Årets F1 Academy-grid

Dette må du vite om F1 Academy

Her er alt du trenger å vite før Formel 1s splitter nye kvinneserie ruller i gang denne helgen.

Publisert Sist oppdatert

FORMELBIL: F1 Academy er mesterskapet Formel 1 håper at skal få frem den neste kvinnelige føreren i Formel 1. Mesterskapet kjøres på Formel 4-nivå, og alle bilene er like med et Tatuus T421 chassis og en 165 hestekrefters motor fra Autotechnica.

Ved hjelp av 21 løp, en solid mengde testing og tett oppfølging fra teamene er målsetningen å bringe førerne videre oppover stigen, via Formel 3 og Formel 2, helt frem til Formel 1. Den jobben er det W Series som har forsøkt seg på de siste årene, men det mesterskapet har ikke kommet på beina igjen etter at fjorårets sesong ble avsluttet før tiden grunnet finansielle problemer.

En av utfordringene mange kvinnelige førere har møtt på veien har også vært nettopp økonomi. F1 Academy er ikke gratis slik som W Series var, men Formel 1 betaler halve regninga. Det innebærer at hver enkelt fører må betale 150 000 dollar, mens Formel 1 bidrar med det samme.

F1 Academy 2023

Campos Racing:

  • Nerea Marti
  • Lola Lovinfosse
  • Maite Cáceres

MP Motorsport:

  • Hamda Al Qubaisi (20) - De forente arabiske emirater
  • Amna Al Qubaisi (23) - De forente arabiske emirater
  • Emely De Heus (20) - Nederland

ART Grand Prix

  • Léna Bühler (25) - Sveits
  • Carrie Schreiner (24) - Tyskland
  • Chloe Grant (17) - Storbritannia

Rodin Carlin

  • Abbi Pulling (20) - Storbritannia
  • Jessica Edgar (18) - Storbritannia
  • Megab Gilkes (22) Canada

Prema Racing

  • Chloe Chong (16) - Storbritannia
  • Marta Garcia (22) - Spania
  • Bianca Bustamante (18) - Filippinene

Mangler TV-dekning

Totalt er det fem team som stiller til start i mesterskapet: ART Grand Prix, Campos Racing, MP Motorsport, Carlin og Prema Racing. At teamene også er til stede i Formel 3 og Formel 2 er ikke tilfeldig, da de båndene videre oppover i systemet forhåpentligvis skal hjelpe førerne på veien. Hvert team stiller med tre biler hver, og griden teller dermed 15 førere.

Den første sesongen består av syv løpshelger, og det vil bli kjørt tre løp hver helg. Totalt skal det altså kjøres 21 løp. Til manges overraskelse er det kun sesongavslutningen i Austin som kjøres sammen med Formel 1-sirkuset, men det er allerede bekreftet at alle løpene vil kjøres under F1-paraplyen fra 2024-sesongen. Hele kalenderen finner du her!

Mangler TV-dekning

En løpshelg vil bestå av to 40-minutters treninger før det er duket for to femten minutters kvalifiseringspass. Kvalifisering 1 setter griden for løp 1, som er et 30-minutters løp. Her belønnes de ti fremste førerne med poeng i samme skala som i Formel 1.

Kvalifisering 1 setter også griden for det 20 minutter lange løp 2, men her reverseres startrekkefølgen for de åtte fremste førerne. Her er det også kun de åtte fremste førerne som tar poeng.

Det tredje og siste løpet varer i 30 minutter, og her er det det andre kvalifiseringspasset som bestemmer startrekkefølgen. Også her er det de ti fremste førerne som tar poeng. I tillegg deles det ut et ekstra poeng for pole i begge kvalifiseringene, og et ekstra poeng for raskeste runde i alle tre løpene.

Men å følge med på hvem som får flest poeng viser seg å ikke bli så enkelt som fansen skulle ønske. Dagen før det hele ruller i gang har det nemlig ikke kommet på plass noen TV-dekning, noe som til manges frustrasjon betyr at den eneste måten å følge mesterskapet på per nå er via den offisielle livetimingen.

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS