EM-tittelen i fjor ble feiret med en kake helt etter Andreas Bakkeruds egen fargeoppskrift. Men denne EM-tittelen vil også være svært verdifull når han skal overbevise team om å signere ham, uten at de krever den største pengesekken.

Slik spiller Andreas sine viktigste forhandlingskort

Den norske rallycrossprofilen setter hardt mot hardt hvis et team vil signere ham kun i bytte mot en stor slump pengesekk.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Uten koronaforutusetninger er det rekordlang ventetid til sesongstart i Rallycross-VM. For sesongpremieren i svenske Höljes skjer ikke før første helgen i juli. 2022 blir et æraskifte i sporten med sterke røtter og tradisjoner i både Norge og Europa med mer enn 50 år tilbake. Toppklassen helelektrifiseres, hvor det ikke lenger er buldrende antilag og tettsittende girskift som preger heatene som skal kjøres i år.

RALLYCROSS: Uten koronaforutusetninger er det rekordlang ventetid til sesongstart i Rallycross-VM. For sesongpremieren i svenske Höljes skjer ikke før første helgen i juli. 2022 blir et æraskifte i sporten med sterke røtter og tradisjoner i både Norge og Europa med mer enn 50 år tilbake. Toppklassen helelektrifiseres, hvor det ikke lenger er buldrende antilag og tettsittende girskift som preger heatene som skal kjøres i år.

Fem team har allerede meldt seg på, og totalt 14 elektriske drivlinjer er klargjort for biler i Rallycross-VM. Brødrende Timmy og Kevin Hansen er allerede bekreftet, og det samme er regjerende verdensmester Johan Kristoffersson.

Ingen fabrikkstøtte

Og like sikkert som at snøen smelter og hestehoven blomstrer etterhvert som mars-måned tiltar, så står Andreas Bakkerud i forhandlingsposisjon. Det er kun i årene 2016, 2017 og 2018 han har kunnet leve av sporten hvor sponsorer og samarbeidspartnere kun stod på sidelinjen som en ekstra bonus, mens de har vært hans solide livslinje i årene både før og etter de helprofesjonelle kontraktene.

Hva med 2022? Er Bakkerud tilbake i glansen?

– Det jeg ønsker er å være i den posisjonen igjen de neste årene, å komme tilbake dit jeg var og kunne leve av sporten. Men nå er ikke sporten der, og den har ikke vært der de siste årene, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Andreas Bakkerud fra EM-finalen på Spa-Francorchamps i fjor høst.

Som vanlig er han i åpen dialog med de fleste teamene. Ingen har noen form for fabrikkstøtte, så med unntak av teamenes sponsorer er de avhengig av at førerne kommer med egne budsjetter som finansierer kjøringen. En klassisk utfordring for det store flertallet av bilsportutøvere verden over.

For det er en terskel å komme seg over til å bli fulltidsbetalt. Ikke bare får man bokstavelig talt lønn for strevet, men det utelukker også bekymringer tilknyttet hvorvidt man får kjørt i det hele tatt.

En bekymring Bakkerud fikk kjenne på i 2019, der han kastet sammen et team litt på hæla, med innleide biler fra svenske EKS, hvor det første som skjedde var en gigantisk smell i sesongåpningen i Abu Dhabi som alene hadde en kostnad på over 500.000 kroner.

– Sporten er på vei tilbake

De siste årene har vært god lærdom for Bakkerud, som i fjor ble europamester etter å ha blitt kastet inn i ESmotorsport med en bil og satsing som egentlig ikke var tiltenkt han.

– Jeg brant meg i 2019, og jeg vil ikke tilbake på det stadiet. Samtidig er rallycrossen i en vanskelig situasjon nå etter ha den har vært såpass nede. Men jeg mener oppriktig at sporten er på vei tilbake, hevder 30-åringen.

– Hva legger du det?

– Man merker at telefonene ringer mye mer. Teamene satser ganske mye og det er store investeringer på gang, sier han.

Budsjett fortsatt avgjørende

Suksessen med ESmotorsport gjør han til en opplagt førstekandidat til å kjøre deres elbil som de har annonsert at de kommer med i VM. Utfordringen er selvfølgelig budsjett, da ESmotorsport er et privatdrevet team i Litauen som i utgangspunktet fordrer at Bakkerud har med seg penger inn.

Skulle det komme en annen utøver inn med større pengesekk, så må teamet velge mellom å ha større økonomisk trygghet, kanskje på bekostning av toppresultater. Og slik gjelder det i alle team.

– Alle teame har en lik «approach» til sporten hvor de ønsker å få inn førere som betaler. Akkurat nå er jeg ikke i posisjon til å ha masse budsjett. Skal jeg kjøre noe, så må det være et godt økonomisk tilbud, sier han.

Andreas Bakkerud mener supportergjengen er ett av hans viktigste verdier overfor teamet som velger å signere ham.

Åpen for de fleste team

Og står på sitt at det er begrenset hva han kan komme med av penger. Fra å jakte et konkret beløp som er påkrevd, så forhandler han mer på hva han kan bidra med av sportslige forutsetninger med de økonomiske forutsetningene han sitter på fra egne sponsorer.

– Den verdien jeg kommer med som ikke er rene penger er at vi sitter på den sterkeste fanbasen i rallycrossen, og jeg sitter på en faktor hvor jeg har vært i flest ulike team og spesielt kan hjelpe nye team til å komme raskere opp i fart - noe vi beviste med ESmotorsport i fjor. De var kanskje på feil vei både teknisk og oppsettmessig, i tillegg til at vi klarte å bygge en vinnerkultur, sier Bakkerud om forhandlingskortene han bruker.

Hvor langt foran i køen Bakkerud står hos ESmotorsport eller andre team klarer han derfor ikke forutse før de eventuelt har forhandlet med andre førere med større pengesekk og sponsorbudsjett. Med unntak av Hansen Motorsport, som har sin faste duo og allerede et opplegg klart, så holder Bakkerud alle mulighetene åpne.

– Ja, akkurat nå, så er det åpent hos mer eller mindre de fleste teamene. Men jeg har ikke signert et eneste papir. Så det er jo jævlig kjedelig for deg å ikke kunne skrive noe annet nå, sier Bakkerud i retning Parc Fermés redaksjon.

Powered by Labrador CMS