Lilo Fyrileiv under årets første testdag på Gelleråsen. Bilen er foreløpig av det anonyme slaget, men farger og sponsorer skal naturligvis på plass før sesongstarten 5. mai.

Lilo (18) sikter mot Formel 1s nye kvinneserie

Lilo Fyrileiv debuterer denne sesongen i Formula Nordic med et mål for øye: å neste sesong bli den første norske jenta i F1 Academy.

Publisert Sist oppdatert

FORMELBIL: Denne helgen er det for aller første gang duket for sesongstart i Formel 1s nyetablerte kvinneserie F1 Academy. Mesterskapet som på mange måter erstatter W Series kjøres på Formel 4-nivå, og håpet er at denne satsingen skal bringe førerne videre til Formel 3, Formel 2 og at Formel 1 til slutt får sin første kvinnelige fører siden Lella Lombardi i 1976.

FORMELBIL: Denne helgen er det for aller første gang duket for sesongstart i Formel 1s nyetablerte kvinneserie F1 Academy. Mesterskapet som på mange måter erstatter W Series kjøres på Formel 4-nivå, og håpet er at denne satsingen skal bringe førerne videre til Formel 3, Formel 2 og at Formel 1 til slutt får sin første kvinnelige fører siden Lella Lombardi i 1976.

Totalt deltar fem lag med tre biler hver, og om alt hadde gått som ønsket for 18 år gamle Lilo Fyrileiv hadde det vært en norsk jente i et av de setene. Gjennom vinteren jobbet nemlig Son-jenta og teamet rundt henne for å sikre et sete i den aller første F1 Academy-sesongen. Lenge var de i dialog med det britiske Carlin-teamet, som de også besøkte i England i januar.

– Vi dro jo til England og til Carlin etter at vi hadde vært i kontakt med de i to måneder. Så da fikk vi sett på bilene og snakket med folkene der og sånn, også fikk vi et litt bedre inntrykk av hvordan den serien kommer til å være, forteller Fyrileiv til Parc Fermé.

Men selv om Fyrileiv og teamet satset alt mot F1 Academy allerede i år gikk det ikke i orden denne gangen.

– Jeg forventet jo at det skulle være mange jenter som skulle prøve seg. Jeg håpet jo på det beste, og vi fikk jo kontakt med dem, men det var vanskelig. Vi måtte purre og purre hele tiden. Det var jo også tøft fordi vi ikke visste noe om hvordan sesongen skulle se ut. Enten om det ble F1 Academy eller om det ble Nordic eller Porsche Cup liksom.. så ja - det var gambling hele veien, fortsetter Fyrileiv.

Klar for formelbil-debuten på nordisk grunn

Til slutt var det Formula Nordic og det norske RPC-teamet som ble Fyrileivs landingsplass denne sesongen. 18-åringen har frem til denne sesongen kjørt gokart, og hun er til tross for at F1 Academy-drømmen ble satt på vent glad for å få sin første sesong i formelbil på nordisk grunn.

– Jeg synes det er veldig fint at jeg kunne starte i Nordic. Det er en god læreplan og å kunne sitte i en bil og kjenne litt på det. Jeg har allerede merka at det er stor forskjell fra gokart, forteller Fyrileiv om overgangen til formelbil.

Teamet i aksjon på Fyrileivs bil under testingen på Gelleråsen.

For etter å ha fått sine første runder i november under lite optimale forhold har hun nå omsider fått sine første ordentlige test med sin nye bil på Gelleråsen på den første av to tester før sesongstarten 6. mai. Det var ifølge henne selv en god start.

– Det var veldig bra. Jeg var veldig fornøyd og jeg fikk veldig godt inntrykk av både bilen og teamet, banen var veldig kul og ja.. Det er jo noe helt annet enn gokart. Alt fra miljøet rundt til selve bilen.

Denne sesongen stiller Formula Nordic med et langt større felt enn i fjor med 13 faste førere. I tillegg skal de i år kjøre i samme felt som den danske Formel 4-serien. Selv om bilene er ulike tror ikke Fyrileiv basert på den første testen at det er noen forskjell på farten, og hun ser mest av alt frem til å få konkurrere i et stort felt.

– Jeg tror det kan bli veldig gøy. Tidligere i Nordic har det jo vørt veldig få, og om man skal satse mot F1 Academy så er det jo fult felt hele tiden. Så da er det fint å vende seg til et større felt, sier hun.

Årets sesong består av intet mindre enn 17 løp, men utover selve løpene er det lite treningstid å ta av. Derfor kommer ikke RPC-føreren til å gi slipp på kartingen helt enda.

– Med tanke på at det ikke er så veldig mye trening kommer jeg også til å kjøre gokart, også hopper jeg kanskje på noen løp her og der. Det er jo gøy å kjøre KZ-løp!

Sikter fortsatt mot F1 Academy

For det er ingen tvil om at Lilos mål fortsatt er F1 Academy. Fyrileiv holder tett kontakt med gode venner i og rundt serien, og satser på å være en del av mesterskapet når løpene neste sesong skal kjøres sammen med Formel 1-sirkuset.

Fyrileiv bruker mye tid på RPCs hovedbase i Vestby hvor hun forbereder seg til årets sesong.

Veien dit innebærer som alltid sammen med gode resultater og gode kontakter å ha sponsorer i ryggen. Denne sesongen må utøverne sikre et budsjett på 150 000 dollar bare for å kunne delta i mesterskapet.

Mange utøvere har merket krevende tider i sponsormarkedet, men Lilo tror likevel at betalingsviljen vil være der om hun kommer i posisjon til å bli den første norske jenta i mesterskapet.

– Jeg er jo veldig heldig som har hatt faste sponsorer helt til nå. Men så er det jo krevende. Spesielt i den tiden vi er i nå så er det jo mange som lukker lommeboka si, men jeg tror at om jeg kommer meg til F1 Academy at det kan bli en større vilje til å gå ut med sponsorpenger. Jeg håper jo på det!, sier hun.

Hun holder foreløpig blikket på F1 Academy, og hun tør ikke helt å rope høyt om en iboende Formel 1-drøm. Et mesterskap hun derimot tørr å si at hun drømmer om er NASCAR.

– Jeg har jo bodd i USA, og det er jo så typisk amerikansk som det kan bli. Men det blir nok ikke før det har gått en god del år!

Lilo Fyrileiv og resten av Formula Nordic-griden starter årets sesong på Mantorp 6. mai. Hele kalenderen kan du se her!

Powered by Labrador CMS