Marius Solberg Hansen.

Derfor har Marius (18) valgt å gjøre en helomvending med karrieren sin

Innen fem år håper Marius Solberg Hansen å være en lønnet bilsportutøver. Men det betyr også at racingsatsingen slår beina under rallycrossdrømmen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Sist helg hadde han sin debut i sin nyinnkjøpte TCR-bil for sesongen der han tok én eier og én annenplass i den norske GT3-klassen med sin Volkswagen Golf GTI TCR. Men det er ikke Racing-NM han skal satse på, for på andre siden av grensa venter det et enda tøffere mesterskap.

RACING: Sist helg hadde han sin debut i sin nyinnkjøpte TCR-bil for sesongen der han tok én eier og én annenplass i den norske GT3-klassen med sin Volkswagen Golf GTI TCR. Men det er ikke Racing-NM han skal satse på, for på andre siden av grensa venter det et enda tøffere mesterskap.

Der skal han måle krefter med det etablerte STCC-mesterskapet hvor profesjonelle førere og team møtes i et velrennomert skandinavisk racingmesterskap, hvor Solberg Hansen også slår følge med sin gode kamerat og konkurrent fra NM, Didrik Esbjug.

Spent på STCC-nivået

Og selv kunne han ikke følt seg mer hjemme i bilen enn det han føler på nå.

– Det er blitt veldig mye kjøring. Fire-fem tester, pluss NM-runden på Våler. Så bilen kjennes veldig bra ut nå. Så nå er jeg bare spent på hvordan de andre sjåførene i STCC er og hvordan fighten er der borte. Jeg aner ikke hva jeg går til, men vet at nivået er høyt. Flere av førerne har jo hatt en VM-nivå, konstaterer 18-åringen overfor Parc Fermé.

Hovedsatsingen har altså gått fra Rallycross-EM i RX3 til den TCR-baserte skandinaviske racingserien STCC, men Holmestrand-gutten står fortsatt på filosofien han er blitt kjent for de siste årene. Å spre budsjettet over flere grener slik at han kan få kjøretrening i mange ulike formater og disipliner, om det så ikke er av de grommeste bilene.

Gulldrøm i mange grener

I fjor tok han NM-gull i GT4-klassen i racing og Supernasjonal klasse 1 i rallycross. Denne helgen skal han legge grunnlaget for en annen gullmedalje han er sugen på. Bakkeløp.

– Ååå, jada. Jeg MÅ ha det gullet. I fjor var det en ødelagt clutch som satte en stopper for det. Jeg må jo gjennom karrieren ha gull i rallycross, racing, bakkeløp og rally, sier Solberg Hansen.

– Når kommer gullet i rally?

– Eh, det blir nok mange år til. Rally er nok noe jeg satser på når jeg er blitt eldre og er ferdig med racingkarrieren, sier han.

Men rally er fortsatt verdifull kjøretrening. Han har siden høsten 2020 kjørt ungdomsrally med en Honda Civic, men etter at han fylte 18 år i vår, kan han nå kjøre ordinære rallyklasser. Dog er rally først og fremst en prioritet om vinteren, og han regner med å være på startstreken igjen til neste vinter med en bil i NM-klassen for nyere tohjulsdrevne biler.

Marius Solberg Hansen i sitt første løp med TCR-bilen på Vålerbanen sist helg.

Større pondus bak rattet

For han legger ikke skjul på at signatursatsingen med stor bredde i lavere klasser har vært gull verdt for hans førerferdigheter.

– Jeg har merket i det siste at jeg sitter på en helt annen erfaring og rutine enn tidligere. Under den første testen med TCR-bilen var vi jo der med en gang. Sånn var det ikke da vi kjørte rallycross i 2020. Da hang jeg ikke helt med fra starten av. Man får en veldig god bilkontroll ved å ha kjørt rally og rallycross, som er veldig verdifull i baneracingen.

Det er blitt en trend for unge bilsportutøvere å se mot racingen. Omdømmet til sporten med en internasjonal bredde og mange lønnede seter - og enda lavere terskel for å kjøre billig eller gratis - gjør at det er hit mange vil. Rett og slett fordi målet med en bilsportkarriere først og fremst er å få lov til å kjøre fort med bil uten at det er egen lommebok og egne sponsorer det skal stå på.

Solberg Hansen håper drømmen blir til virkelighet innen tre til fem år. Hva slags bil i hvilket mesterskap spiller egentlig ingen rolle.

– Det kan være alt fra italiensk Lamborghini-cup til DTM eller WTCR. Nei, alt mulig, sier han.

Skodaen som Marius Solberg Hansen kjørte i rallycross fjor skal han også benytte i år, men i vesentlig mindre grad enn hva som egentlig var planen.

To EM-runder i rallycross

Men racingen mener han at han oppdaget på egenhånd. Ikke at han har fulgt strømmen eller fått spesifikke råd fra andre. Gleden ved det står han på at han har dyrket fram selv.

– Vi prøvde ut racingen ved å ta rallybilen og sette på slicks og kjøre et NM-løp. Og det føltes veldig bra. Vi hang bra med selv om bilen kanskje ikke var den beste. Så det handlet ikke om at vi fikk tips eller inspirasjon av noen. Jeg fant ut av et selv fordi jeg merket hvor gøy og givende der var hele tiden å jakte de små tidelene, slår han fast.

Rallycrossdrømmen er altså lagt på is. Bilen står der fortsatt, en Skoda Fabia, som han benytter i Bakkeløp-NM på Hunderfossen denne helgen. Den skal også brukes i EM-rundene i Norge og Sverige, men det blir altså STCC framfor full EM-sesong i rallycross.

– Når jeg tenker etter så har jeg egentlig allerede oppnådd det jeg ville med rallycrossen, og det var å bli norgesmester. Da jeg var liten var det jo egentlig det jeg drømte om. Så tenker jeg nå at for min karriere, så er det lureste å gå over til racingen. Man kommer ikke videre i rallycross uten å betale masse penger, sier 18-åringen.

Powered by Labrador CMS