På den klassiske Höljes-banen i Sverige viste Marius Solberg Hansen bremselysene til resten av konkurrentene. Og han er ikke blyg med å anerkjenne dette som hans

Marius satte europaeliten på plass – men det endrer ikke karrierevalget hans av den grunn

Som ung multikunstner oppstår også dilemmaene. Men Höljes-suksessen påvirker ikke tankegangen til Marius Solberg Hansen, selv om dette var det største han har oppnådd i sin karriere.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: For på akkurat samme måte som navnebror Marius Bermingrud gjorde det i 2019 - med eksakt samme bil - så tok Marius Solberg Hansen hjem seieren i kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i EM for de tohjulsdrevne bilene.

RALLYCROSS: For på akkurat samme måte som navnebror Marius Bermingrud gjorde det i 2019 - med eksakt samme bil - så tok Marius Solberg Hansen hjem seieren i kanskje det mest prestisjefylte enkeltløpet i EM for de tohjulsdrevne bilene.

I RX3-klassen, tidligere kjent som Super 1600, viste han en enormt sterk progresjon, og til slutt var det ingen som kunne tukte han i finalen. Selv ikke det belgiske stjerneskuddet Kobe Pauwels i en Audi S1, det som blir omtalt som de råeste Super 1600-bilene som er bygget fra Volland Racing i Tyskland.

– Som privattfører er dette det største du kan gjøre innen rallycross. Spesielt med det teamet vi har, og med den ene bilen vi har. VI har brukt den i to år, har ikke overhalt motoren på den i år, som egentlig skulle vært gjort nå før Höljes. Dette skulle bare være en liten opplevelse for å oppleve litt rallycross i år, sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

Den opprinnelige planen var nettopp å satse på dette europamesterskapet. I stedet gjorde de helomvending og prioriterte budsjettet mot STCC i Sverige, og med en fullsatsing innenfor baneracing på det øverste nivået i Skandinavia.

Marius Solberg Hansen.

Kapabel for medalje

Men som rallycrossgutt fra oppveksten av, der han gjennom crosskart i ung alder drømte å utrette store ting i rallycross, så kjente han likevel litt på det etter Höljes-triumfen.

– Ja, på en måte angrer jeg noe jævlig på at vi ikke kjørte den første runden i Ungarn. På en annen side gidder vi ikke reise helt ned til Portugal. Men etter farten i helga tror jeg vi kunne kjempet om medalje i EM, sier 18-åringen.

Han hyller sin spotter og svoger, den tidligere rallycrossprofilen Alexander Hvaal, for at finaletaktikken satt. Timingen på å ta alternativsporet fungerte perfekt ettersom Pauwels satte opp et enormt tempo på slutten av finalen.

– Alexander ba meg «jokre» tidlig for å blokkere han. De kjører så fort at det er helt sjukt. Og Alexander kan dette. Han har jo kjørt både EM og VM der, men han har aldri vunnet der. Så det syns jeg også du må få med, flirer Solberg Hansen.

Tviholder på baneracingen

Han står altså på sitt, selv om rallycrossopplevelsen var stor. For å holde drømmen om å kjøre bil gratis, eller i beste fall leve av det, så må han sikte mot racingen. Lite tyder på at rallycross er en fornuftig vei å gå dersom man skal ha stor sjans for å oppnå dette.

Men ettersom STCC blir elektrisk fra og med 2023, så tror Solberg Hansen at det bare blitt med ett år på ham der også. Han vil fortsatt holde seg til de ordinære TCR-bilene.

– Ja, jeg føler litt på det STCC, men så fins det mange andreserier, for eksempel TCR Europe som blir et slags EM. Jeg må snart ut å kjøre på de store banene, som Spa og alle de der. Når det er sagt, så har vi fortsatt mye å jobbe for i STCC. Selv om de nye bilene der er bra, som gjør det vanskelig å henge på de aller beste, så skal det være innafor å kjempe om topp fem, og kanskje pall om man er litt heldig i tillegg, understreker han.

Powered by Labrador CMS