Herbjørn Haug under Rally Hadeland for snaue to uker siden, hvor han kjørte en innleid Ford Puma S1600.

Tar farvel med rallycrossen med en nybygd rallybil etter helt egen oppskrift

Herbjørn Haug har vært en friskus i norsk motorsport i mange år, og nå tar han det ett steg videre.

Publisert

RALLY: I mer enn 20 år har han vært aktiv i rallycrossporet. Ett av høydepunktene er naturlig nok NM-gullet i Supernasjonal klasse 2 i 2004. Utover dette har han håvet inn med NM-medaljer i både rallycross og bakkeløp, og jammen har han ikke sanket inn NM-gull i GT5-klassen i baneracing de siste to sesongene.

RALLY: I mer enn 20 år har han vært aktiv i rallycrossporet. Ett av høydepunktene er naturlig nok NM-gullet i Supernasjonal klasse 2 i 2004. Utover dette har han håvet inn med NM-medaljer i både rallycross og bakkeløp, og jammen har han ikke sanket inn NM-gull i GT5-klassen i baneracing de siste to sesongene.

Men nå skal Herbjørn skifte beite på massivt vis. Nå er det skogen som gjelder, uten konkurrenter fysisk rundt seg - men i stedet en ekstra person som gjelder. Rallykjøring er ikke bare enkeltstunt innimellom. Nå skal det satses.

– Jeg har alltid vært glad i rally og en biten, og Alina (kona, journ.anm.) har jo vært kartleser en stund, så vi tenkte at dette er noe vi vil gjøre sammen. Så vi fant ut at vi skulle bygge en bil, sier Herbjørn Haug til Parc Fermé.

Numedalsrally kan ryke

Han har gjort seg kjent med to bilmerker de siste to tiårene. Ford og Mercedes. Under Rally Hadeland varmet han opp rallyinstinktet med en Ford Puma S1600, men i hans eget eie skulle det bli Mercedes.

Selvfølgelig. Og like gul som rallycrossbilen.

En god gammel 190-modell, som allerede er godt representert i rallysporet. Men Haug vil likevel gjøre det på sin måte.

– Det er to år siden vi kjøpte bilen. Men den har for det beste stått før vi begynte i fjor vinter med å bygge buret. Siden har vi brukt mye tid. Nå mangler det stempler i motoren, som det er veldig lang leveringstid på om dagen, så jeg vet ikke om vi får delene i tide til at vi blir startklare på Numedal, sier friskusen fra Grue nord for Kongsvinger.

Han er kjent for to epoker med Ford Puma i rallycross og bakkeløp, og det falt kanskje naturlig inn å leie denne illsinte S1600-bilen til Rally Hadeland. Men det er ikke forhjulstrekker som er framtiden for Herbjørn Haug.

Filosofi fra rallycross og racing

Bilbygging har han holdt på med i mange år. Og han har bygd biler som både vinner løp og medaljer i Rallycross-NM, så det skal ikke stå på kompetanse og filosofi. Nå skal han se om dette er overførbart til rally.

– Det er klart, jeg er jo mer en bilbygger enn jeg er en fører, sier Haug, som naturlig lar seg smigre over en Martin Schanche-sammenlikning med en slik påstand.

– Så jeg syns det har vært artig å lage denne bilen. Vi har prøvd å ta med oss ting fra de andre grenene som vi mener er positive. For eksempel tenker jeg nok mer på vekt og vektfordeling enn mange andre. Og selv om det er en annen konstruksjon på bakstilling nå enn før, så har jeg jobbet mye for å få god framdrift. Bilen kan nok ikke være like baktung i rally, men vi tenker hele tiden på plasseringer av ting. Det er ingenting som settes inn i bilen tilfeldig, konstaterer Haug.

Slik ser Herbjørn Haugs nybygde nasjonalmonster ut. Nå mangler han nye stempler til motoren for å være helt sikker på at han rekker Numedalsrally. Foto: Privat
Slik ser Herbjørn Haugs nybygde nasjonalmonster ut. Nå mangler han nye stempler til motoren for å være helt sikker på at han rekker Numedalsrally. Foto: Privat
Slik ser Herbjørn Haugs nybygde nasjonalmonster ut. Nå mangler han nye stempler til motoren for å være helt sikker på at han rekker Numedalsrally. Foto: Privat

DTM-kit på bilen

Selv om mesteparten av tiden legges i det som er inni og under bilen, så vil Merceden hans også skille seg kraftig ut fra andre biler i nasjonal klasse per i dag, også estetisk. Utenom den klare gulfargen.

– Vi har satt på Evo 2-kitet som Mercedes brukte i DTM i sin tid. Med vingen og alt sammen. Så jobber vi med et nytt design med tanke på farger og litt. Vi må prøve å selge oss litt og selge sponsorene våre godt. Og kona mi er flink til å eksponere oss i sosiale medier, sier han.

Han er klar på at det å satse på rally vil bli en helt annen overgang enn det var å begynne med racing i 2019, og generelt sjongleringen han har gjort mellom rallycross, bakkeløp og racing.

Haug går på rallysatsingen sin med stor ydmykhet.

– Jeg kommer til å få mange aha-opplevelser. Nå er jeg plutselig nybegynner igjen. Jeg begynner helt på scratch. For jeg har jo alltid vært vant til å være der oppe og kjøre gode tider. Så det blir tøft å omstille hjernen på at det er helt i orden å være minuttet bak på en etappe.

Bakkeløp har alltid stått Herbjørn Haugs hjerte nært. Men om det blir i én eller to Mercedeser i framtiden gjenstår å se. Her fra Festningsløpet i 2010 hvor han vant klassen.

Store ambisjoner i bakkeløp

Så må han også røpe hvorfor det absolutt skulle bli Mercedes også i rallysporet.

– Når du har Mercedes-stjerna tatovert på overarmen, da blir det vanskelig å kjøre en Volvo. Men, vi har også mange deler som går om hverandre mellom rallycrossbilen. Vi bruker blant annet den samme girkassa, slår han fast.

Og rallycrossen er etter årets sesong et ferdig kapittel. Personlig mener han at utviklingen i sporten går i feil retning, og han innser at det blir for tøft å hige etter et nytt NM-gull. Han ser derfor muligheten til å bytte gren og få nye opplevelser som bilsportutøver.

– Hva med bakkeløp? Skal du fortsette satsingen der ettersom rallybilen kan benyttes der?

– Jeg har ikke sagt at jeg skal selge rallycrossbilen. Så det kan være at jeg stiller opp i bakkeløp med den. Men jeg har slengt ut en liten nå om vi kunne fått lov til å stille i bakkeløp i flere klasser. Så vi får se an dialogen der videre. Det er ikke bare jeg som eventuelt kunne gjort det hvis det var lov, sier Haug.

Powered by Labrador CMS