Kartleser Martin Järveoja og fører Ott Tänak, sammen med kartleser Candido Carrera og fører Dani Sordo, kunne juble over å ha sikret Hyundai to pallplasser på Sardinia. Dog var ikke juryen fra det internasjonale bilsportforbundet like fornøyde da det viste seg at disse hadde droppet en kort, obligatorisk sløyfe på transportetappen lørdag.

Ble ilagt saftige bøter etter at de tok en ekstra snarvei på transportetappen

FIA likte dårlig at Ott Tänak og Dani Sordo droppet å følge bokstavelig talt hver eneste meter i roadboka til arrangøren av Rally Sardinia.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det går sjeldent en VM-runde uten at det internasjonale bilsportforbundet (FIA) ser sitt snitt til å ilegge bøter til deltakere eller team etter ulike brudd på ulike paragrafer i det internasjonale bilsportreglementet.

RALLY: Det går sjeldent en VM-runde uten at det internasjonale bilsportforbundet (FIA) ser sitt snitt til å ilegge bøter til deltakere eller team etter ulike brudd på ulike paragrafer i det internasjonale bilsportreglementet.

En gjenganger er ofte at brannslukkeren ikke er montert eller anordnet på en god nok måte inne i bilen, eller at fører eller kartleser ikke har tatt på seg eksempelvis brannsikkert tøy på en forskriftsmessig måte. Eller i de ekstreme tilfellene hvor man har brutt fartsgrensen på transportetappen med store marginer.

Etter at Rally Sardinia var avsluttet søndag var det mildt sagt fest i Hyundai-leiren. Ott Tänak hadde sikret sin første seier på godt over et år, og teamkamerat Dani Sordo kjørte inn til nok en tredjeplass - hans andre på to forsøk hittil i år, og Hyundai knappet godt inn på Toyota i fabrikkmesterskapet.

At det da forelå et par mildt sagt saftige bøter i bakhodet la neppe noen demper på festen. Men det skulle vise seg å være alt annet enn billig.

For det var etter lørdagens kanselleringer av SS8 og SS9 at førerne måtte geleides utenom ordinært oppsett. I et rallyløp er det slik at ekvipasjen i bilen får delt ut en såkalt «roadbok» fra arrangøren som gir en detaljert veibeskrivelse til og fra etapper og andre ankomstmål som tidskontroller, serviceplasser, regrupperinger og bensinfyllinger.

Ifølge FIAs sportsreglement for Rally-VM, paragraf 19.2, er alle deltakere pålagt å følge den detaljerte veibeskrivelsen som framkommer i roadboka. Hyundai-duoen Tänak og Sordo hadde derimot tatt en snarvei på cirka 500 meter, ifølge deres egne anslag, i forbindelse med de alternative rutene som er satt opp når SS8 og SS9 måtte kanselleres.

Årsaken var at de ikke hadde behov for å etterfylle bensin, hvilket de selv ikke mente var nødvendig for å kunne nå fram til service. Derfor droppet de den obligatoriske sløyfen som ville ledet dem til den innlagte bensinfyllinga i roadboka.

Både Sordo og Tänak beklager begge at dette ble praktisert, men de anså ikke denne lille snarveien som et klart regelbrudd.

Det mener tvert imot FIA, og mener utifra standardpresedens ved en slik overtredelse at det ikke kan gjøres annet enn å ilegge en bot på 1000 euro til hver av ekvipasjene. Det ble med andre ord en kostbar snarvei for Tänak og Sordo, som sammen med sine respektive kartlesere er ansvarlige for å betale inn omlag 10.000 kroner hver for å ikke å ha fulgt hver eneste meter i roadboka, bokstavelig talt.

Powered by Labrador CMS