Thierry Neuville.

Bøtelagt for nesten 120.000 kroner – slapp unna utelukkelse

Rallysirkusets «bad guy» hos dommerne slapp unna en sportslig straff igjen, og det ble heller ingen gratis pallseremoni for hans teamkamerat.

Publisert

RALLY: De siste to sesongene har den belgiske rallystjerna Thierry Neuville vært i hardt vær og fått kostbare smekk på pungen fra FIA etter villmannskjøring på transportetappene. Både under Rally Estland i 2021 og i Rally Kroatia i 2022 hadde Neuville to tilfeller hvor han kjørte tilnærmet dobbelt så fort på transportetappene enn hva fartsgrensene tilsier.

RALLY: De siste to sesongene har den belgiske rallystjerna Thierry Neuville vært i hardt vær og fått kostbare smekk på pungen fra FIA etter villmannskjøring på transportetappene. Både under Rally Estland i 2021 og i Rally Kroatia i 2022 hadde Neuville to tilfeller hvor han kjørte tilnærmet dobbelt så fort på transportetappene enn hva fartsgrensene tilsier.

Han ble belønnet med bøter på henholdsvis 2500 euro og 1900 euro, og ved førstnevnte tilfelle fikk han også ett minutts tidsstraff. Ved den andre forseelsen ble det kun økonomisk straff, og ikke noen sportslig straff.

Denne helgen måtte Neuville og kartleser Martijn Wydaeghe stille skolerett foran dommerne igjen, men for en forseelse av tilsynelatende langt mindre alvorlig karakter fra et sivilt perspektiv. Likevel ble straffen mangedoblet for belgierne.

Det var etter SS17 under Rally Portugal at kartleser Wydaeghe ikke leverte inn tidskortet til stempling, slik alle rallyførere er pålagt å gjøre på stoppkontrollen etter hver fartsetappe. Dette er for ordens skyld en av kartlesernes aller mest elementære oppgaver ved siden av noteleveransene inne på etappene.

Stress med tekniske problemer

Kartleser Wydaeghe fortalte til dommerne at glemselen skyldtes stressende tilstander i forbindelse med de store tekniske problemen de fikk under finaledagen i Portugal. Han var i stedet mer opptatt av å viderebringe informasjon fra bilens dashboard til teamet, og i stresset og glemselen kjørte Neuville videre uten at de tenkte over at tidskortet ikke var levert til stempling.

For ordens skyld er systemet i VM annerledes enn i norsk rally, ettersom idealtiden inkluderer strekningen på fartsetappen - mens det idealtiden i Norge blir satt fra målgang til neste etappe basert på et satt tidspunkt du har etter at du har passert mål, framfor tiden du hadde ut fra start på etappen.

I Rally-VMs sportsreglement er regelen krystallklar. Der heter det at dersom et stempel eller signatur uteblir fra en tidskontroll, så er ekvipasjen å anse som brutt fra og med denne tidskontrollen. Dette er informasjon som skal kunngjøres fra løpsleder når seksjonen er ferdig.

Martin Wydaeghe og Thierry Neuville under et ordinært hjulskift på en transportetappe i Portugal

I så måte skulle løpet til Neuville og Wydaeghe på papiret brutt etter målgang på SS17, hvorpå de i ettertid skulle vært utelukket fra de to siste etappene.

Men belgierne er fortsatt oppført på femteplass, og resultatet blir stående. I stedet har Neuville og Wydaeghe sammen fått en bot på hele 10.000 euro, etter dagens kurs omregnet til over 116.000 kroner.

Derfor disket de ikke Neuville

Dommerne redegjør under flere punkter hvorfor de utviser sportslig skjønn ved å la dem få resultatet sitt, og i stedet deler ut en kraftig bot for å gi overtredelsen en reaksjon.

Det de anser som formildende omstendigheter er følgende:

• Den detaljerte forklaringen formidlet av kartleseren i forbindelse med omstendighetene bak uhellet.
• Som fastsatt i paragraf 2.26 i Rally-VMs sportsreglement for 2023, så er tidskortet ment for stempel og registrering av tider på de ulike kontrollpunktene planlagt på tidsskjemaet.
• At dette kortet er nødvendig for å regulere flyten på biler gjennom seksjoner/etapper/tidskontroller og så videre, som fastsatt i paragraf 44.2.3, 44.3.1, 48.2.3 i sportsreglementet.
• Det faktum at prosedyrene for bruken av tidskort de siste årene har frafalt grunnet covid-restriksjoner, men disse ble gjeninnført i starten av 2023.
• Det er tydelig fra videobevisene at mannskapet overholdt regelverket ved å stoppe ved stoppkontrollen til SS17.
• At fraværet av tiden som skulle vært lagt inn ved stoppkontrollen til SS17 ikke hindret den korrekte avviklingen av løpet med tanke på de andre konkurrerende bilene eller rekkefølgen mellom disse mellom tidskontrollene.
• At disse overtredelsene ikke hadde noen effekt enten på ytelsen av bilen eller kontrollen på løpet av løpsledelsen.

Parc Fermé har forøvrig forsøkt å få en ytterligere kommentar fra FIAs rallyseksjon om bakgrunnen for denne vurderingen, men i skrivende stund er responsen uteblitt. Neuville og Wydaeghe har selv heller ikke kommentert hendelsen utover hva som ble sagt til dommerne.

At Dani Sordo hadde på seg Red Bull-capsen her falt ikke i god jord hos dommerne. Nå må også han punge ut. Igjen.

Forøvrig er det ikke bare Neuville og kartleseren som sørger for klingende botmynt i kassa hos FIA denne helgen, og det er heller ikke første gang de siste årene at dette rammer Hyundai-stallen.

Kostbar caps-blemme - igjen

For Dani Sordo måtte dra kortet etter at løpet i Portugal var over. Årsaken er rett og slett at han ikke hadde på seg riktig caps da han kjørte opp på seierspallen etter at han ble nummer to. Da han klatret ut av bilen for å ta imot hyllesten, så hadde han på seg sin personlige Red Bull-caps, selv om han senere byttet til den obligatoriske Pirelli-capsen i forbindelse med pallseremonien.

Men det var ikke godt nok for juryen, som etter gammel presedens utstedte en bot på 1000 euro for denne overtredelsen, altså i overkant av 10.000 kroner.

Dette rimer helt og holdent med hva daværende Hyundai-fører Ott Tänak også fant på under Rally Estland i fjor, der han ikke hadde på seg Pirelli-capsen under noen omstendighet under pallseremonien.

Og den sistnevnte førerduoen, Sordo og Tänak, måtte også ut med lommeboka etter Sardinia i fjor da de ikke hadde fulgt roadboka slik løpsledelsen og FIA krevde. Det endte også opp med bøter på 1000 euro til hver av dem.

Powered by Labrador CMS