Et tenkt scenario er å kunne se norsk-svenske Oliver Solberg bokstavelig talt på hjemmebane i den bilen han har oppnådd desidert størst suksess med i rallyløypa. Her fra den latviske EM-runden Rally Liepaja i 2020.

Royal Rally of Scandinavia tar opp arven etter VM-runden i Värmland:

Nå blir det internasjonalt rallyløp i grensetraktene til Norge igjen

VM-runden forsvant med snømangelen. Men nå blir det likevel internasjonal status rett over norskegrensa igjen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det er bare å lære seg navnet først som sist. «Royal Rally of Scandinavia». Og datoen blir 7. og 8. juli 2023.

RALLY: Det er bare å lære seg navnet først som sist. «Royal Rally of Scandinavia». Og datoen blir 7. og 8. juli 2023.

Det blir kongepokal og en ny rallytrone skal etableres når den kommende arrangøren av den svenske EM-runden i rally fredag presenterte storstilte planer for i alle fall de neste tre årene.

– Å gjøre et stort rally om sommeren og bygge videre på folkefesten i et mer hyggelig klima, det har vært en drøm i alle år. Vi vet hvor troende rallypublikumet har vært til Rally Sweden i alle år, og det er mange krefter som vil vekke liv i et värmlandsrally igjen.

Rally-EM 2023 - terminliste

11.-12. mars: Rally de Fafe

5.-6. mai: Rally Kanariøyene

20.-21. mai: Rally Polen

17.-18. juni: Rally Liepaja

7.-8. juli: Royal Rally of Scandianvia

29.-30. juli: Rally Roma

19.-20- august: Barum Rally

7.-8. oktober: Rally Ungarn

Hoppet av Rally Sweden

Det sier Glenn Olsson. Du kjenner sikkert navnet hans som daglig leder for Rally Sweden i flere år. Etter at VM-runden forsvant til Nord-Sverige og Umeå for å sikre snøforholdene for å gjøre VM-runden til et vintereventyr verdig, så betød det kroken på døra for Rally Sweden slik vi har kjent til det over flere generasjoner.

I år troppet også Olsson av. Og nå kan han, som värmlending selv, fokusere på å bygge opp noe som kan bli et enormt arrangement på lokalt plan igjen. Og ikke minst for norske fans, atter en gang bare et steinkast unna norskegrensa.

Konseptet starter i Värmland, og selv om etappeoppsettet ikke er klart enda, så er det ventet å finne flere av de gamle klassikerne fra Rally Sweden. Dog i en grønn drakt, framfor hvitkledd.

Vegkvaliteten om sommeren avgjør hvorvidt den tåler påkjenningen fra rallybiler når det ikke er snø og issåle som lenger beskytter underlaget.

Glenn Olsson, tidligere daglig leder for Rally Sweden og nå primus motor for Royal Rally of Scandinavia, som får sin debut i juli neste år.

Utelukker ikke Norge

Vi låser oss ikke ikke til noe sted enda. Vi kjører løpet der det går best. Vi vil begynne i Värmland, og se hvordan det fungerer. Om det i framtiden fungerer bedre andre steder og at det fins bedre krefter andre steder, så er det åpning for det. Vi kunne kalt det Rally Värmland, men vi vil heller kalle det Scandinavia for å holde mulighetene åpne.

– Betyr det at dere ser til Norge, også?

– Som nevnt, vi har ikke låst oss. Det kan være mulig. Men da må det også være en interesse fra Norge til å gjøre noe. Dette er et dyrt sirkus, og selvom det ikke er VM på dette, så er det fortsatt dyrt, sier Olsson.

Det er formelt selskapet NeH som står som lokal rettighetshaver som har tegnet kontrakten med WRC Promotor. Sistnevnte har tatt over de kommersielle rettighetene til Rally-EM det siste året, og hele formatet rundt EM likner stadig mer det vi ser i VM. NeH har lang fartstid med store arrangementer, deriblant Diamond League-stevnet i Stockholm som ett av mange eksempler.

Et kongelig varemerke

Derfor håper og tror Olsson at dette vil skape et engasjement rundt den nye EM-runden som kan minne om det de hadde i VM, selv om VM-teamene uteblir og det er Rally2- og R5-biler som blir toppklassen og det bærende hovedelementet i løpet.

– Jeg føler meg trygg på at det blir samme kvalitet som i VM. Dette er jo nesten en kopi med tanke på TV-produksjonen og hele kommunikasjonen rundt. Og når nye VM-arrangører vil inn så må de kanskje kjøre noe EM-runder først. Så nå handler det om å få de store stjernene på startstreken, som vi behøver. For med profilene så kommer også publikum, sier Olsson, og sender en sterk oppfordring til at så mange nordmenn som mulig kommer for å ta turen.

For å bruke et kongelig uttrykk i markedsføringen er ikke tilfeldig. At det blir «Royal Rally of Scandinavia» har mange knagger ved seg.

– Vi vil treffe et varemarket som ikke er bundet opp geografisk utover at vi bruker Skandinavia. Men vi ville ha tronen med, og vi håper å få med Kongehuset på dette - akkurat som i Rally Sweden. Og at de som deltar er «kongene som konkurrerer». Vi bruker uttrykk som «the kings are back» og «the crown is at stake» i kommunikasjonen vår, og at førerne som satser på dette løpet skal kjempe om «tronen», slår Olsson fast.

Hva med Colin's Crest?

I utgangspunktet ønsker de å legge løpet til helgen før St. Hans, som gjerne er over midten av juni. VM-runden i rallycross i Höljes går to uker senere, og vil således ikke kollidere med EM-runden.

Datoen for 2023 ser ut til å havne helgen etter Höljes da dette var helgen de fikk tildelt, men det etterstrebes tung at Rally-VM, Rally-EM og Rallycross-VM ikke skal kollidere. WRC Promotor har som kjent rettighetene til alle mesterskapene.

Men - så det store spørsmålet som mange vil lure på, dersom det blir flere klassikere tilbake på kalenderen igjen.

– Får vi Colin's Crest tilbake?

– Jeg håper det. Jeg vil jo det! Vi har jo en målsetning om å komme dit, men det er mye som må klaffe før vi kommer dit, så jeg tør ikke si noe eksakt om etappeutvalget enda. Vi har mange ulike «case» i Värmland å jobbe med, men fordi dette må ha vært hemmelig fram til nå så har vi ikke kunnet snakke så mye om det før det har vært offisielt. Så fra nå vil vi trykke på, sier Olsson.

Powered by Labrador CMS