enda, sier Hosås, som innrømmer at hun har blitt glad i teamet hun har fått representere.

– Jeg kjenner jeg trives veldig godt å være i et slikt team. Også er det dritfett å kjøre. Har jo aldri prøvd så mye offroad før, men jeg syns det er dritkjekt å kjøre offroad, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS