Forskjellen mellom fører og kartleser på dette bildet utgjør også en forskjell på hvorvidt man må betale flere tusen kroner til FIA eller ikke.

Her bryter Ott Tänak en gyllen regel fra Rally-VM bøtelegges med 10.000 kroner

Totalt sett har FIA bare i år dratt inn nesten 350.000 kroner i bøter. Her har vi samlet opp overiskten over både gjengangerne og de litt mer obskure forseelsene som førere og team har bedrevet med denne sesongen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: At motorsport og eksempelvis rally er kostbart er en dårlig skjult, for ikke å si ekstremt gammel nyhet. Noen kostnader er nødvendige, andre totalt unødvendige.

RALLY: At motorsport og eksempelvis rally er kostbart er en dårlig skjult, for ikke å si ekstremt gammel nyhet. Noen kostnader er nødvendige, andre totalt unødvendige.

I sistnevnte kategori kan vi gjerne plassere bøter man får i forbindelse med bilsportarrangement, enten det være seg fra nasjonale forbund eller fra det internasjonale forbundet FIA. Noen er åpenbare, andre bøter er gjerne gjenstand for diskusjon om beløpet for bota er i overkant, eventuelt i underkant, streng.

Nesten 350.000 kroner

Etter at Rally-VM nå er over halvkjørt etter at Rally Estland ble gjennomført sist helg, så har FIAs jury hamret i bordet intet mindre enn 30 ulike forseelser som har endt med ubetingede bøter. Parc Fermé har gått igjennom hver enkelt beslutning fra juryrommene som er blitt tatt helt siden sesongstarten i Monte-Carlo, og summa sumarum er det delt ut bøter for intet mindre enn 34.050 euro, hvilket er 348.852 norske kroner etter dagens euro-kurs.

I tillegg inneholder flere av jurybeslutningene også betingede bøter, gjerne av en høyere sum, hvis effekt er å virke preventivt - men som samtidig gir seg umiddelbart utslag dersom samme forseelse repeteres.

Det kan være alt fra brudd på ulike sikkerhetsbestemmelser til andre vesentlige regler og retningslinjer fra de ulike regelverkene som man er pliktig å følge fra FIA. Sist ut i rekken av ubetingede bøter tilskrives Hyundai-fører og VM-stjerne Ott Tänak, som forøvrig ikke har dratt på seg en bot i VM-sammenheng for første gang denne helgen.

Skyldte på kaldt vær

Men denne helgens forseelse er av en annen karakter. Fordi Ott Tänak unnlot å bruke WRC-promotorens caps, dekorert med Pirelli-logo, til enhver tid under tre offisielle seanser hvor førere og kartlesere som havner på seierspallen er pliktige til å ha på denne capsen.

Tänak skal nemlig ikke ha tatt på seg capsen igjen etter nasjonalsangene både etter Power Stage og den offisielle målgangen, samt under pressekonferansen etter løpet.

Overfor dommerne har Tänak konstatert at han tok av seg capsen fordi den hadde blitt søkkvåt i forbindelse med champagnesprut mens det var kaldt i lufta og at han da ikke ønsket å ta den på seg igjen. Dette ble så tilbakevist da WRC+-sendingen viste at Tänak hadde tatt av seg capsen allerede før champagnespruten.

Dette bildet beviser hvor nøye utøverne på seierspallen er ved at de benytter seg av de obligatoriske Pirelli-capsene, for fem av seks var altså lydhøre og trenger ikke bekymre seg for kostbare bøter.

Dommerne mente dette framstår uheldig overfor sportens sponsorer og samarbeidspartnere, og i tillegg med friskt i minnet at Hyundai hadde fått tilsvarende advarsel på brutt på regelverket etter Rally Spania i fjor, så var dommerne klare på at Tänaks begrunnelse for kald temperatur utendørs ikke er en god nok forklaring til at han ikke skal sanksjoneres for brudd på regelverket.

Som nevnt, så var dette den 30. gangen at FIA håver inn bøter fra VM-deltakere i rally. Dette var dog den første i sin karakter, men summen på 1000 euro er ganske standard. De aller fleste forseelsene i år innebærer at brannslukningsapparatet ikke er installert på en tilfredstillende måte i bilen, og gir automatisk en bot på 1000 euro uansett status og bil. 11 av 30 forseelser er av denne karakteren.

I tillegg har det skjedd seks ganger at utøverne ikke har trykket på «OK»-knappen innen ett minutt etter at de har stoppet ute på en fartsprøve. Dette bryter også med sikkerhetsbestemmelsene, og gir også en bot på 1000 euro.

Etter at Craig Breen kjørte av og ble stående i brøytekanten i Rally Sweden, så skal kartleser Paul Nagle - tilsynelatende uten at han selv visste det - ha trykket på SOS-knappen som medførte umiddelbar stans av etappen. Uten at det var noe behov for førstehjelp.

SOS ved en feil

Av de mer kostbare enkelthendelsene så er det WRC-førerne selv om står for disse. Det er heller ikke unaturlig da enkelthendelser gjør at førere av høyere rang og status også får dyrere bøter.

For den motsatte av å trykke på OK-knappen gjorde nemlig kartleseren til Craig Breen, Paul Nagle, under Rally Sweden. For uten grunn etter at de hadde stoppet fikk løpsledelsen nemlig beskjed om at de hadde trykket på SOS-knappen, som skal gjøres i tilfeller ved personskade hvor etappen umiddelbart må avbrytes.

Nagle mener at dette ikke var noe han hadde gjort bevisst, og at det må ha vært snakk om et uhell, men likevel kostet det ham og fører Breen totalt 2000 euro.

En annen nesten like kostbar hendelse var Thierry Neuville, som jo nå har blitt kjent for å kjøre fort også utenfor fartsprøvene. Da han klinte til under transportetappen i Rally Kroatia i vår kostet dette ham 1900 euro, mens han i tillegg også har pådratt seg en bot på 900 euro for å ha kjørt for fort på serviceplassen.

150.000 kroner i betinget sum

Den mest kostbare ubetingede bota må dog tilskrives Toyota-teamet. Der hadde en av mekanikerne koblet av kameraledningen mens de hadde jobbet på bilen, uten å få koblet den på igjen. Dette er et strengt brudd på regelverket, da det i tillegg til TV-sendingen også er svært viktig dokumentasjon og bevis i et videoopptak, som dermed ikke kunne benyttes på en av etappene.

Bota formelt var på 15.000 euro, men 10.000 av dem var betinget, slik at Toyota måtte punge ut «kun» 5000 euro, altså over 50.000 kroner.

Under kan du se hele tabellen over hvilke regelbrudd fra årets VM-sesong i rally som har ført til ubetingede bøter.

Powered by Labrador CMS