Det nærmeste Molly Pettit har kjørt rally er da hun fikk delta i bakkeløpet på Hof i 2018 i en Ford Fiesta R2T. Men asfalt og tohjulsdreven bil skal nå byttes ut med kanskje Norges mest krevende vinterveier, og attpåtil i en firehjulsdreven rallybil.

Nå skal Molly omsider få prøve seg bak rattet under et fullverdig rallyløp

Hun er gift med en rallyfører og jobber døgnet rundt med rally. Men en ting mangler hun; å kjøre selv.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det blir det imidlertid en slutt på neste helg. For da skal Molly Pettit, eller Molly Pettit Grøndal som hun formelt heter, stille til start i Numedalsrally - som blir hennes aller første løp som rallyfører.

RALLY: Det blir det imidlertid en slutt på neste helg. For da skal Molly Pettit, eller Molly Pettit Grøndal som hun formelt heter, stille til start i Numedalsrally - som blir hennes aller første løp som rallyfører.

Molly er blitt internasjonalt kjent for sin jobb som en av de sentrale reporterne fra Rally-VM gjennom WRC Promotor som står for direktesendingene, og har selv vært en aktiv racingfører fram til WRC-jobben tok overhånd.

Verdifull erfaring i jobbsammenheng

Men når det er rally som praktisk talt er livet hennes, så er det altså én viktig ting som mangler på CVen, og det er å ha kjørt et rallyløp.

– Hovedformålet er jo at jeg har lyst til å legge dette på CVen min. Ikke bare kan jeg si at jeg er rallyjournalist, men da har jeg også prøvd det. Jeg ønsker å oppleve alle stegene som kreves gjennom et løp som man ikke alltid ser som journalist. Hva gjør man på test, hvordan fungerer gjennomkjøringen og alt dette. Det er jo ting jeg aldri har vært med på i rallysammenheng, sier Pettit til Parc Fermé.

– Hvordan står det til med nervene en uke før?

– Altså, jeg kjenner det hver gang jeg tenker på det, at det kiler noe helt forferdelig i magen. Bare det å se for seg å stå i den køen før start å se de andre bilene dra av gårde. Fy fader, sier hun energisk.

Dette er bilen som Molly Pettit skal kjøre i Numedalsrally om en drøy uke. Dette er fra samme løp, med Arne Berg bak rattet, i 2020.

Norske noter med dansk kartleser

Hun er altså gift med mangeganger norgesmester Anders Grøndal. Han kjører i toppklassen med en Ford Fiesta Rally2, men var også en av Norges fremste førere med Gruppe N-bil, og leverte også en solid innsats internasjonalt da han kjørte Subaru Impreza i standardklassen.

En av disse bilene har familien beholdt, og det er en slik Molly skal få kjøre. Fordi hun også har rikelig med motorsporterfaring fra før, så står hun over debutantklassen og hopper rett inn som C-fører i klasse 13, NM-klassen for eldre firehjulsdrevne biler.

Med seg i bilen har hun med danske Line Lykke Jensen, en erfaren kartleser som nå også har slått rot i Norge som samboer med den profesjonelle kartleseren Torstein Eriksen.

– Jeg har bestemt meg for at det blir arrangørnoter, fordi jeg vil få mest mulig ut av gjennomkjøringen ved at jeg heller tilpasser arrangørnotene. Så kommer også Line til å lese på norsk framfor engelsk, sier Pettit, som også er halvt britisk og følgelig kjent for å snakke med flytende og rent britisk uten tegn til norsk aksent i intervjuene.

Inspirert av Loeb

Selv om hun har denne profesjonelle innstillingen ved å delta, ikke minst fordi det også er verdifullt i jobbsammenheng, så skjer det selvfølgelig ikke uten at hun venter ett av sine villeste opplevelser med kjøredressen på.

At hun stiller opp var kanskje bare et tidsspørsmål også med tanke hva slags familie hun er tilknyttet og ikke minst at rally og motorsport forøvrig er hele livet hennes.

– Dette har jo kommet opp hele tiden, enten det er i familieselskap eller det er i sofaen hjemme på kvelden. Jeg føler meg jo inspirert hver gang når jeg kommer hjem fra en VM-runde. Og det å se Sebastien Loeb komme inn og vinne Rally Monte-Carlo som 47-åring - altså han skal jo være pensjonist - så er det ikke rart man blir inspirert, sier hun.

Lover å åpne forsiktig

Som alle rallydebutanter flest er hovedambisjonen selvfølgelig å komme i mål. Noe utover dette har hun ikke satt seg noen andre mål, annet enn at hun håper på jevn progresjon.

– Jeg har fått streng beskjed om at den bilen skal være med hel hjem igjen! Planen blir jo å åpne forsiktig slik at jeg kan få kjenne på at jeg forstår hvordan notene sitter og at jeg kan stole mer og mer på dem. Jeg skal ikke sitte i brøyta etter 100 meter. Det er uaktuelt.

– Hvor god er du til å kjøre rallybil, tror du?

– Ja……..

– Jeg har kjørt en god del på is, også med den bilen. Så jeg syns det er gøy og jeg føler jeg klarer det greit. Men jeg blir ikke overrasket hvis jeg opplever at rallykjøring er enda mer krevende enn jeg kan se for meg, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS