Det ble ikke det optimale resultatet i kvalifiseringen men Dennis Olsen holder motet oppe.

Dennis Olsen klar for prestisjefylt 24-timersløp: – Målet vårt er å ta med en klokke hjem

Søndagens bensinblemme ble en oppvekker for KCMG-teamet men det stopper ikke drømmen om å vinne den gjeveste GT-klassen i årets utgave av 24-timersløpet på Daytona.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Det er et sterkt KCMG-team som møter startklare neste helg. Dagene i «Roar before the 24» har blitt brukt godt til å forberede oppsett, bremser og dekk. Flyten er der og etter alt å dømme er Dennis Olsen (25) og teamet hans klare favoritter for klasseseier i GTD Pro. Men ikke uten utfordringer.

RACING: Det er et sterkt KCMG-team som møter startklare neste helg. Dagene i «Roar before the 24» har blitt brukt godt til å forberede oppsett, bremser og dekk. Flyten er der og etter alt å dømme er Dennis Olsen (25) og teamet hans klare favoritter for klasseseier i GTD Pro. Men ikke uten utfordringer.

Ting ble klart forrige søndag at alt må være perfekt for at man skal klare å vinne. Olsen beskriver det selv som et slag i magen at de skulle ha problemer med bensinfyllingen. Men han og teamet møter utfordringen med hevet hodet.

– Målet vårt er å ta med oss en klokke hjem. Det er planen og målet. Gjør vi ikke det har vi ikke gjort det vi har kommet for. Nå starter vi midt i feltet, men kommer det et gulflagg er det fort at vi er der oppe. Vi «gønner» på nå vi, teamet er bra, lineup-en er bra, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.

KCMG-teamet sin Porsche 911 GT3 R som kjøres av blant annet Dennis Olsen.

Et gulflagg i IMSA betyr at hele feltet fryses og at en sikkerhetsbil kommer ut. En forskjell her fra Europeiske-serier er at depotet ikke åpnes før hele feltet er samlet bak sikkerhetsbilen. Det blir med andre ord ikke enkelt å utnytte gulflaggene.

– Når det er gulflagg så vil de ikke splitte GTD og GTD Pro, så det vil si at hvis man skal ta et strategisk stopp og du faller bakover i gruppen og bak mange i GTD-klassen så taper man mye, eller hvis man «undercutter» (ta et depotstopp før konkurrentene journ. anm.) så ender man opp med å få masse trafikk i stedet for, sier Olsen.

Sterkt tempo

Bensinproblemene forrige søndag har nok overskygget det jevne tempoet til teamet gjennom «Roar»-testen. Selv om det ble en tiende startposisjon på søndag har teamet jevnt lagt på topp tre.

Olsen er klar på at søndagen handlet mer om å ta vare på bil og heller forsøke å sikre et godt resultat og en god startposisjon til lørdagens løp.

– Pfaff har vært sterke, men for å være helt ærlig, selv om Alex lot han gå i starten så var det søndagskjøring. Han hadde mye mer å gå på sa han, så da håper jeg det. Jeg vet at alle Porsche-bilene er ganske like sånn sett så vi har ikke så mye å gå på der i forhold til de andre bilene, uttaler Olsen.

Årets GTD Pro felt er nok et av de sterkeste GT-feltene i et IMSA-løp på mange år. Corvette-laget kommer inn med to nye GT3-biler som har sine vante fabrikk-førere, og en helt ny BMW som gjør sin debut med Rahal Letterman Lanigan-teamet.

Spår høy Corvette-konkurranse

Så langt har ikke tempoet vært imponerende fra Corvette og BMW, noe som gjør de andre lagene spente. Fordi én ting som er synonymt med GT-racing, er «Balance of Performance». Og dette er noe Olsen tror kan bli avgjørende i løpet.

– Jeg er helt sikker på at Corvette kommer til å være sterke i løpet. Det er dem som regel alltid. Er dem ikke det tror jeg selv IMSA blir overrasket, er Olsen klar på.

25-åringen understreker at ikke dette er de eneste lagene som kommer til å være tøffe å slå på lørdag. Med et felt med 13 team kommer det til å være svært tett og utfordrende.

– Vi har mange konkurrenter. Jeg tror bare det kommer til å bli flere som kommer til å ligge i toppen. Vi har jo Mirko Bortolotti og TR3 Racing som vant på søndag, også heter det jo GTD Pro for en grunn, for de absolutt beste førerne er der og kjører, sier Olsen.

Forandring fryder

De siste gangene Olsen har kjørt 24-timersløpet har han gjort det med Pfaff Motorsports-teamet. De har vært nære på hver gang men det har alltid vært stang ut. I 2019 preget et kraftig uvær løpet i de siste timene og med vannplaning gikk bilen i muren fra ledelse.

Også året etter skulle det gå galt. Med tekniske problemer under nattens ulm så hele Pfaff-teamet på mens timene gikk og plasseringene forsvant. Også denne gangen fra ledelse.

I år vil Olsen forsøke å komme seirende ut av løpet - uten flanell-kjøredress denne gang - men sammen med KCMG, som er et annet kundeteam hos Porsche som han har jobbet godt sammen med de siste årene.

– Det er alltid en forskjell på hvordan forskjellige team jobber og man blir kjent med de menneskene man skal jobbe med. Selvfølgelig er det litt vanskelig med å justere seg selv og forholde seg til hva slags posisjon folk har i teamet. Man må prøve å se litt inn i krystallkulen for å se hvordan alle kan gjøre ting best mulig. Posisjonere seg og prøve å forstå hvordan gruppen jobber som et team. Det er alltid interessant å jobbe med ulike team og KCMG har tatt seg opp de siste årene, forteller Olsen.

Selv om teamet får en trå start på lørdagens løp har lagkameratene til Olsen uttrykt til andre kilder at de er glad over at problemene som oppstod skjedde under kvalifiseringen og ikke under løpet. Olsen uttaler selv at det ikke er krise men hvis de skulle fått en slik situasjon under løpet blir det litt vanskeligere.

Powered by Labrador CMS