Aksel Lund Svindal har fullført sin første sesong som bilsportutøver, og fylt opp CVen sin med nye resultater han kan være stolt av.

Sterk sesongavslutning for Aksel: – Veldig takknemlig for at jeg har fått lov til å være med

Han startet og sluttet sesongen med å stå på seierspallen. 2022 ble starten på Aksel Lund Svindal sin bilsportkarriere, og den har ikke nødvendigvis tatt slutt etter pallplassen i går.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Etter at alpinskiene ble lagt på hylla etter 2019-sesongen, så har den norske idrettslegenden Aksel Lund Svindal fått utfolde seg med andre prosjekter og interesseområder som idrettspensjonist.

Aksels resultater i Porsche Sprint Challenge Scandinavia

Anderstorp, 13.-14. mai

• Kvalifisering: 2. plass
• Løp 1: 1. plass
• Løp 2: Disket

Drivecenter Arena, 17.-18. juni

• Kvalifisering: 2. plass

• Løp 1: 2. plass

• Løp 2: 3. plass

Anderstorp, 5.-6. august

• Kvalifisering: 11. plass

• Løp 1: 4. plass

• Løp 2: 7. plass

Rudskogen, 16.-17. september

• Kvalifisering: 3. plass

• Løp 1: 4. plass

• Løp 2: 14. plass (brutt)

Mantorp Park, 30.-sept.-1. okt

• Kvalifisering: 3. plass

• Løp 1: Brutt

• Løp 2: 3. plass

RACING: Etter at alpinskiene ble lagt på hylla etter 2019-sesongen, så har den norske idrettslegenden Aksel Lund Svindal fått utfolde seg med andre prosjekter og interesseområder som idrettspensjonist.

En av disse tingene er bil- og motorsportinteressen han har fått dyrket. For da han samme året som han la opp også ble Porsche-ambassadør, så har oppdragene meldt seg på løpende bånd - av en karakter han virkelig har følt seg hjemme i.

Men 2022 skulle toppe lista over muligheter; nemlig å bli en vaskeekte bilsportutøver der han i Sverige fikk tilbudet om å kjøre full sesong i sprintserien som samkjøres med den nokså prestisjefylte Carrera-cupen for Skandinavia.

Dette er en serie som favner om både unge og lovende talenter som forsøker seg i GT-racing for første gang, kombinert med såkalte gentlemensførere, som gjerne er i det litt mer eldre sjiktet og enten har kjørt i mange år eller har såpass gode økonomiske ressurser at de har mulighet til å stille opp.

Lund Svindal har selv kategorisert seg selv som en hybrid, hvor han basert på erfaring og vinnerskalle representerer de yngre, samtidig som han selv med sin egen alder ligger nærmere gjennomsnittet av de som er med.

– Det har vært jævlig gøy. Helt sinnssykt gøy å få lov til å være med. Jeg var jo gira helt fra starten av, så ble jeg overraska på den siste testen og første løpet i Anderstorp at jeg kunne være med å kjempe i toppen, noe jeg også har fortsatt med så lenge jeg ikke har gjort noen feil eller hatt uhell, sier Aksel Lund Svindal til Parc Fermé.

Ledet mesterskapet til sommeren

Han åpnet på sensasjonelt vis med seier i sesongens første løp på Anderstorp, etterfulgt av at han i det andre løpet ble disket for ikke å ha kjørt inn i pit under en sikkerhetsbilsituasjon på startsiden.

Og etter to nok en gang sterke løp med to pallplasser i regnværet i Nord-Sverige, så måtte han stå over både én og to løpshelger gjennom sommeren, før han avsluttet året med Rudskogen på hjemmebane og Mantorp Park sist helg (se faktaboks for resultater).

Aksel Lund Svindal i sin Porsche Cayman GT4 under finalehelgen fra Mantorp Park denne helgen.

Etter en knallsterke sesongstarten, hvor han faktisk ledet mesterskapet sammenlagt etter de to første løpshelgene, så har han også fått kjenne på motgangen som bilsport fører med seg. Enten hvor små marginene er og hvor store konsekvensene er ved å gjøre egne feil, eller rett og slett bli rammet over omstendigheter du selv ikke har kontroll på.

Også i innhoppet som rallycrossfører fikk han kjenne på det, der han etter en svært god start i semifinalen på Lånkebanen forsøkte seg på yttersvingen hvor han ble truffet av en konkurrent og sendt rett i barrieren.

– Mye du ikke har kontroll på

På Rudskogen fikk han sitt andre løp ødelagt av en påkjørsel, og det samme skjedde i det første løpet på Mantorp sist helg. Derfor var lettelsen stor over at han fikk til et knallsterkt siste løp, med en tredjeplass etter blant annet beinhard kniving med mesterskapsvinner William Siverholm og flere av de andre førerne som har markert seg i toppen.

– Er det en ting jeg har lært som bilsportutøver, så er det hvor mye som kan skje som du ikke har kontroll på - spesielt i starten og den første halve runden. Der merker jeg stor forskjell fra alpint, hvor det kun er deg sjøl det kommer an på. Så det er uvant å komme i settinger der du ikke får tatt ut alt du føler du kan, fordi det er andre ting på banen som hindrer deg, sier 39-åringen.

Avslutningshelgen på Mantorp ble et eksempel på hvordan han har bygget erfaring og rutine til å få framgang når det selv butter litt imot. På treningene var han ikke i nærheten av de samme topptidene som han har vist ved flere anledninger tidligere i år.

Teamkompis og rival med svenskeprinsen

Foruten at han kjørte av på kvalifiseringen til det andre løpet på Anderstorp, så har han satt topp tre-tider i samtlige kvalifiseringer hittil i år. Og da det gjaldt som mest, så klarte han å snu svake treningstider til å sette nok en topp tre-tid på kvalifiseringen til årets siste løp.

Det ble en tredjeplass for Aksel Lund Svindal i årets siste sprintløp, med Prins Carl Philip som atter en seierherre, og Krister Andero på andreplass.

– De svake tidene skyldtes nok at vi også kjørte på jævlig gamle dekk til å begynne med. Men når jeg fikk på de nye dekkene, så fant jeg også litt mer flyt. På de første sektorene byttet jeg og Carl Philip på å være raskest, men i siste sektor klarte han å finne tre tideler som jeg ikke fant, sier han.

Carl Philip er altså ikke hvem som helst. Den svenske prinsen er viden kjent for sin aktive karriere, og er også blitt en svært dyktig racingfører i svensk målestokk etter å ha holdt på i nesten 15 år med bilsport.

Og med faren på plass på tribunen, kong Carl Gustav, så kjørte prinsen inn til nok en dobbeltseier, på samme måte som han gjorde i Skellefteå tidligere år. Og atter en gang kunne han dele seierspall med Lund Svindal, som han har kommet svært godt overens med denne sesongen.

Foruten at de har konkurrert hardt mot hverandre ute på banen, så de også er teamkamerater i Mtec-teamet som drifter bilene på vegne av Porsche Experience Racing som står for satsingen til både Lund Svindal, Carl Philip og også alpinlegenden Ingemar Stenmark som har funnet glede i baneracingen.

I god form etter kreftdiagnose

Aksel Lund Svindal da vi traff han på Lånkebanen i august i forbindelse med Rallycross-VM, hvor han fikk sin debut som gjestefører i supportklassen RX2e.

Så er spørsmålet hva som blir veien videre. Det er ikke mer enn en uke siden at Aksel Lund Svindal stod fram med at han nylig ble rammet av testikkelkreft, og dette har naturlig nok fått mye oppmerksomhet rundt ham den siste uka.

Han stod fram i sosiale medier med et åpenhjertig innlegg om hvordan han kjente en umiddelbar forandring i kroppen og tok signalene på alvor. Undersøkelsene førte fram til det fryktede resultatet i form av påvist testikkelkreft. Det ble igang satt umiddelbart kirurgisk inngrep - hvor prognosene nå i etterkant enn så lenge ser såpass positive ut til at han forhåpentlgvis ikke trenger noen ytterligere eskalering av behandling.

At Lund Svindal kort tid etter å ha blitt påvist en slik kreftdiagnose stiller opp et i billøp signaliserer også at det står godt til med ham, både fysisk og mentalt, noe han også bekrefter overfor Parc Fermé. Selv om han enn så lenge ikke har mer å tilføye enn det han allerede har stått fram med på sosiale medier.

– Jo, takk som spør. For jeg har vært veldig heldig og formen min er fortsatt veldig fin, sier Aksel.

Fikk smake på GT3 Cup-bilen

Derfor ser han framover bekymringsfritt, og kjenner på at det å være bilsportutøver er noe han har trivdes godt med. Hva som skjer i 2023 er ikke bestemt. Men 2022 trenger ikke nødvendigvis ha vært noen «one off».

– Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått lov til å være med i år. Det har vært kult. Vi får bare se hvilke muligheter som finnes i framtiden. Jeg syns det har vært superkult, og det hadde vært gøy å gjøre dette mer. Men jeg må bare ta det litt som det kommer.

På spørsmål om han kunne tenkt seg å ta et steg opp, så er jo det en tanke han virkelig trekker på smilebåndet av. For i forbindelse med Porsche-festivalen på Rudskogen fikk han også en sjanse utenom løpene han kjørte som svært få andre får.

– Jeg fikk jo prøve cup-bilen som Dennis (Hauger, journ.anm.) kjørte. Det var jævlig gøy, selv om jeg bare fikk kjørt fem runder. Så det ble bra en smak, men det var en rå bil, ass! Alt er jo råere der enn den bilen jeg har kjørt i år, så vi får bare se.

Han legger i hvert fall ikke skjul på at det ga mersmak å oppleve mer av en slik bil.

– Hvis du lærer seg å kjøre en slik cup-bil, så får du lært deg et eller annet som veldig få andre får sjansen til å lære. Og den læringen kan du få veldig god nytte av på forskjellige måter. Da lærer du deg å kjøre en bil som er bygget 100 prosent for å være en racerbil, slår han fast.

Powered by Labrador CMS