Chaz Mostert i sin flammespyttende Ford Mustang av den siste generasjons Supercars-biler som brukes i det store australske mesterskapet. Denne helgen går sesongstarten av stabelen med to gateløp i Newcastle.

Nå starter et av verdens tetteste og mest spektakulære racingserier

Men for norske fans er det bare én ulempe foruten at vi ikke har en landsmann på startstreken.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Det er kanskje ikke uten grunn at det australske Supercars-mesterskapet faktisk klokker tider helt ned til titusendeler på skjermen. Tidvis er det så hektisk og jevnt at dette må til i blant.

RACING: Det er kanskje ikke uten grunn at det australske Supercars-mesterskapet faktisk klokker tider helt ned til titusendeler på skjermen. Tidvis er det så hektisk og jevnt at dette må til i blant.

Men serien «down under» har et rykte på seg for å være ett av de jevneste racingmesterskapene i verden, og selv om sporten på mange måter er innelåst i Oseania, så er likevel prestisjen høy og den internasjonale anerkjennelsen likedan. Jevne biler, høyt nivå på førerne og et løpsformat som innbyr til tett og intens racing.

Denne helgen starter ballet med Newcastle 500, et dobbeltløp tar over etter Adelaide som i stedet blir finalehelgen denne sesongen. For ordens skyld tjuvstartet de lørdag morgen norsk tid, forhåndsfavoritt med Shane van Gisbergen til topps, men en protest etter løpet gjør at resultatlista foreløpig er uoffisiell.

Men - dette er et racingmesterskap som skiller seg ut fra en del annen motorsport i verden. Det tekniske regelverket er ikke noe standardisert på tvers av kontinenter, og løpsformatet inneholder flere pitstopp med både dekkskift og bensinfyllinger underveis.

I Norge er stunt- og racerfører Fredrik Sørlie mannen å spørre når det kommer til Supercars-mesterskapet. Han har vært en ivrig tilhenger i mange år av serien som også har vært vel så kjent under navnet V8 Supercars, og det han ikke vet om mesterskapet er ikke verdt å vite.

Hyller racingkulturen

Derfor var det rett og rimelig å ta tempen på han før sesongstarten i år, og han er klar i sin tale på spørsmål om hvorfor nordmenn skal stå opp grytidlig i helgedagene for å se disse løpene.

– Det er for å se det som kanskje er det racingmesterskapet i verden med tettest racing og høyest konkurransenivå, sier han klart og tydelig til Parc Fermé.

Fredrik Sørlie.

Med lokale starttider i Australia går gjerne løpene fra rundt fem-sekstiden om morgenen her hjemme i Norge. Men som nevnt; det kan gjerne kjempes om titusendeler - og det er en bred anerkjennelse om at dette er kanskje den mest intense og nervepirrende baneracingen å se på, som igjen hever nivået på førerne betraktelig.

– Mye skyldes racingkulturen i Australia. Det er en lang tradisjon for å løfte frem talenter og ikke minst å utvikle dem via supportklasser der fokuset er på førerprestasjoner. De møter tidlig tøff motstand og blir vant til å operere på et ekstremt høyt nivå, slår Sørlie fast.

De siste årene er det Ford og Holden som har vært fabrikantene som har vært inne fordelt på flerfoldige team. Også Nissan og Volvo har også vært inne i mesterskapet tidligere.

Nye biler

I år har bilkonsernet GM nå tatt Holden ut av repertoaret og erstattet disse med Chevrolet Camaro, tråd med det nye Gen3-reglementet. Bilene minner mer om standardiserte coupe-karosserier, framfor de klare rørrammebaserte sedan-variantene som sporten har vært mest kjent for. Hovedpremisset har vært som i all annen motorsport, å forsøke og få kostnadene ned.

– De nye bilene er litt enklere og har mindre marktrykk enn den forrige generasjonen. Cirka 130 kilo mindre i 200 kilometer i timen noe som gjør at de er litt mer krevende å kjøre. Samtidig har man fjernet muligheten for førerne til å justere stabstagene underveis. Dette gjør at føreren må kjøre «rundt» problemet dersom bilen ikke er perfekt balansert hele løpet. Personlig tror jeg ikke forskjellen blir dramatisk, men bilene ser unektelig veldig bra ut, sier han.

Samtidig er ikke Sørlie blyg med å snakke opp førernes kvaliteter og anser disse som noen av verdens beste racerførere uansett kategori. Han legger heller ikke skjul på at nevnte van Gisbergen har vært en av hans store favoritter i mange år.

– Nivået på førerene er så høyt at halve feltet kan vinne om de treffer på oppsett og får alt til å klaffe. På noen baner skiller det under ett sekund per runde fra første- til sisteplass på kvalifiseringen. Når det er sagt så tror jeg det vil stå mellom storfavorittene i Red Bull Ampol Racing med Shane Van Gisbergen i spissen og Shell V-Power Racing med veteranen Will Davison som teamets sterkeste fører, sier Sørlie.

Shane van Gisbergen fra lørdagens første løp i gatene i Newcastle, der han passerte målstreken først i sin nye Chevrolet Camaro.

Disse er verdt å merke seg

Likevel ber vi han presentere noen andre navn det kan være verdt å bite seg merke i. Kanskje du finner deg noen egne favoritter dersom du velger å stå opp grytidlig de helgene som løpene går?

– Jeg synes også at Andre Heimgartner og Will Brown i Brad Jones Racing ser sterke ut. Også skal man aldri glemme at Cam Waters og Chaz Mostert alltid gir alt. Andre navn og følge med på er kanskje Broc Feeney og Brodie Kostecki. Feeney har nå sin andre sesong for Red Bull Ampol Racing og må levere bedre enn i fjor. Kostecki er en underdog som tidvis viser et enormt talent, oppsummerer Sørlie.

Mesterskapet er mest kjent for Bathurst 1000, på den klassiske Mount Panorama-banen som mange kanskje har et forhold til først og fremst fra videospill. Men dette løpet føyer seg inn i rekken blant de store enkeltløpene i hele verden, og naturlig nok kanskje det ene løpet litt mer enn gjennomsnittet ser på i sesongen.

Utenom dette vil ikke Sørlie peke ut andre enkelte løp.

– Alle løpene er egentlig verdt å få med seg, men spesielt gatebanene pleier å by på spektakulære løp, sier han.

Powered by Labrador CMS