Cem Bolukbasi fra Tyrkia blir den første rendyrkede simraceren som får sjansen i Formel 2 etter at han i dag offentliggjorde kontrakten med Charouz.
Cem Bolukbasi fra Tyrkia blir den første rendyrkede simraceren som får sjansen i Formel 2 etter at han i dag offentliggjorde kontrakten med Charouz.

Startet med simracing – nå er han klar for Formel 2

Tyrkiske Cem Bolukbasi har kommet seg på det nest øverste formelbiltrinnet på det kan gjerne kan kalle moderne, men uortodoks vis.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Fortsatt gjenstår det å få fylt en del av Formel 2-setene for årets sesong. Deriblant venter vi på den endelige bekreftelsen fra Dennis Hauger, selv om alt omtales som at han skal kjøre Formel 2 denne sesongen.

Men det drypper stadig på nye bekreftelser og ikke minst nye navn. En av dem er 23-årige Cem Bolukbasi fra Tyrkia. Men det er ikke nødvendigvis en årelang satsing innenfor formelbil som har gitt ham denne muligheten.

Foruten at han satset på gokart i barneskolealder med relativt OK resultater, så var det e-sport, eller det vi kaller simracing, som har fått ham opp og fram og er blitt den reelle starten på en bilsportkarriere.

Suksess i GT4

I 2017 og 2018 deltok han i Formel 1-sportens offisielle e-sport-serie og viste til flere sterke resultater, uten nødvendigvis å vinne sammenlagt, men som ga ham en mulighet til å kjøre den europeiske GT4-serien i 2019.

De påfølgende år ble det to fulle sesonger med to seire og sølvmedalje sammenlagt i Pro-Am-klassen i 2020 som bestenotering, og nok til at han ble et navn å merke seg for flere team rundt omkring i ulike serier og mesterskap. I fjor kjørte han Euroformula Open hvor han ble nummer fem sammenlagt, med to seire og seks pallplasser, til tross for at han ikke kjørte de tre første løpshelgene.

Cem Bolukbasi under Euroformula Open i fjor.
Cem Bolukbasi under Euroformula Open i fjor.

Nå er det altså klart at han rykker rett inn i Formel 2 denne sesongen, sammen med Charouz-temet. Tyrkeren kjørte forøvrig testen som ble gjennomført på Abu Dhabi uka etter sesongfinalen, da sammen med Van Amersfoort, og leverte blant annet en tiendetid, så han var på ingen måte hektet av i sin første Formel 2-opplevelse.

– Jeg kjørte F1 Esports i Abu Dhabi i 2017, som en e-sport-utøver. Å komme tilbake fire år senere for å teste en Formel 2 er ganske sinnssykt for meg å forstå. Jeg så Formel 1-finalen, testene og en dag senere skulle jeg få kjøre Formel 2. Jeg var som et lite barn som levde drømmen over disse dagene, sier Bolukbasi.

Charouz er forøvrig ikke noe toppteam å regne da de havnet nest sist i fjorårsesongen, men bilene er teknisk sett helt like - slik vi kjenner til fra blant annet Formel 3 - hvor David Beckmann blant annet klarte å sikre seg to pallplasser for teamet.

Håper folk blir inspirert

Uansett er dette en karrierevei litt utenom det vanlige. Britiske Jann Marderborough ble kjent som den aller første til å bli rekruttert inn i bilsport uten annen bakgrunn en digital kjøring. Han vant den gang prestisjefylte GT Academy i regi av Nissan og Sony som produserte Gran Turismo-spillet, i konkurranse med over 90.000 andre.

Briten har siden hatt en aktiv karriere gjennom 2010-tallet, med 3. plass i LMP2-klassen på Le Mans og andreplass sammenlagt to det japanske Formel 3-mesterskapet og New Zealands formelbilmesterskap Toyota Racing Series.

Nå kan den 23-årige Bolukbasi bli den neste store e-sport-profilen som blir kjent for å realisere en vellykket karrierevei basert på det som egentlig startet med et bilspill og digital konkurranse med høy realisme.

– Hvis jeg ikke hadde vært i F1 Esports, så hadde jeg aldri fått sjansen til å kjøre en ekte bil, og jeg ville vært der jeg er nå. Jeg tror det også er viktig å være den første «gameren» som gjør dette, fordi det kan skape håp hos andre. Hvis folk ser at en kan klare det, så vil de selv tro de kan oppnå det også. Hvis jeg kan gå fra F1 Esports til Formel 2, så kan andre det også, sier han.

Powered by Labrador CMS