24-timersløpet på Le Mans: Tvunget til å bryte etter massiv opphenting

Publisert
(Foto: Jürgen Tap / Porsche)
(Foto: Jürgen Tap / Porsche)

RACING: Denne helgen ble det legendariske 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike gjennomført, og det var knyttet stor spenning til spesielt bil nummer 46 i GTE Am-klassen, sett med norske øyne. For der hadde vi nemlig Porsche-proff Dennis Olsen i trio med blant annet den norske Le Mans-debutanten, Anders Buchardt, sammen med amerikanske Robert Foley som sølvgradert fører.

Og de hadde en krevende oppkjøring til løpet. Lite stemte under treningene, hvor de manglet både fart og komfort i bilen - og bedre ble det ikke da Foley krasjet på den ene treningen. I kvalifiseringen holdt det kun til en 20. tid, men likevel er ikke kvalifiseringen like avgjørende for løpet i et langdistanseformat som dette.

Da løpet startet kom også regnet, og det ble nye og krevende forhold for den nye trioen hos Team Project 1 å takle. Samtlige førere kom seg likevel greit avgårde, selv om det ble en større reperasjon relativt tidlig i løpet etter at Buchardt var en liten tur innom murveggen.

De fortsatte imidlertid, og Dennis Olsen satte også opp et forrykende tempo etter at de lå posisjonert i bakre felt i klassen. Han hadde tatt bilen helt opp til en knallsterk 14. plass da de ble tvunget til å bryte med en skade i hjulopphenget som ikke lot seg reparere. Dermed ble det så vidt halvkjørt løp for Olsen og Buchardt sistnevntes Le Mans-debut.

Ikke overraskende var det Toyota som stakk av med seieren i den nye toppklassen Hypercar, anført av Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez. I GTE Pro ble det Ferrari-teamet AF Corse som stakk av med seieren, i LMP2 var det Team WRT som dro det lengste strået, mens det også ble Ferrari-seier blant amatørene i GTE Am, også her med AF Corse. 

Powered by Labrador CMS