Pål Try viser stolt fram det nyinstallerte toalettet i bussen. En nokså uortodoks måte å skape blest rundt sine sponsorer på, men det hersker nok liten tvil om at blesten fungerer, om ikke annet.

Pål tar sponsorpleien til nye høyder: – Nå kommer alle til oss for å drite

Glem pakketurer eller sittpåturer. Det er nemlig ikke utenkelig at Pål Try må ha eget kølappsystem utenfor bussen når teamet han skal ut på billøp.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS/CROSSKART: Å få finansiert en satsing i bilsport krever ofte enormt med tid og kapasitet hvis man skal få realisert drømmen om å kjøre fort med bil. Og da kryr det gjerne av ulike strategier for å overbevise næringslivet og andre støttespillere om hva man får for å støtte opp under et ellers kostbart bilsportprosjekt.

RALLYCROSS/CROSSKART: Å få finansiert en satsing i bilsport krever ofte enormt med tid og kapasitet hvis man skal få realisert drømmen om å kjøre fort med bil. Og da kryr det gjerne av ulike strategier for å overbevise næringslivet og andre støttespillere om hva man får for å støtte opp under et ellers kostbart bilsportprosjekt.

Pål Try fra Søgne er en godt kjent skikkelse i norsk bilsport etter å ha kjørt flere gromme rallybiler opp igjennom, og han gjorde seg ikke noe mindre kjent med stuntet i 2019 hvor han kjørte tre VM-runder i rallycross.

Men den fargerike sørlendingen kjører ikke bare selv. Han har sammen med sin gode kompanjong Svein Frustøl etablert et eget team med flere unge bilsportutøvere i flere motorsportkategorier. Og med et større mannskap som skal på tur, så meldte også behovene seg derfor flere oppgraderinger enn bare antall biler og sengeplasser.

– Feteste dassen i depotet

I kraft av sin jobb som rørlegger har han også mange underleverandører og samarbeidspartnere fra næringslivet som han også tar med seg inn i sluket, bokstavelig talt.

– Vi har 35 sponsorer, og 34 av de er dritkule. De kommer alltid med et eller annet stunt som er gøy, og disse er en av de. Så nå har vi den feteste dassen i depotet, så nå kommer alle til oss for å drite, sier Try til Parc Fermé og viser til toalettprodusenten Geberit, som er kjent for sine halvavanserte dusjtoaletter av typen AquaClean.

Og som rørlegger av yrke, så var dealen klar; her skal han få installere et dusjtoallett i teambussen som i kraft av sin egen funksjon blir markedsført til den store gullmedaljen. For det skal ikke mye til før denne snakkisen sprer seg depotet når de er på billøp.

– Ettersom vi har utvidet teamet kraftig de siste årene, så hadde vi også behov for en ny buss. Vi har tatt til oss flere i teamet, så vi er nå enda flere på løp også, sier Try, og understreker at det er en klar sponsorstrategi med dette uvanlige stuntet.

– Vi har sikkert solgt ti doer av tilsvarende den som står i bussen, legger han til.

Her viser Pål Try fram den storstilte bussen som er et ledd i den store satsingen som Try & Frustøl Motorsport gjør innenfor bilsporten nå, også for andre unge utøvere og ikke bare for egen del.

Koster opptil 50.000 kroner

Et raskt Google-søk tilsier at prisene på toalettene strekker seg fra 15.000 og helt opp til 50.000. I den grad ord som «premium» og «high end» kan brukes om noe så dagligdags som et toalett, så er vi nok i det segmentet her i toalettbransjen

Og vi tillater oss å gi han litt ekstra rom for hyggelig omtale av sin samarbeidspartner når de gjør noe såpass oppsiktsvekkende som dette.

– At den spyler deg i fua er en ting, men normalt så lukter det også helt forferdelig når man går på do. Men når vi nå har denne i bussen, der vi ligger 20 centimeter unna der man gjør sitt fornødne, så lukter det ingen ting. Så det er veldig behagelig at vi slipper det, sier friskusen fra Sørlandet.

– Og den har en egen app også, ikke sant?

– Å jada. Det gøyeste med det er jo at du kan styre den mens noen andre er på do, flirer han.

Pål Try er ikke lenger like aktiv bilsportutøver som han en gang var. Derimot har sønnen begynt for alvor og koser seg nå i 125-klassen i Crosskart-NM.

Hjelper yngre utøvere

Fra spøk til litt alvor så er det altså et storstilt prosjekt Try har satt igang foruten sin egen rallykjøring i tospann med Svein Frustøl. De har tatt til seg flere unge bilsportutøvere fra både rallycross, crosskart og motocross.

Deriblant hans egen sønn Vetle, sammen med Ole Kristian Spilling - som er sønn av Frustøls kartleser Eirik Spilling. I rallycross har de med seg Carl Erik Berg, Markus Skomedal og Emil Bujordet på laget, mens crosskartfører Kim Rino Weire og motocrossfører Elias Auclair også er med på laget.

– Svein og jeg er jo liksom seniorteamet, og vi er særdeles senior. Vi er altfor gamle til å hevde oss der vi gjorde og nå syns vi det er sykt hyggelig å kjempe om 10.-12. plasser i NM. Men vi ønsker å bidra til at Motorsport-Norge går og suser videre, så vi har tilknyttet oss fører som vi bidrar litt til med, hva gjelder retningslinjer, annet ting og tang og også bittelitt økonomisk, sier Try.

Stuntet med toalettet som et sponsorgrep håper han kan være til inspirasjon hos andre som også er på kreativt leit etter nye samarbeidspartnere, og at dette illustrerer hvor viktig det er å fremme andre formål enn ren reklameverdi når man er på jakt etter sponsorer.

For Try er prisgitt sine underleverandører og samarbeidspartnere fra sin egen business og kan tilfredsstille disse med andre opplever og annen oppmerksomhet enn det man tenker er det tradisjonelle.

– Det er jo disse tingene som gjør at vi kan drive med dette her. Det er business to business. Det er slutt på at folk bidrar på grunn av resultater, sier han.

Powered by Labrador CMS