Av med hjelmen, episode 7:
– Måten førere og kartlesere jobber på i 2022 er nesten på grensen til det farlige
I denne ukens podkastepisode av «Av med hjelmen» skal det ikke stå på engasjementet til den tidligere aktive racingføreren, rallyfruen og mest av alt en profilert WRC-reporter, nemlig Molly Pettit.
PODKAST: Syv episoder er publisert av denne høstens podkast-satsing fra oss i Parc Fermé, nemlig «Av med hjelmen». Denne uken har vi med Molly Pettit bak mikrofonen, og for det norske bilsportmiljøet trenger hun neppe noen ytterligere introduksjon.
I episoden tar vi for oss hele spekteret hun hennes engasjement for bilsporten og etterhvert hvilken stor påvirkning hun har fått på fortrinnsvis rallysporten, da hun siden 2016 har vært en av de faste reporterne i TV-produksjonen til Rally-VM. Hun kom primært inn i bilsporten først via rånermiljøet i Stavanger hvor hun er født og oppvokst, der hun startet en racingkarriere - før hun de siste årene har vært sammen med og nå gift med mangeårig norgesmester Anders Grøndal og selv tatt sin plass på den internasjonale scenen som TV-reporter.
For det er først og fremst hennes opptreden i Rally-VM som mange er mest opptatt av, og Pettit er blitt en svært populær profil i Norge så vel som i utlandet. I sin posisjon får hun derfor komme helt på innsiden og svært tett på noe av det ypperste som internasjonal bilsport kan by på.
I podkast-episoden trekker hun frem spesielt én ting som hun virkelig har bitt seg merke i når det gjelder utviklingen av rallysporten de siste årene.
– Måten førere og kartlesere jobber på 2022 syns jeg nesten er å grensen til å bli litt farlig. De pugger så mye video, de lærer seg alt utenat, og så de kan ligge på den bittebittelille marginen på at det kan gå skikkelig galt.
– Og det er jo absolutt ikke sånn rally har vært historisk sett. Det har gått over mange mange dager, over mange kilometer og kommet i mål med flere minutters mellomrom. Og nå så vinner du et rally med et tidel omtrent.
– Det er som et racingløp, men de kjører én og én i skogen. Vi snakker om smale og ekstremt røffe veier, og de kjører med så lite margin. Skal du bli verdensmester nå så må du pugge og pugge og pugge og kunne utenat. Det er blitt helt ekstremt blitt, oppsummerer hun.
Samtidig tar både hun og resten av sirkuset av seg hatten for standarden som Kalle Rovanperä har satt. Sist vi hadde en verdensmester som var under 30 år var Petter Solberg i 2003, og i en alder av 22 år ble finnen i år tidenes yngste verdensmester - en rekord han tok over etter Colin McRae sine 27 år fra 1995.
– Først og fremst så tenker folk på Kalle som helt utenomjordisk. Måten han er så kald. Måten han kan vinne løp, så tar han full Power Stage-poeng i tillegg. Kartleseren sier at han er så rolig uansett. Han lar seg ikke påvirke av noe. Å være 22 år og ha den egenskapen av at du ikke lar deg påvirke av noe som helst, at du er bare iskald, det hører hjemme hos svært få mennesker, sier hun, før hun kommer tilbake til dette med videopugging.
– Så er han en del av den generasjonen som pugger seg halvt i hjel. De kjører løp hele dagen, tilbake på hotellet, så sitter de med video. Jeg husker det ene året jeg bodde på hotell i Spania. Da bodde jeg vegg i vegg med Craig Breen. Jeg hørte han fra sånn halv fem om morgenen. Da satt han med laptop og så onboard, før løpet skulle begynne. Før en hel 12-timersdag med rally. Så stod han opp, har sikkert sovet fire timer, sitter og ser på onboard. Uansett når du ser dem, så sitter dem med en mobiltelefon. I de aller fleste tilfellen er det recce-onboard (video fra gjennomkjøring, journ.anm.). All tid brukes på det!
Mer om både Rally-VM, hennes egen oppvekst som rånerjente i Stavanger og hennes videre karriere og alt som dertil hører med - for ikke å snakke om debuten som rallyfører på Numedalsrally tidligere i år - det får du i denne ukens podkast. Podkasten kan enten spilles av øverst i saken, eller så finner du den hos Spotify, Apple og Google.